Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tiger Motors AT2204 1800kv

  1. #1

    Standard Tiger Motors AT2204 1800kv

    Någon som vet hur denna motorn är?
    Verkar som att rcflight.se är en av de få ställen där man ens kan köpa motorn.

    Den skall användas i mitt första 3d foamy bygge som är en Twisted Hobbys Crack Laser 32".

    Stämmer specifikationen så har den ju en sjuk thrust för en 2s 19g motor. 450g med en gws dd 8040 prop.
    Kommer ge mig en thrust to weight på ca 2.5:1.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du menar denna - http://www.autopartner.se/tiger-moto...980-c-678.aspx - så var det en populär inomhusrova förra säsongen. Körde själv en sån i en Yak Crack Lite och det fungerade bra. "Sjukt thrust" var väl att ta i lite men en mycket bra inomhusmotor är det hursomhelst. Den gick mjukt och tyst vilket jag personligen uppskattar.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Thrust for bra 3d prestanda på en Yak Laser 32" skall ligga runt 330-350g. Så den blir nog riktigt bra.


  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det beror ju också i hög grad på vilken ack du har - d v s ackens förmåga att lämna ifrån sig hög ström till så lågt spänningsfall som möjligt. "Höga C-tal" brukar vara bra att ha i små inomhus-ackar (vi kör ofta med 2S250--300).
    Jag använde GWS-SF 8*4,3" till Crack Lite'en som nog vägde runt 170--180 g flygklar och till den räckte effekten väl för mitt behov. F ö kan det snarare var lite besvärligt med alldeles för mycket statisk dragkraft inomhus beroende på att hallarna sällan är speciellt höga så lagom är som alltid bäst... Håll flygvikten nere om du skall flyga inomhus - det är viktigare än jättebra statiskt drag.
    Cracken var f ö en trevlig EPP-inomhusare - t o m den trevligaste EPP-kärran för inomhusbruk som jag flugit under alla år vi flaxat inomhus. Detta år skall jag testa Autopartners Extra 300 EPP men som alternativ kan det mycket väl bli en likadan kärra som du bygger.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2013-08-28 klockan 14:01.

  5. #5

    Standard

    Den nya lasern har fått sjukt bra kritik, så hoppas den duger som min första 3d kärra. Bara flygit 6 ch helis och en edf innan.
    Jag valde att testa zippy compact 2s 500 mAh 25-35c. Då de bara väger 2 gram mer än det 450mah batteri som rekommenderades av twisted hobby. Tar nog rätt lång tid innan jag blir så bra att jag märker skillnad. Och extra flygtid blir najs.


  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Utomhus fungerar säkert 2S500 bra men inomhus skall du nog ha nåt lättare. Sen stämmer inte den uppgivna vikten jämt på småackar och alla gram räknas...
    Kör med servon typ 5 g, 6--10 A fartreglage och en lätt mottagare typ 3 g så blir det nog bra. Jag brukar limma denna typ av kärror med UHU Por och ofta inte som kontaktlim utan kleta på och sätt ihop grejorna som med t ex epoxy-lim.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Har uhu por hemma som jag tänkt använda. Bygg manualen är på 60 sidor och går igenom allt extremt noga.
    På mina zippy ackar så har vikten varit noggrann så jag tvekar inte på den, och enligt kommentarerna på batteriet verkar den stämma.

    Elektronik blir en Plush 10A
    1 x hxt 900 2x hxt500
    Orange RX 410 , 2.6g

    Skulle tippa på att jag hamnar runt 180g AUW.

    Sen har en en zyx-s med sat som jag också tänkt pröva. Den skall uppenbarligen vara helt ok som gyro i en 3d planka. Kan vara värt det under de första flygningarna.

    Zippys 350 mAh batteri var bara något enstaka gram lättare, så jag såg ingen mening med att införskaffa det.

    Annars får jag köpa ett par nano-tech 300 mah batteri, då de väger 17g stycket.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det låter ju som en hyfsat lätt setup men jag skulle gissa att du hamnar närmare 200 g än 180 g - utan zyx-s.
    Skippa den och lär dig istället hur den flyger utan hjälpmedel. Flyger du utomhus så avvakta vindstilla. Dessa kärror är ju rätt tåliga så lär du dig att dra av gasen innan du når marken så blir det säkert inga större skador. Jag körde också med bl a 2S300 Nano-tech förra året och dom fungerade bra. Tror att den faktiska vikten låg på 17--18 g - dom var alltså ett par gram tyngre än motsvarande Desire Power vill jag minnas. Men DP hade ingen balanseringskontakt så därför föredrog jag Nano-tech.
    Vill minnas att jag haft lite småstrul med just Plush 10A i kombination med RX410 - tror att det var lite uppstartssvårigheter eller nåt liknande. Löste det genom att byta fartreglage till ett Castle Creation 10A som jag hade liggandes. Men det kanske var en tillfällighet - vad vet jag.
    Roger
    PS: Har du flugit EDF så klarar du garanterat denna - utan stabiliserings-hjälpmedel. Dock ser alla inomhuskärror väldigt välflygande och lättflugna ut på film där det ofta är jätteduktiga flygare som demonstrerar dom. Verkligheten är inte riktigt samma - i alla fall för de flesta av oss... Sen finns det ju ibland lokala "stjärnor" som också är väldigt duktiga flygare så du får väl satsa på att hamna i den kategorin...

  9. #9

    Standard

    Blev riktigt nöjd med flygplanet och motorn. Totalvikt hamnade på ca 190g.
    Extremt lättfluget med ZYX-S Heading Hold gyro.






Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •