Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Propeller storlek

  1. #1

    Standard Propeller storlek

    Hej.

    Det följde med lite olika storlekar på propeller till ett nybörjar högvingat 3 kanals plan jag nyligen skaffat."Cessna"
    Jag vill att det skall flyga så långsamt som möjligt. Är det en stor eller liten propeller jag skall montera då?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vad för slags plan? El eller förbränningsmotor?

  3. #3

    Standard

    ett El plan Cessna 745-1 - EPO - RTF

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det som huvudsakligen avgör är stigningen på propellern.
    Tex 7x5 jämfört med en 8x4

    7x5 propellern är 7" stor och har en stigning på 5", dvs för varje varv i optimala förhållanden skulle den färdas 5" frammåt.

    8x4 propellern är 8" stor men har en stigning på endast 4".

    I praktiken är det ungefär lika mycket motstånd för motorn att dra dessa propellrar, skillnaden är att du har en högre topphastighet med 7x5 medan du har mer vridmoment (tänk lägre växel) med den större 8x4 propellern.

    Så om du kan ange vad det är för dimensioner och stigningar på dina propellrar så kan vi hjälpa bättre
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Funkar inte gasspaken?
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6

    Standard

    javisst. Den långa prop är 23 cm lång. Den kortare 20 CM. Vad du menar med stigningar på dem förstår jag inte vad du menar. Jag har inte haft den i luften ännu, har bara flygit simulator med denna flygplanstyp. Vill vänta till en mindre blåsig dag innan jag provar den för allra första gången

    mvh
    glad nybörjare

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det brukar stå siffror i framkanten av propellern. Dessa siffror är ofta tum 9x4 betyder 9" (23 cm) diameter och 4" (10 cm) stigning. Jag tror du har 8x (nånting) och 9x (nånting). Du måste ta reda på stigningen för att få ytterligare hjälp.
    fredrik

  8. #8

    Standard

    Det står inget på dom alls, men jag ringde nu till en flygklubb och frågade. Jag bör använda den långa prop, då blir den lite snällare i luften

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog gasspaken som ger dig den stora skillnaden. Större propp (dia) med mindre stigning = högre statisk dragkraft, mindre propp (dia) med högre stigning = mera fart vid ungefär samma inmatade effekt. Fast i ditt fall skiljer det 1" i diameter så jag tror inte att skillnaden blir speciellt stor. Använd gasspaken istället.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •