Hej allihopa (de få som förmodligen läser detta)!

Läget ligger till som så; Jag har tidigare i mitt liv sysslat en del och haft ett stort intresse inom rc. Ett intresse för bilar och båtar, el och nitro, nitrobåt samt segelbåt. Senare i mitt liv (låter som jag är betydligt äldre än 19 år) blev det en paus för att sedan intressera mig för flygande farkoster då i form av flygplan, vilka jag sysslat med i cirka 2-3år. Började med en Kyosho Cessna 182, sedan ett profilplan med en helt ny elektronik, och nu en warbird samt edf. Tycker det är roligast med profilplanet att leka runt med men kommer nu till min fråga i varför jag startade denna tråd.

Jag vill bygga ett eget flygplan från grunden. Bygget skall vara ett plan som är akrobatiskt och tänker bygga antingen Någon utav de Extra-modellerna som finns, förslagsvis 260:n, alternativt plagiera PA Addiction då jag hört vääääldigt mycket gott om dem.

Jag behöver nu alla tips och råd jag kan få då detta blir mitt första bygge. Tänkte mig ett någorlunda litet plan med runt 100-120cm vingspann. Jag vet alltså knappt någonting mer än att det skall byggas av balsa. Behöver hjälp med vad man bygger de olika flygplansdelarna av. dimensioner på plywood (eller vanlig "enlagersbalsa" modell tunnare?) som man gör spryglar av (vingprofilerna?) samt de formade plana bitar som sitter flera stycken i längdled på planet, som ger planet sin form, sett framifrån.

KORTFATTAT: Ge mig alla tips till bygget som ni besitter. Vore hemskt tacksam!