Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vevhusventialtion till tank.. eller tänker jag fel?

  1. #1
    derikssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Bollnäs Modellflygklubb

    Standard Vevhusventialtion till tank.. eller tänker jag fel?

    Har en ASP Boxer som tyvärr läcker ut oförbränt bränsle genom vevhusventilationen under drift.
    Jag funderar nu på om jag ska leda tillbaka detta till tanken vilket gör att jag slipper kladd på modellen och dessutom sänker åtgången av bränsle.
    Till saken hör att jag idag inte har någon tryckmatning till tanken utan motorn suger själv och allt fungerar helt perfekt. I och med att det inte behövs något tryck i tanken för att få motorn att gå så tänkte jag göra en avluftning från tanken för att inte skapa övertryck från vevhusventilationen.

    Vad tror den samlade expertisen här på forumet, skulle detta funka eller är det något jag inte tänkt på eller som skulle kunna göras bättre?

    Har funderat på om jag skulle löda in en nippel på insuget men är lite osäker på om det blir bra med tanke på att det inte är bara olja som kommer genom vevhuset utan även bränsle.

    //D

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kommer det så mycket så ska du nog fundera på att byta främre lagret i den och sätta in ett med kapsling på ena sidan.
    Att få tillbaka det i tanken är obra,bättre in i insuget under förutsättning att motorn är inkörd (då slipper man första halvtimman´s spån o flarn).Tredje alternativet är att köra tebax det i en separat tank men det är inget jag gillar..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    derikssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Bollnäs Modellflygklubb

    Standard

    Tack Bokis för ditt svar. Motorn är absolut inkörd så det är inget problem men varför tycker du att är det obra att leda tillbaka till tank, vad är nackdelen med det framför en nippel i insuget?

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Av flera orsaker,den främsta är ju att tanken ska hållas ren och det blir den inte av att skicka tillbaka den dit.
    Det finns ,tycker jag,ingen anledning att göra det,då är det bättre att det går in i motorn direkt.
    Men framförallt så tycker jag att är det de mängder du pratar om så ska du se till så att inte så mycket kommer till nippeln,låter till mig som en otät motor mellan ring o cylinder,dvs du får övertryck o bränsle ,som borde eldas upp, ner i vevhuset.
    Oftast bättre att åtgärda orsaken än att ta hand om följdproblemen.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    derikssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Bollnäs Modellflygklubb

    Standard

    Jag förstår och jag var inne på att ringa om motrn. Typiskt nog så har HobbyKing bara 1 kolvring i lager ***Arghh*** Tack för ditt svar i alla fall!

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ta ifrån Justengines.de brukar ha på hyllan..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •