Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Hjälp, beckad motor

  1. #1
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard Hjälp, beckad motor

    Jag har en oerhört vacker Per.L Dart-Kitten som behöver min gamla DAMO i nosen. Eftersom jag har ett antal, 30-40, motorer varav hälften är hopbeckade så vore ett tips hur man lossar dessa från gammal gegga tacksamt. Provade ett tips för ca 15 år sedan från Bo Gårdstad. Men resultatet av hans tips,liksom annat, resulterade i ett par kolsvarta motorer o det vill jag undvika. DAMO:n är nyrenoverad för ca 20 år sedan så det som är bekymret är att få den att lossna. Förmodar att eftersom den endast gått på ricin, har kletat ihop sig i alla rörliga delar.Vill ju inte försöka demontera den då den endast gått ca 1 timma sedan renovering. Tänk er vilken känsla o ljudet av en boxer i nosen på Dart-Kitten.Mogge

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mogge,
    Nu var det länge sen jag mixtrade med förbränningsmotorer men värme var lösningen då. Lägg rovan framför t ex en bilvärmare eller ta en varmluftspistol och värm den. Därefter går den i alla fall att dra runt utan problem och då kan du dra i den lite bränsle så går det mesta lätt. Vill du därefter ta isär rovan för bättre rengöring så brukar det inte vara några problem. Vi tog isär en gammal Webra Blackhead .61 senast i somras på det sättet - inte för att använda utan mest för att en av sönerna var intresserad. Och den motorn var inte använd sedan typ 1973 eller nåt sånt så den var helt igenbeckad...
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Precis som i Rogers fall så var det länge sen jag pysslade med glödstiftsmotorer, men på den tiden brukade jag skruva ur glödstift, skruva av baklock och spruta in 5-56 precis överallt, sen lät jag den ligga ett dygn med upprepade 5-56 behandlingar.
    Sen var det bara att börja att vrida på proppen väldigt försiktigt fram och tillbaka, efter en stund brukade det släppa.

    Nu skall det ju tilläggas att jag aldrig har gjort det med en fyrtaktare, dom är kanske känsligare?
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När det gäller kemiska preparat har jag hört att bromsrengöring (Bräkleen el liknande) skall fungera bra - dock inte testat själv ännu. Men värme är nog bästa tipset för att få grejorna att börja röra sig igen - sen i med fräsch soppa.
    Roger

  5. #5
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Hej Mogge!
    Trodde du sålt den pärlan!
    Ren nitro funkar bra med värme .
    Men du behöver öppna och rengöra allt invändigt från recinrester innan du startar den .
    Vill du kan jag göra det åt dig .
    Mvh Tobias

  6. #6

    Standard

    Angående bromsrengöring så tycker jag att man ska undvika det. Dels är det ganska otrevligt att hålla på med och vissa sorter lämnar en del fläckar. När jag rengorde min trainer på utsidan från gamla recinrester så gav bromsrengöring nästan inget resultat däremot såpa fungerade på planet. Tror inte det är att rekomendera i motorn dock.
    Senast redigerat av Pumpe den 2013-08-28 klockan 12:49.

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Värme löser ricinolja. Kemikalier kan skada ytor i kolv/cylinder/foder. Ugnen på 125 grader (observera att packningar till förgasaren ska vara borttagna innan man värmer). Använd handskar, vrid runt försiktigt. Har du kullager bör de bytas. Exakt vilka motorer rör det sig om?
    fredrik

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    ...Exakt vilka motorer rör det sig om?
    En fin gammal raritet - en Damo...
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Om man vill få bort bruna beläggningar p g av fastbränd recinolja utanpå motorn kan man ta isär motorn och sen sjuda (inte koka) delar i glykol. Har prövat detta och det fungerar utmärkt. Nackdeln är att glykol är dyrt, delarna måste sjuda i flera timmar och man bör hålla till utomhus då glykolångorna inte är hälsosamma.
    Exempel nedan på en gammal Veco 61 genomströmningsljuddämpare och en Veco 61 helikopterdämpare jag använde denna metod på.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Veco61_ljuddämare_01.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	112,8 KB 
Id:	40586   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Veco61_ljuddämare_02.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	99,3 KB 
Id:	40587   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Veco61_ljuddämare_03.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	101,5 KB 
Id:	40588   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Veco61_ljuddämare_05.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	40589  

  10. #10
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tar till mig av alla goda råd. Tror jag börjar med en uppvärmning av motorn o räcker inte det så tror jag kanske 5-56 kan vara något att satsa på. Vi får se. det är höstens o vinterns projekt. Har en gammal Fokker DVII som behöver en lika beckad rova.Sedan ska Pica Spitten igång så det finns att göra. Tänkte att efter 10-15 år med el så vore det kul med lite brum-brum.Mogge

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vanlig hederlig rödsprit är inte fel ett par dagar innan man blir brutal med värmefläkten ;-)
    Ta en kaka och en kopp kaffe och vänta nån vecka. Det är väl normal tid för en "statsanställd"?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    5-56 är ju en gammal produkt, WD-40 är bättre! Mycket bättre inträngningsförmåga i skrymslen och vrår.
    Dessutom har jag hört att 5-56 innehåller en liten mängd vatten, så det gäller att torka rent/olja in delarna efteråt.
    Men det är ju inga problem...
    Retroholic!

  13. #13
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Vad i Götapetter skulle man göra utan alla goda råd. Hurra för forumen. Har även lärt mej när jag kommer till en stormarknad ex.vis. Fråga alltid personalen. Isses vad steg o svordomar man sparat. Bättre än trial and error. Mogge

  14. #14

    Standard

    För väldigt länge sedan la jag min ihopkletade 3,5á i bränslet som kletat den. Dvs i ett bad med metanol/nitro över natten sedan gick den lätt. Men det kanske är fel att göra så.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom man brukar säga att "lika löser lika" så borde ju metanol-soppa fungera hyfsat som lösningsmedel. Fast värme är väldigt bra att börja med..:-)
    Roger

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    För väldigt länge sedan la jag min ihopkletade 3,5á i bränslet som kletat den. Dvs i ett bad med metanol/nitro över natten sedan gick den lätt. Men det kanske är fel att göra så.
    Det är definitivt inte fel. Spriten i soppan är bra som lösningsmedel. Soppan är ju betydligt dyrare än bara sprit men man tar väl vad man har hemma. Är det så illa att spriten/bränslet inte kommer åt så måste man använda värme för att få loss grejorna men sedan är det ju spriten/bränslet som tvättar rent så att man kan olja in med ny fin olja.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17

    Standard

    Hade en OS28 från 1989 som var ihopkletad av 20% ricin och 80% metanol och stått sedan 2004 då den senast vart igång. Skruvade isär den tillräckligt mycket, plockade bort packningar. Lät den stå i metanol en eller om det var två dagar. Sen hett vatten från kran och diskmedel och nagelborste (diskborste och tandborste funkade inte) för att få bort allt svart. Blev fin. =)

    Före: http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=9178
    Efter: http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=9189
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ja, nu har jag fått nå´t att bita i. Tack. O du Sjögren, minns du när Damon tuffade?.

  19. #19
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    O, du Gertson. Har all tid i världen. Dvs. resten iaf.

  20. #20
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Ja, nu har jag fått nå´t att bita i. Tack. O du Sjögren, minns du när Damon tuffade?.
    Jodå Mogge!
    Den har satt sina spår den däringa Damon :-D
    Hoppas få se den snart igen .
    Mvh Tobias

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •