Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Hjälp, beckad motor

  1. #21
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    För väldigt länge sedan la jag min ihopkletade 3,5á i bränslet som kletat den. Dvs i ett bad med metanol/nitro över natten sedan gick den lätt. Men det kanske är fel att göra så.
    Allt som löser beckad ricinolja är OK. Bara eventuella kullager byts och o-ringar bort innan man värmer. Men det hjälper inte alltid att lägga i sprit. Jag provade först med en vecka i etanol (t-röd), sen fick det bli ugnen på 125 grader, och se de hjälpte. Men min motor hade stått i nära 25 år innan jag försökte vrida runt igen.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2013-08-29 klockan 18:03.
    fredrik

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som jag redan nämnt så plockade en av sönerna isär en Webra Blackhead .61 härom månaden och den hade inte varit använd de senaste 30 åren... Varmluftspistolen löste de akuta problemen att få grejorna att rotera så att den gick att ta isär. Och det kändes som att den var helt ihopsvetsad innan...
    Roger

  3. #23
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag gjorde samma sak med en Webra Blackhead .61, den hade visserligen bara legat i 13 år, men efter en rejäl 5-56 behandling och ett nytt glödstift så gick den alldeles utmärkt i flera år. Jag varken tog isär den eller bytte några lager.
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En hopbeckad motor måste tas isär och lagren bytas! Det finns inget annat sätt om man är mån om sin motor.Naturligtvis kan man "lösa upp gammal ricinolja med värme eller koka motorn i glykol (vanligt tips på R/C Universe), men kullagren är det som är problemet,de måste bytas. Att tro att WD-40,5-56 eller metanol ...eller nitro funkar är tyvärr inte sant,det löser möjligen upp relativt ny ricinolja men det tar inte bort gammal fastbränd orange ricinolja eller gör så att motorn blir körbar,jo den går naturligtvis att köra men motorn blir ju inte i skick som ny,det blir den bara om man tar isär den och manuellt gör rent den och byter kullagren.
    Det är därför man alltid ska fylla motorer som inte används med syntetolja eller ATF olja.

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Gjorde rent en riktigt inkletad gammal motor med mek. Blev helt ren skulle jag vilja påstå. Kolv/ lager lossnade direkt. Bara att pensla på och låta skiten rinna av. Otroligt effektivt och illaluktande!

    Fick det av en kompis som jobbar inom industrin. De använder det för att göra rent färgvalsar mm. Det löser plast som ingenting. Märkte inte av att det skulle påverka materialet i motorn.

    http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Butanon


    Verkar även som att man kan limma abs-plast med det.

    http://www.verkstaderna.se/kategorie...k/import-5198/

  6. #26
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tusen tack för alla tips. som ni förstår är vissa av mina motorer ganska häftiga Det är allt från DAMO,Os 40P OS FSR Surpasser osv. Har blivit tänd nu när det finns EL-ställ för tunga kärror.Börjar med den lindriga formen, värme sedan övergår jag till mer o mer agressiva metoder. Måtte det inte sluta med rörtång dock.

  7. #27

    Standard

    Hej
    Det var nytt, har jag inte hört förut, smart.
    Mvh kenj

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Om man vill få bort bruna beläggningar p g av fastbränd recinolja utanpå motorn kan man ta isär motorn och sen sjuda (inte koka) delar i glykol. Har prövat detta och det fungerar utmärkt. Nackdeln är att glykol är dyrt, delarna måste sjuda i flera timmar och man bör hålla till utomhus då glykolångorna inte är hälsosamma.
    Exempel nedan på en gammal Veco 61 genomströmningsljuddämpare och en Veco 61 helikopterdämpare jag använde denna metod på.

    /Bo

  8. #28

    Standard

    Hej
    Jag lägger mina beckade motorer i en burk metanol och låter den stå några dagar.
    Då lossnar allt väldigt bra, sedan skruvar man isär motorn och lägger tillbaka alla delar i metanolen och låter den dra några dagar till.
    Sedan är det bara att skruva ihop och starta, man kan även med fördel använda en gammal tandborste och borsta den ut/invändigt om man vill.
    mvh kenj

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Jag har en oerhört vacker Per.L Dart-Kitten som behöver min gamla DAMO i nosen. Eftersom jag har ett antal, 30-40, motorer varav hälften är hopbeckade så vore ett tips hur man lossar dessa från gammal gegga tacksamt. Provade ett tips för ca 15 år sedan från Bo Gårdstad. Men resultatet av hans tips,liksom annat, resulterade i ett par kolsvarta motorer o det vill jag undvika. DAMO:n är nyrenoverad för ca 20 år sedan så det som är bekymret är att få den att lossna. Förmodar att eftersom den endast gått på ricin, har kletat ihop sig i alla rörliga delar.Vill ju inte försöka demontera den då den endast gått ca 1 timma sedan renovering. Tänk er vilken känsla o ljudet av en boxer i nosen på Dart-Kitten.Mogge

  9. #29

    Standard

    Jag har tagit isär mina gamla ihopbeckade motorer genom att värma i kokande vatten, men jag antar att det går lika bra i ugnen. Sen är det ligga och dra i T-röd som gällt för delarna, följt av skrubbning med gammal tandborste. Värmen lossar delarna fint, T-röd bad och skrubbning funkar, men det är en del jobb.

    Ett tips för saker man vill skrubba/borsta rent: eltandborste! En sån där som både slår och vrider är himla trevligt

    Tipset med att koka i glykol har jag fått tidigare (av Paul på Just Engines), men inte haft tillfälle att prova. Dock talar ju bilderna ovanför för att det blir fint. Vilken typ av glykol ska man använda?

  10. #30

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Tipset med att koka i glykol har jag fått tidigare (av Paul på Just Engines), men inte haft tillfälle att prova. Dock talar ju bilderna ovanför för att det blir fint. Vilken typ av glykol ska man använda?
    Hej,
    Jag använde OKQ8 koncentrerad glykol och det gick utmärkt. Möjligt att man kan späda den med lite vatten men det gjorde inte jag när jag sjöd ljuddämparna i glykolen.

    /Bo

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Jag använde OKQ8 koncentrerad glykol och det gick utmärkt. Möjligt att man kan späda den med lite vatten men det gjorde inte jag när jag sjöd ljuddämparna i glykolen.
    Tänkte mer på om det är etylenglykol eller propylenglykol (som inte är giftig). Har du möjlighet att kolla?

  12. #32

    Standard

    Beror iofs helt på vad man använt för oljor, metanol osv... är olika tillsatsämnen. Även om man kört motorn het och råddat runt så lär det bli brunt och bränt osv. Jag har inte kluddat så mycket på nån motor än att jag inte fått bort beläggningar. Men metall är metall och beläggningar ska ju inte tåla lika mycket, väl? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Tänkte mer på om det är etylenglykol eller propylenglykol (som inte är giftig). Har du möjlighet att kolla?
    Hej

    OKQ8 glykolen är monoetylenglykol.

    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...51495398,d.Yms

    /Bo

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    OKQ8 glykolen är monoetylenglykol.
    Tack

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •