Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: El-konvetrera gamal helikopter

  1. #1

    Standard El-konvetrera gamal helikopter

    Hej

    Har en gammal FP heli med en OS MAX 25 på som inte går runt längre och funderar på att el-konvertera den för att få upp den i luften igen.
    Är det nån som har tips på vilken motor och fartreglage man ska använda för att få ungefär samma kraft som på OS motorn?

    /Jonas

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inte går runt längre ? Orsak ? Har den skurit eller bara beckat ihop ? Tror att det är en bättre idé (om den har skurit) att annonsera efter en bättre begagnat O.S .25 heli-motor än att försöka elkonvertera den.
    En sån gammal heli är ju i grunden rätt vardelös så kosta inte på den så mycket. Det finns mycket bättre alternativ om du skall lära dig flyga heli. Skall du göra i ordning den som en "oldtimer-heli" är det ju en annan sak men då skall du också behålla metanol-rovan tycker jag. F ö lär du ha svårt att få tag i reservdelar och dessa behövs absolut till en heli - inte bara om man är nybörjare...
    Roger

  3. #3

    Standard

    Vad är en FP Heli?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gissar på Fixed Pitch...
    Roger

  5. #5

    Standard

    Ja, det stämmer det är fixed pitch, och motorn sitter fast för att den inte är körd sen 80-talet nån gång.
    Och eftersom jag då utan några direkta flygkunskaper på heli lyckades hålla den i luften så borde den inte flyga mycket sämre idag.
    Jag har tröttnat på att kladda med metanol och därför tänkte jag det kunde vara kul att sätt på en el motor och se om den fortfarande kan flyga :-)
    Nu när jag tänker tillbaka så är det ganska märkligt att jag ens fick upp den i luften och ner hel, med tanke på att jag en gammal 4 kanal 27 MHz analog radio utan några mixningar eller några andra inställningar för heli, servona tog jag från två gamla bilar och dom hade säkert sätt sina bästa dagar och glappade och hade ryckninar redan innan som sattes i helin.
    Gyro fans nog att köpa men det var långt över vad min budget tillät så det var bara att köra utan.
    Träningsstället var två bockade 16 mm VP-rör ihop satta med el-tejp och sen fasttejpade på landningsstället.
    Jag vet att jag fick med ett par extra rotorblad i balsa och dom är fortfarande oanvända :-)
    Det var då man klädde balsa bladen med samma typ av plast som man klär vingar på flygplan med har jag för mig eller om det var nån självhäftande plastfilm typ klistermärke man skulle använda.

    Ja, det var tider det, i början på min RC karriär :-)

    /Jonasg

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Åter till frågan: Det finns flera märken av elmotorer som säljer "ekvivalent" elmotor. T.ex. E-max 25 eller Turnigy Easymatch .25 eller MVVS 4.0. Du bör ha en motor som väger som dessa (200 gram), men anpassad till helikopter med högre kv och inbyggd fläkt.
    här ett exempel http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ize_heli_.html. Du får fråga i nåt heliforum om hur många tänder (Pions) kuggarna ska ha.
    fredrik

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall den elkonverteras så bör ju varvtalet vara snarlikt den OS som sitter i nu. Problemet lär väl bli att hitta en pinjong som passar det drev som sitter i den gamla helin. Och raserar man drevet så är det väl antagligen kört med tanke på reservdelsfrågan. Jag tycker spontant att det känns som ett tveksamt projekt - endera skulle jag behålla OS-rovan för att ha den som "oldtimer" alternativt köpa nåt modernt om jag vill lära mig flyga heli. Att bygga om den för att flyga aktivt med tror jag inte på inte minst med tanke på den troligen obefintliga reservdelstillgången. Har inte sett nån heliflygare som inte behöver reservdelar till sin kärra...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •