Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ultra tunn koaxialkabel till 2.4 GHz mottagare

  1. #1


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    7
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap (MRFS)

    Post Ultra tunn koaxialkabel till 2.4 GHz mottagare

    Hej,
    För ett tag sedan lyckades jag med konststycket att klämma en av antennerna på min Jeti 8 kanals mottagare. Antennen gick inte av men skärmen på Koaxialkabeln blev skadad. Efter ett antal räckviddstester visade det sig att mottagningen på Antennen inte längre var tillförlitlig. Med andra ord dags att byta antenn.

    Det är nu Problemen börjar.
    Var i kontakt med Jeti i Tjeckien för att få besked om eller var man kan köpa reservantenn. Ingen hjälp att få! Finns Inga reservdelar till mottagare. Köp ny mottagare var beskedet. Att skicka till dem för Reparation kostar mer än 2 nya mottagare!Denna typ av svar triggar mitt blodtryck! Jeti har förvisso bra grejor men att ha en nonchalant service är inget som stärker ett varumärke som försöker etablera sig. Nog om detta!

    Min egentliga fråga till er på forumet är om det är någon av er som vet var man kan köpa 50 Ohm:s Koaxialkabel med en Diameter på 1,3mm, i löpmeter? 1,8 mm går att hitta men passar inte på kortet.

    Tyvärr är det så att Jeti antenner är fastlödda direkt på kortet och inte som en del andra tillverkare med Ultra-Mini Koaxial kontakter.

    Mitt hopp står till er på forumet! Tack på förhand!

    Kent Strobel
    Mfk Viking - Löddeköpinge

  2. #2


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej, kanske kan du använda antenner för Futaba-mottagare. Det finns förlängningsantenner till dessa och de är 40 cm långa. Jag köpte nyligen ett par sådana från Modellhobby här i Östersund och priset för två var 115 kr. När jag mäter diametern med skjutmått får jag den till 1,2-1,3 mm. Lite svårt att mäta exakt då höljet är lite mjukt... På dessa antenner sitter det små koaxialkontakt men det kanske går att ta bort dom och löda in direkt på kortet?

    MVH
    Kjell Nilsson

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Kan det funka att köpa den allra billigaste Jeti 2.4 Ghz mottagaren och ta en antenn från den?


    Futabas 2.4 Ghz antenn kan kanske användas, som nämts? De är 1.12 mm ytterdiameter (plasthöljet) och själva coaxtråden 0,67 mm. Mätte nyss på en av mina Futaba 2.4 Ghz mottagare. De är 50 ohm.
    Det går att köpa Futaba koax antenn som reservdel. De finns i 150 mm, 210 mm och 400 mm längd (två antenner i varje sats).
    Exempel:
    http://shop.rc-electronic.com/e-vend...&c=2389&p=2389
    De har den lilla coaxkontakten som fästs i mottagaren men den kan man ju ta bort om man vill löda fast den i en annan mottagare som din (om det nu skulle passa med en Futaba 2.4 Ghz coaxantenn).

    Minicars i Sverige har dessa antenner så de kan beställas av nån Minicars återförsäljare
    http://webshop.minicars.se/Welcome/D...ID=360&pid=429

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2013-08-18 klockan 16:34.

  4. #4

    Standard

    Hej, jag har beställt och köpt Jeti-originalantenn som reservdel från dessa http://www.modele.sklep.pl/

    Dra ett mail till dem och hänvisa till Marek (på deras kundtjänst) och fråga om du kan få köpa antennreservdel. Packa ihop det med en order på något annat Jeti är min rekommendation, de har mycket bra priser. Det tog ett tag att få hem antennen men köpa gick det. Det hela är förvånande, min uppfattning är att Jeti är väldigt bra att ha o göra med?

    Med vänlig hälsning,
    Thomas

  5. #5

    Standard

    Har du prövat ringa http://www.hab.se/ som säljer jeti?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    7
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap (MRFS)

    Standard

    Hej Thomas,
    Intressant info! Tusen tack!
    Här är ju TU-2 modulen riktigt intressant :-). Har ytterligare en Futaba FC-28 som nu kan modifieras.

    Har lagt order och hoppas på ett vettigt antennsvar. :-)

    Kent

  7. #7


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    7
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap (MRFS)

    Standard

    Hej numnutchris!
    Har pratat med HAB - tyvärr har de Inga reservdelar till Jeti utan hänvisar till Jeti i CZ

    Kent

  8. #8


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    7
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap (MRFS)

    Standard

    Hej Bo,
    Tack för din Input!
    Har också tänkt på att just köpa billigaste Jeti mottagaren, men så kom jag i kontakt med HAB i ett annat ärende. De hade Futaba antenner som reservdel för 125 kr/st + frakt. Lite i häftigaste laget då jag ändå måste knipsa av kontakten på Antennen.

    Här i forumet fick jag tipset på en Polsk handlare (Se Tom's inlägg) som möjligen kunde avhjälpa problemet. Jag kontaktade handlaren och mycket riktigt så har de orginal antennen till Jeti!!! För 3 antenner inkl frakt får jag betala 17 Eur.

    Dessutom har de överlag intressanta priser på Jeti prylar.

    Just nu väntar jag på den Polska postmannen :-)

    Med bästa hälsningar
    Kent

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •