Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Inställningar CC3D

  1. #1

    Standard Inställningar CC3D

    Hejsan har precis installerat mitt först cc3d kort ,har bara provat kk2 tidigare.
    Nu har jag provflugit med grundinställningarna och ska väl tillägga att jag flyger en Tricopter.
    Vill gärna ha lite tips på hur man ställer in kortet bäst och vad man ska ändra på,
    Har inga switchar ikopplade vet inta vad man ska ha om till
    Tacksam för tips
    Mvh uffe

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    skulle kunna skapa en monstertråd här men har lite fpvfilm att redigera så jag tipsar helt enkelt om den optimalatråden
    på openpilots forum .
    http://forums.openpilot.org/topic/14...tuning-thread/

    Det är inte helt dumt att ha en pott eller två på radion inprogrammerad då kan man använda txpidmodulen som förenklar trimningen lite. om inte jag minns fel så finns även länkar till den i samma tråd.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Tack för det,,ska kolla men det vore enklare om det var på modersmålet��

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    men det är kul att lyssna på australiensare

    ska nångång försöka göra en egen hjälpfilm men man ska ju få tid till det också
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    Tjena.. tä kte fråga nån som kanske vet vad jag har för problem med min cc3d kort.. hovrar hur fint som helst. Men när man flyger fast forward fflight och sen drar ner lite på throttle så vill quaden röra sig upp eller ner elevator. Alltså utan att jag spakar på höger spaken alls.. vad är det man ska justera då? Och man kan märka detta fenomen ännu mer när man flyger i motvind. Den likson stegrar upp elevator rätt kraftigt. Liksom en vind pust som slår till helt plötsligt. Tröttnade en gång innan på att justera cc3d så ersatte det med ett kk2.0 och vips så fllg quaden som en dröm. även i vind. Så problemet var i cc3d kortet.

  6. #6

    Standard

    fick till det lite bättre. den ville driva bakåt hela tiden. även när jag hovra.. tänkte aldrig på att testa trimma den.. trimmade och vips så flög den fint. i vindstilla väder då. här är en video

    http://www.youtube.com/watch?v=7dvdi_OSsPk

  7. #7
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jonte_malmö Visa inlägg
    fick till det lite bättre. den ville driva bakåt hela tiden. även när jag hovra.. tänkte aldrig på att testa trimma den.. trimmade och vips så flög den fint. i vindstilla väder då. här är en video

    http://www.youtube.com/watch?v=7dvdi_OSsPk
    Såg bra ut , där har jag också flugit några gånger i närheten av Hornbach :-)
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  8. #8

    Standard

    Tackar stiffe. Jag flyger oftast här elle borta vid bulltofta halkbana. Nära bilprovningen :-) gillar min qav400. Bästa quaden jag haft :-)

  9. #9

    Standard

    Om du får den rätt vad gäller PIDs så är min erfarenhet att du inte behöver göra något annat, den ska stå still och flyga fint FF om det inte finns för mycket vibrationer som letar sig fram till FCn.

    --
    S

    Citat Ursprungligen postat av jonte_malmö Visa inlägg
    fick till det lite bättre. den ville driva bakåt hela tiden. även när jag hovra.. tänkte aldrig på att testa trimma den.. trimmade och vips så flög den fint. i vindstilla väder då. här är en video

    http://www.youtube.com/watch?v=7dvdi_OSsPk
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  10. #10

    Standard

    Undrar om den är vibrations känslig ? jag håller på med min i rate eller vad det heter och är suveränt nöjd hittills med min.
    Tänkte att det skulle bli vindstilla nån dag så inställningarna blev perfekt,finns det nåt annat sätt att ställa in kortet ,har ju bara fast dator så det blir ju lite spring in och ut
    U

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    den är rätt ok mot vibbar men vibbar ställer till det för alla gyron så kan man få det med så lite som möjligt så förbättras slutresultatet en hel del. skit in skit ut brukar vi i automationsvärlden säga

    txpid modulen är trevlig då kan du ställa in via en ratt på radion. tyvärr är ju även dom instruktionsfilmerna på utländska men bör finnas i tuningtråden på openpilot tror jag.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Standard

    Undra hur man trimmar den efter man kalibrerat på golvet när man flyger ,trimmar man i rate på radion och attitude i programmet för driftar det gör den ?
    Uffe

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har du kalibrerat sensorn och använt vattenpass ? huvudsaken som jag ser det är att maskinens armar är raka så alla motorer är lika högt.

    Du kan trimma både rate och atti med txpid.
    om du menar trimmar på radion som i knapparna vid spakarna så skall dom vara orörda helst avaktiverade ändrar du där så kommer den istället reglera efter en ständig spakning.

    om nu maskinen är i level så kan du testa att öka på " I " för att få den att bli mer i level. I kan man lite fult och enkelt säga rättar till reglerfelet som finns.
    utan I finns alltid ett litet relgerfel.

    I rate kan det ju vara rätt svårt att veta om den driftar eller om man råkat pilla lite på spaken så den driftar pga det.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Standard

    Tackar för svaren ,

  15. #15

    Standard

    Undra i txpid hmmm finns lite och välja på men jag har aktiverat en vridpott och vill kunna trimma ail och pitch eller elev ,vad väljer jag i pid option

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Roll rate kp för p på roll eller pitch rate kp för pitch och detta för rate läge
    Roll attitude Kp osv...

    finns en del i wikin som förklarar bra med filmer och text. dock fortfarande utländska då.
    http://wiki.openpilot.org/display/Doc/TxPID+Module



    /edit. glömde vad du hade för maskin om du nu skrivit det men det finns även roll+pitch så du kan justera båda samtidigt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17

    Standard

    Har en tri ,men det är mycket att ta in då man aldrig hållit på med cc3d ,,men men det blir nog fint

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    ok med tri ska du nog inte ha pitch och roll länkade , på dom jag haft så har jag fått lite olika värden för att få dom att flyga bra.

    det är alltid massa nytt när man byter styrkort jag har testat rätt många typ det mesta som utom mk men jag måste nog säga att cc3d/openpilot är det som är lättast att trimma till perfektion

    visst naza är lättare men den flyger inte alls lika mycket som du vill utan bestämmer lite mer själv.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #19

    Standard

    Vad ska jag ha istället för Pitch och roll länkade
    U

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    på pidsidan finns det en bockruta som heter typ link roll and pitch. vill du få den riktigt bra så ska den inte vara ibockad då kan du justera roll och pitch separat annars så ändras pitch till samma som roll om du ändrar
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •