Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Ny på tricopter

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    21
    Jobb
    Arbetschef på Lemminkäinen sverige AB
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard Ny på tricopter

    Hej alla
    Har byggt min första copter efter Rcexplorers anvisning (2.5). Har ett APM 2.5 med GPS från Hobbyking, min första fråga är när jag testfög den första gången i går så funkade allt över förväntan men, när jag vippade brytaren till RTL så kom den tillbaka och landade inom 1m från start, det var ju bra men, jag hade knappat in att den skulle komma tillbaka på 25m höjd och ändrat sluthöjden till 0cm, landnings hastighet är orörd(50cm/s). Den första delen i landningsfasen så vobblar den ganska mycket, sen när den närmar sig marken blir den superstadig när sjunkhastigheten sjunker mot slutet. Vad beror vobblingen på är det fartreglagen som inte hänger med eller går det att ändra några inställningar för att förbättra detta?
    Setup
    APM 2.5 (HK pilot)
    NEO-6M GPS
    AX-2810Q-750kv Turnigy motorer
    HK Afro 30A med SimonK
    12x4,5 slowfly propellrar

    (ruskigt kul var det att flyga den i allafall, man blir ju lite modigare när man kan rädda en given krash genom att flippa den magiska brytaren över till RTL, skall filma lite vid nästa flygning)
    Senast redigerat av Prickskytt den 2013-12-28 klockan 12:45.

  2. #2

    Standard

    För att sjunka fort måste motorerna varva ner, annars sjunker den inte fort.
    Varvas motorerna ner för mycket så tappar propellrarna lyftkraften -> vobbel.
    Landa långsammare eller byt propellrar som måste varva mer för samma lyftkraft.
    Motorer kan också bytas... Detta är det första jag tänkte på iaf.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    pid trimning .
    jag antar att du ger lite gas för att bromsa upp när den blir stabil ?

    tri tycker jag är bland dom svåraste att få bra i "sjunkningar"
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Jag har en likadan tri med samma motorer som du och 11" snurror av slowflyertyp.
    Använder du mission planner för att konfigurera HK:s apm 2,5?
    Isf kan du få mina inställningar att utgå ifrån, min tricopter flyger grymt bra o sjunker hur stabilt som hellst.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    21
    Jobb
    Arbetschef på Lemminkäinen sverige AB
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Tack fredda, jag använder mission planner. flög i går och provade då kompisens 2650mah 4cells acc, jäklar då blev det fart på grejerna...så pass bra fart så att mina 10mmx10mm furulister kändes lite mera som spagetti. Men jag märkte att den blev mycket stabilare när den sjunker när den blev lite tyngre. Det slutade med att höger arm vek ihop sig och den ramlade ner från 10m höjd, bra betyg även på krashskalan tycker jag 2 propellrar blev skadade för att dom slog mot varandra samt att det lossnade 1 landnings ben. Har beställt dessa för att råda bot på sladdrigheten http://www.ebay.com/itm/2pcs-100mm-O...-/321194533229

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Blev det bättre med 4 celler så är det helt klart en inställningssak, så den går att fixa till med 3 celler med.
    kolfiberbommar rekommenderas ja . Har aldrig lyckats knäcka dom trots vilda krasher.

    Pm:a din mail om du vill ha filen.

  7. #7

    Standard

    Och så ska man ju inte sjunka rakt ner utan sick-sacka eller spirala ner för att undvika turbulenta luften från propparna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    21
    Jobb
    Arbetschef på Lemminkäinen sverige AB
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    märkte det att det går bra om man "skär" i sidled nedåt

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    21
    Jobb
    Arbetschef på Lemminkäinen sverige AB
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Har nu uppdaterat lite, bytte reglagen till Afro 30A och 12x3,5 proppar(höger fram motroterande) och ett Zippy compact 4s 4000mAh. Jäklar vilken skillnad den blev väldigt mycke stadigare, märks tydligt när man startar, tidigare ville den tippatill om man inte gasade på ordentligt vid starten. Nu lyfter den hur snällt som helst. Skall kolla i helgen hur lång flygtid jag får den väger 1050g, enligt ecalc är hovringstiden 22min, det får man nog ta med en nypa salt... Har även monterat kolfiberbommarna.

  10. #10

    Standard

    Det viktigaste på APM är RTH - testa den så att du vet att den fungerar när du tappar kontakten
    Mina APM vänder hemåt efter 1 sekunds bortfall av radiolänk
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    21
    Jobb
    Arbetschef på Lemminkäinen sverige AB
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    skall prova den efter uppdatering, har funkat bra tidigare. Skall köra en kompass mot också. Har skaffat en Taranis (hade en Futaba ex6) så nu har jag lite fler brytare att använda.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    21
    Jobb
    Arbetschef på Lemminkäinen sverige AB
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    RTL funkar bra, flygtiden är längre än vad ecalc angav, 10 minuter hovring/lugn flygning med 3st RTL drog 1200mAh av 4000...upplever däremot att motorerna rycker nu med dom nya reglagen, jag skall lägga upp en film. Dom rycker mera på loiter än sabilize fins det någon parameter som är värt att prova justera? den kan även ryckatill lite i höjd (ca2-3dm).

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    21
    Jobb
    Arbetschef på Lemminkäinen sverige AB
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Har filmat när jag ställt den i Loiter, den är som sagt väldigt orolig men håller positionen bra i stort, vandrar 2m i höjd och 2m i x,y led. Man kan höra hur motorerna "rycker". Den är stadigare och rycker mindre i stabilize läge.

    Senast redigerat av administrator den 2013-12-20 klockan 13:15.

  14. #14
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Ser ut att vara lite för höga gains för vindförhållanderna.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    21
    Jobb
    Arbetschef på Lemminkäinen sverige AB
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    ja det blåste en hel del.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    21
    Jobb
    Arbetschef på Lemminkäinen sverige AB
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Är det någon som har provat Autotune?

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Prickskytt Visa inlägg
    Har filmat när jag ställt den i Loiter, den är som sagt väldigt orolig men håller positionen bra i stort, vandrar 2m i höjd och 2m i x,y led. Man kan höra hur motorerna "rycker". Den är stadigare och rycker mindre i stabilize läge.


    Har du täckt barometern med något? Jag har skumplast(skumgummi) som släpper igenom luft, funkar för mig.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    21
    Jobb
    Arbetschef på Lemminkäinen sverige AB
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Har täckt den med bomull och skumplast men jag har HK lådan som inte är helt ok tycker jag, har beställt nytt case. Öppnade locket innan jag flög för att montera power modulen som mäter ström, kanske inte fick bomullen att ligga rätt i lådan efter det, det blåste ju ganska bra så jag skall kolla upp det.

  19. #19

    Standard

    Först täckte jag med en liten tygbit men det funkade inte alls lika bra som skumplasten, det ska nog vara nåt material typ som puffskyddet på en mikrofon. Sen är det nog svårt att få den helt stabil när det blåser hårt, lufttrycket ändrar ju sig i vindbyarna.

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    21
    Jobb
    Arbetschef på Lemminkäinen sverige AB
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Japp, fick ett annat problem uppdaterade till 3.1 och brände 3,3V regulatorn. Någon annan som haft samma problem(man kan se det på att gyron och accelometrar får tuppjuck allt snurrar hela tiden när du har den uppkopplad mot datorn) så det blir att byta den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •