Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: FPV avstånd mellan antenner

  1. #1

    Standard FPV avstånd mellan antenner

    Vad är det minsta avstånd som rekommenderas mellan FPV sändarantenn 1,2/1,3 MHz och RC mottagaren 2,4 MHz. Håller på och färdig ställer min första FPV kärra och vill komma någorlunda rätt från start... /Pelle

  2. #2

    Standard

    Svårt att säga ett exakt avstånd, så långt ifrån du kan helt enkelt... lagom flummigt svar kanske?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    mitt svar blir nog att du bör ha dom så långt ifrån varandra som går . dock har jag haft ca 5cm mellan antennerna och det har funkat .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Standard

    akta dig för 5cm :P Fick failsafe 500m bort när min 1.3ghz sändare var för nära min rc-mottagare (ca 10cm) och jag hade ändå lowpass filter. På min disco så har jag 25cm och flyger 800m bort över/under allt möjligt utan problem men flyger inte längre än 800m då jag inte vet rssi så får jag failsafe så är jag körd.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    800 -1000 meter är ungefär vad jag får på 2,4 också.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Separera så mycket det går, här är min quad 1.2ghz 1500mw: http://static.rcgroups.net/forums/at...%2020%2033.jpg

  7. #7

    Standard

    Det beror helt på vilket radiosystem.
    Exempelvis så fungerar Frsky riktigt uselt när den är inom ~1m av en 1.3 ghz sändare. Medans Futaba är näst intill opåverkad.

    Generellt sätt så minskar Alltid 2.4 räckvidden om man kör med en 1.3 ghz sändare. Oavsett om den är filtrerad eller inte.

    Allmän rekommendation är att alltid ha styrlänken på en lägre frekvens än videon. Såvida man inte vet Exakt vad man gör, och använder avskärmade och filtrerade mottagare.

  8. #8

    Standard

    1500mw? Visst ska man odla tumörer eller flyga ut i rymden så kan jag förstå det men annars så räcker 300mw för flera km så mycket lättare att byta vtx för att få bra räckvidd.

  9. #9

    Standard

    Håller med, kom över 1500mw och gav det en chans.

  10. #10

    Standard

    Jag skulle nog inte ens köra med en 1500mw på ett plan som klarade av 20 km ut, och hadde en spänvidd på 3+m.

    Däremot så är så starka sändare ett måste om man kör fpv bilar i skog / bakom objekt. Speciellt om man faktiskt vill komma någonstans. Kräver dock fortfarande skaplig separering mellan videosändare och mottagare (lrs eller lägre frekvenser).

    Inte i närheten av lagliga dock, även om signalen tar sig en betydligt kortare sträcka 30-40 cm ovanför marken jämfört med en 200-300 mw sändare i luften.

    Och jag kan bara inte avstå.

    Mooree Powah !

  11. #11
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Kör Futaba mottagare med 800mW VTX och har inte stött på problem upp till 1km. Längre har jag inte testad.
    Jag har en notch filter mellan antenn och sändare. 10-15cm mellan VTX och radio mottagare.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •