Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: Megakopter Y6 Light

  1. #1
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Megakopter Y6 Light

    Mitt senaste bygge:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00811.jpg 
Visningar:	740 
Storlek:	411,5 KB 
Id:	40611Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00821.jpg 
Visningar:	662 
Storlek:	248,4 KB 
Id:	40612Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00824.jpg 
Visningar:	562 
Storlek:	159,6 KB 
Id:	40613Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00828.jpg 
Visningar:	550 
Storlek:	192,5 KB 
Id:	40614

    Ovanstående bygge innehåller följande:
    * Ram Megakopter Y6 Light
    * Motorer Tiger MT2212-750
    * DJI Wookong-M
    * 4S3300mAh
    * APC 10x4,7
    * Borstlös gimbal för Gopro1/2/3
    * Alexmos styrkort för gimbalen

    Storlek ihopfälld: 18x18x45cm med landningsställ och gimbal monterade.

    Slängde ihop den lite snabbt för att jag var flygsugen, därav det lite röriga utseendet, främst på FPV-utrustningen...

  2. #2

    Standard

    Ser behändigt ut!

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    Resekopter deluxe vart hittar man den och pris på ram?

  4. #4
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Kommer inom kort att säljas via Autopartner, men det går bra att köpa direkt från mig så länge. Priset är 2500:- utan gimbal, 3200 med gimbal, 4000 komplett med Alexmos styrkort.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    vilka ESCar använder du tillsammans med denna konfig?

  6. #6
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Mystery 20A med RapidESC alternativt Afro 20/30A.

  7. #7
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

  8. #8

    Standard

    Intressant med en Y6:a.
    Har börjat växa ur nybörjarsetupen enligt tidigare recept i tråden http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nom-multirotor

    Funkar det att flytta elektroniken från nybörjarmodellen (och komplettera med två motorer till), eller behövs det kraftigare grejor till denna ram?
    Är KK-kortet tillräckligt kompetent?

  9. #9

    Standard

    Jonas!
    Jag tror jag är mogen för en större maskin och din Y6:a verkar vara modellen. Jag har ju 6st Tigermotorer, MT3506-25 650kv, som borde vara OK för denna.
    Setupen ska orka bära två NEX-5r i bredd med tillhörande gimbal och övriga tillbehör. Får det plats i den Y6:a som finns på Megacopter eller har du en ännu större?

  10. #10
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Två NEX i bredd? Filma i 3D? Tror att 6xMT3506 är i underkant för att lyfta det, skulle satsa på octocopter istället.

    Jag har en större variant som borde passa bra. Den går dessutom att bygga i både quad, Y6 och X8-utförande. Priset för denna är 3995:-, har två stycken på lager i dagsläget. Hittade inga vettiga bilder, men nedanstående visar i alla fall ungefär hur den ser ut.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0786.jpg 
Visningar:	282 
Storlek:	54,6 KB 
Id:	42434Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0784.jpg 
Visningar:	281 
Storlek:	141,9 KB 
Id:	42435Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0783.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	116,0 KB 
Id:	42436

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vad är max. måttet för prop. på oktan?
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    16" är inga problem, tror att man kan klämma in en tum till om man flyttar ihop benen lite. Går även att sätta dit längre armar om du vill ha riktiga jättesnurror på den

  13. #13

    Standard

    Ja, jag hade stereofilma/fota "3D" i åtanke. Kreti och pleti presterar ju flygfilm/foto med hög kvalitet nu så jag tänkte nischa mig lite. :-)
    En kryssOkta kan ju vara modellen. Allting blir ju så dyrt med 8 av allting bara... Du tror ändå att 3506 fixar det? Då är det ju "bara" två till av dem + lite annat. För att inte tala om en gimbal som rymmer dubbla kameror....
    Kör man med olika stigning på propparna över och under?? Varför?

  14. #14

    Standard

    Har införskaffat en Megakopter Y6 Light-ram och börjat fundera på bestyckning.
    Vilken vikt är lämpligt att sikta på?

    Viktbudgeten på en "tom" maskin indikerar på nära 1800g (4s ~3000mAh).
    Om man sedan vill hänga på en GoPro 3 (74g) och borstlös gimbal (250g?) och lite FPV-grejor landar det uppåt 2200g.
    Någon med erfarenhet av var smärtgränsen går?

  15. #15
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Johan_H Visa inlägg
    Har införskaffat en Megakopter Y6 Light-ram och börjat fundera på bestyckning.
    Vilken vikt är lämpligt att sikta på?

    Viktbudgeten på en "tom" maskin indikerar på nära 1800g (4s ~3000mAh).
    Om man sedan vill hänga på en GoPro 3 (74g) och borstlös gimbal (250g?) och lite FPV-grejor landar det uppåt 2200g.
    Någon med erfarenhet av var smärtgränsen går?
    Jag har också köpt en men inte börjat skruva på min än , jag tänker använda mina Tiger motors 2216 kv 800 motorer och på 4S ligger dom på iaf 500 g på 50 % gas , det innebär att 6 st blir ca 3000 g dragkraft, sen räknar man ca 80 % effektivitet på en Y hexa enligt dom jag pratat med, innebär runt 2400 -2500 g startvikt borde inte vara något problem iaf , rätta mig om jag har fel Jonas
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  16. #16

    Standard

    Det är dessa motorer jag torräknat på (efter rekommendation från berthrsd) och hamnar då runt 1800 för en tom maskin.
    Väljer man motorerna i inledningsinlägget i tråden (MT2212-750) lättar vikten med drygt 100g.
    En vägledning från trådskaparen om lämplig målvikt skulle uppskattas mycket!

  17. #17
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Megakopter Y6 Light

    Inga problem för ramens del att ligga strax över två kilo, men blir den verkligen så tung?

    Återkommer imorgon med lite mer ingående analys och funderingar.

  18. #18
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Vikter enligt mina beräkningar:

    Ram 475g
    Motorer MT2212-750 x6 450g
    Fartreglage 20A x6 120g
    Proppar APC MR 10x4.5 x6 90g
    Styrkort Naza v2 (som exempel) 95g
    Batteri 4S3300 319g

    Summa 1549g plus lite kabel. Så under 2000g med gimbal och gopro3 borde inte vara omöjligt... Ramen håller som sagt för mer, men ska man upp över 2500g så rekommenderar jag min stora ram istället, mest för att det finns så mycket mer utrymme att bygga i den.
    Senast redigerat av berthrsd den 2014-01-07 klockan 12:13. Anledning: Knasräkning

  19. #19

    Standard

    Tack för bra svar!
    Jag tolkar detta som att strax över 2000g är en lämplig målvikt, och om man lägger sig högre får man betala med kortare flygtid.

    För min del tillkommer RC-mottagare 25g (Multiplex 7-kanal) och telemetrisensor 10g (acc-spänning), låda till FC och mottagare, Power-kablar ~20-40g + lite annat löst krafs. Många bäckar små...

    För mig som inte som Stiffe redan har motorer verkar det som en bra idé att satsa på den mindre modellen (?)
    Har googlat en del på frågan om olika stigning på övre och nedre propellern.
    Hur ser ni på det? Är det en bra idé att ha större stigning på nedre propellern och vilken kombination passar i så fall bäst till MT2212-750 (med en typisk 4s3300-acc)?


    Å andra sidan... Om man sedan ska hänga på en GoPro3, Gimbal, FPV-kamera + sändare och liknande är det nog inte möjligt att klara sig under 2000g även med de mindre motorerna. Är det i så fall bättre med de större MT-2216 kv 800? Vilken kombination av propellrar (uppe/nere) är i så fall den optimala?

    Är som sagt mycket tacksam för förmånen att ta del av era erfarenheter utan att behöva testa alla kombinationer på egen hand (dyrt!).

  20. #20
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    MT2216-800 är en mycket användbar motor till olika projekt, så om du står ut med 1-2 minuters kortare flygtid så ska du nog skaffa den.

    Om möjligheten finns så ökar effektiviteten något om du har högre stigning på de undre propparna. En "stolek" brukar vara lagom, exempelvis 12x5 upptill och 12x6 nedtill. Nackdelen är att man begränsar urvalet av propellrar ganska kraftigt (Känner bara till Xoar). APC MR 10x5.5 eller 12x4.5 funkar nog tillräckligt bra.

    Edit: Annars är min favoritmotor MT3506... Den tillsammans med 12x4.5-propparna kommer att ge en riktigt mjuk och fin flygning. Kommer inte ihåg exakt vilken typ av motorfäste du fick av mig, men om du väljer MT3506 och köper dessa av mig (375:-/st) så skickar jag med nya motorfästen också.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •