Reklam

 
Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Another noob has arrived ;) Lokala förmågor i kalmar?

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard Another noob has arrived ;) Lokala förmågor i kalmar?

    Tja

    Jag har efter en massa tubande & forumscrollande byggt mig en tricopter.
    Min RC bakgrund = NOLL, har inte flugit något alls innan eller ens kört radiostyrd bil på över 25år

    Basen är:
    Hemsnickrad ram av 4mm plajwood (lågkvalité från byggvaruhus) & 15mm fyrkantstav till bommar (började med 12mm, men det blir lite för svajiga & verkade störa gyrona direkt så snabbt en propp var lite i obalans.
    Är faktiskt uppe i revision 4 av ramen...
    Jag började med Davids minimala 2.5, insåg att det blir jobbigt att få plats med "störtskydd" och gjorde en standard coffin istället. Den flög bra, men den kändes inte så krashvänlig heller. Så min nuvarande ramdesign är en mix mellan davids simpla platta & hallstudios stora simplecopter med "inbyggd" FC & esc.
    SKillnaderna mellan rev 3 & 4 är att jag plockade ut esc & hängde dem på armarna för enklare utbyte/omflashning etc.

    Setup:
    Motorer: NTM 2826 1000kv
    Proppar: HK 9x5 slowfly (apc kopior)
    ESC: RCTimer preflashed 30A (omflashade för att försäkra mig om senaste fw rev.)
    Batteri: Zippy compact 4s 2450mah
    FC: KK2.0, 1.6fw
    Armlängd: CoG till Motorcentrum 37cm

    Jag har glidit omkring i SL mode (selflevel) för att lära mig kontrollerna & såklart orienteringen...
    Är absolut inte i mål där, men känner mig komfortabel att spaka runt över lite större ytor.
    Så då var det dags för Acromode (standardmode). Jag inser då hur viktig PI trimningen är & får börja om med alla inställningar från scratch. (Gör om, gör rätt)
    Jag har satt offset värden på yaw för att ha maximal trim kvar åt båda håll för rudder på transmittern.
    Sedan har jag använt trims till att få den så still det bara går (blåser ju alltid lite ute...)

    Så vad vill jag då här?
    Jag känner mig rätt nöjd med tuning/trims & kan flyga runt lite försiktigt i acromode. Men jag skulle gärna ta lite hjälp av någon hyfsat lokal förmåga till att justera in PI den sista biten, då jag har svårt att känna om den över/underkompenserar.
    Jag har lite svårt att hålla konstant höjd när jag svänger runt i circlar/åttor & är tacksam för tips på hur man på ett bra sätt tränar detta?

    Jag är medlem i en lokal flygklubb, och har inte hört mig för där, men det är ingen av de jag hittils träffat i klubben som har erfarenhet av vare sig tricopter eller KK2 (dock lite quad/naza) men det är inte riktigt samma sak

    Så bor du i kalmar eller närheten. Hojta gärna till om du kan tänka dig att hjälpa mig lite med PI & flygråd/tips
    & För all del. Bor du INTE i närheten & känner att du har tips du kan ge muntligt/skriftligt eller med videos. Så är du välkommen att bidra till min acrokarriär


    När jag bemästrar acro, blir det lite FPV, men inte innan. Vill lära mig grundligt & trasha några armar/proppar & motorer innan jag tar det steget (inga allvarliga krasher alls än, peppar peppar. Bara en bruten arm & 2 proppar vid första flip/roll försöken)

    Jag ska se till att få upp en byggtråd med lite foton som visar min resa hittils. Har inte orkat sålla bilder ännu...


    Du kan svara öppet i tråden, eller via PM.
    Tack på förhand

    /Andreas i Kalmar
    Senast redigerat av Borren den 2013-09-05 klockan 16:03.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •