Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: trainer kärra

  1. #1
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard trainer kärra

    Hejsan alla flyers

    Kollar runt lite efter en bra Trainer kärra med elsetup som man kan ha som första ifall man ska börja träna i en klubb.

    Ja jag vet ni tänker säkert klubben har en egen trainer kärra.

    Men jag kollar ändå efter att ha en egen.

    Ni som har massor med kött på bena kanske kan rekommendera något bra.

    Ska det vara RTF/ARF eller kit (kan säga att jag är en kille som gillar att bygga själv) eller ska man titta mer på begagnat?

    Jag har redan radio/mottagare.

    Så länka sidor/skriv på märken/modeller.

    Tack på förhand
    Henke

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Multiplex Mentor är en kärra som flera klubbar använder. Den är i den gamla 40-storleken och fungerar bra till det mesta.
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1174

    Vill man träna på egen hand är kanske en Aprentice S ett bättre val men den är RTF med egen radio som följer med.
    http://www.horizonhobby.com/products...5e-rtf-EFL3100 Den finns förstås även att köpa i Sverige.

    Många väljer en Easy-Star eller någon kineskopia typ Bixler som första "större" plan.
    http://www.hab.se/multiplex-easystar...081-c-403.aspx
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vad för radio/mottagare har du?
    Är det plockat från något RTF-system brukar de inte gå att återanvända.
    fredrik

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Henke,
    Byggsats - då kanske Gårdstads SK2000E kan vara nåt - http://www.gardstad.se/sk2000e/sk2000e.htm
    Finns som byggsats här - http://www.modellproduktion.se/Svens...ktion-SMP.html
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför inte en metanolare? Bra mycket smidigare än el!
    Som den här : Kyosho Calmato . Bara tanka och köra. Inget laddande!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan 012.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	40803   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan 011.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	84,0 KB 
Id:	40804   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan 010.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	93,0 KB 
Id:	40805  
    Senast redigerat av jaka den 2013-09-10 klockan 14:34.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Varför inte en metanolare? Bra mycket smidigare än el!
    ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Simon - det var ju Jaka som tyckte detta och han är ju gammal metanol-gubbe...
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag kan köpa önskan av ljudet och doften men smidigare blir det aldrig
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    ...men smidigare blir det aldrig
    Men har man aldrig upplevt detta med eldrift så kan man ju inte heller förstå hur smidigt det är...
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag upplever både el- och metanoldrift regelbundet och jag är benägen att hålla med Jaka framför allt när det gäller lite större modeller (säg större än 3-4s LiPo och några Ah). Tiden det tar att förbereda flygningen med laddning av flygackar, väntetider vid återladdning när man förbrukat de färdigladdade ackar man haft med sig ut till fältet, ackbyte mm. är för mig avsevärt större än den tid det tar att få motsvarande mängd flygtid med ett metonolmotordrivet flygplan (tanka, starta, flyg...).

    Den stora skillnaden är enligt mitt förmenande att det krävs avsevärt mer praktisk erfarenhet och kunnande för att handha en förbränningsmotor än vad det krävs för att använda en elmotor (inkl. laddning och skötsel av ackar etc.). Även om det sistnämnda är enkelt tar det toltalt sett mer tid i anspråk för mig än vad handhavandet av ett förbräningsmotrdrivet flygplan gör och sammantaget innebär det att jag upplever förbränningsmotordrivna flygplan som "smidigare".

    Det ena utesluter inte det andra och för mindre flygpan som exv. FunCub så kan elmotor vara ett bättre alternativ än förbränningsmotor. I vissa fall som exv. motorseglare och "ducted fan" är elmotordrift det i princip självklara alternativet.
    Senast redigerat av Michael den 2013-09-10 klockan 16:49.

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det var många år sedan jag pysslade med metanol, och då var det på bilar.

    Mycket möjligt att det har blivit bättre, men upplevde att det var mycket mer mekande och underhåll på metanolmotorer än på elektriska (bortsett från att sätta LiPo i laddare under uppsikt medan man tittar på TV och äter popcorn).

    Även mindre slabb gör att både bil, sambo/äkta hälft och inte minst favaringsutrymmen blir gladare. Oljan och doften hamnar lite varstans medan elkärrorna är torra. Då kör jag upp till 600W på el så en del drag är det allt i ett par av kärrorna.

    Men det är en smaksak, lite förenklat.
    Metanol - maximera tid i luften på fältet på bekostnad av mek och slabb
    El - förenklar beslutet att köra en sväng, plocka ur bagaget och kasta upp i luften och sedan lägg in utan att behöva fundera mer på planet. De är även tystare så du har fler utrymmen du kan köra utan att störa.

    Eller som en fotograf sade på en föreläsning "Den bästa kameran är den du har med dig".
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    ..Varför inte en metanolare?.. Bara tanka och köra. Inget laddande!
    Har ni inbyggd generator till radion? Jag måst ha batteri i mina metanolplan och då blir det 2-cells lipo för att vara säker på att jag har något som inte tappar laddningen. Klart är väl att man kan flyga flera flygningar med en bränslekärra om man är ute efter en heldag på fältet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Tiden det tar att förbereda flygningen med laddning av flygackar, väntetider vid återladdning när man förbrukat de färdigladdade ackar man haft med sig ut till fältet, ackbyte mm. är för mig avsevärt större än den tid det tar att få motsvarande mängd flygtid med ett metonolmotordrivet flygplan (tanka, starta, flyg...).
    Då tycker jag att det är dags att skaffa bättre laddare.
    Jag laddar innan 2h i luften 2x20 minuter, och 2x20 minuter efteråt. Jag använder 2 st iCharger 208B med var sitt parallellladdningsbord, och kan ladda 12 ackar samtidigt. normalt laddar jag ~8 st 1050mAh och ~8 st 2200mAh och ~5 st 1500-1600mAh 3S i mina småplan. Det blir kortare tid än tankning av fältlåda + avtorkning av metanolflyget, och mindre slabbigt.
    fredrik

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Henke80 Visa inlägg
    Hejsan alla flyers

    Kollar runt lite efter en bra Trainer kärra med elsetup som man kan ha som första ifall man ska börja träna i en klubb.

    ---
    Tack på förhand
    Henke
    Menar du att ha med så "nån annan kan testa" så lägger jag min röst på easystaren, motorn bak, lätt plocka ihop och ta med, tål en hel del vind, kan byggas med brett spann av setup - lämpligt är dock borstlöst med effektuttag ~200W och 3S runt 2Ah.

    Ska du ha en själv så har du ju hängt med ett tag - hur bra flyger du? Tex. mpx funcub är ett vettigt nästa steg som allroundplan beroende på setup och var man flyger. Mentorn är nog mer som renodlad trainer, flyger mycket bra och lämplig med drivlina ~350W o större, 3-4S 2Ah acke typ.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Då tycker jag att det är dags att skaffa bättre laddare.
    Jag laddar innan 2h i luften 2x20 minuter, och 2x20 minuter efteråt. Jag använder 2 st iCharger 208B med var sitt parallellladdningsbord, och kan ladda 12 ackar samtidigt. normalt laddar jag ~8 st 1050mAh och ~8 st 2200mAh och ~5 st 1500-1600mAh 3S i mina småplan. Det blir kortare tid än tankning av fältlåda + avtorkning av metanolflyget, och mindre slabbigt.
    Alla gör givetvis som de känner och jag propagerar inte för det ena eller andra framdrivningssättet men jag reagerar på att många fortfarande envisas med att påstå att metanolflyg är kladdigt, tidskrävande mm. Det säger nog mer om skribenternas förmåga att hantera sina motorer, bränsle- och avgassystem än framdrivningssättet som sådant.

    Jag har en iCharger 208B och det är en enkel laddare som fungerar helt O.K. Även jag parallelladdar ackar på hemmaplan (oftast 6 st 3s 2,25Ah LiPo). På fältet är jag lite mer sparsam eftersom jag inte har lust att dra ur bilbatteriet alltför hårt och definitvt inte gillar tanken att släpa på extra blybatterier eller elverk i bilen.

    Den klumpiga fältlådan som innehöll 12V startbatteri, elstarter, glöddrivare mm. har jag gjort mig av med för länge sedan. För mitt metanolflygande har jag en liten dunk med 2 liter flygbränsle som jag förvarar i bilen tillsammans med en handvevad pump, en NiMH glödack 1,2V, 8Ah som laddas över natten ett par gånger per år och en"chicken stick" eftersom jag oftast handstartar mina motorer. I min värld kräver denna utrustning betydligt mindre tid och omsorg än det elflygsystem du beskriver.

    Motorerna är försedda med ett enkelt luftfilter och silikonkrök som rättplacerad leder bort i princip all olja från flygplanet. Efter ett par timmars flygande med exv. min H9 Pawnee räcker det att helt lätt torka av höger klaffs undersida och ena landställsbenets från olja. I övrigt är flygplanet "oljefritt".

    Att förse sändaren med LiPo ser jag inte heller någon finess med. Jag kör med lågurladdande NiMH som kan stå flera månader utan att märkbart tappa kapacitet, kan långsamladdas över natten utan övervakning och som med min JR PCMXII försedd med Graupner 2.4 GHz Hott-modul ger drygt 7h drifttid. Min Graupner MC-20 HoTT är försedd med ett 6Ah Li-Ion batterisom också kan laddas utan övervakning (på samma sätt som man laddar mobiltelefoner). Radiosystemet är således extremt lättskött ur laddningssynpunkt.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att metanolflyg är kladdigt är det nog svårt att komma ifrån. Det är väl kanske den enskilt största orsaken till att jag aldrig flyger metanol längre. Gillar helt enkelt inte att stå och göra ren kärran 15 minuter efter flygningarna - sen kan man inte slänga in en sån kärra i bilen heller hursomhelst utan risk för oljefläckar.
    Sen reagerar jag mot att du Michael verkar tycka att det är så mycket förberedelser innan man kan flyga el. Jag tycker tvärtom - laddar man successivt allteftersom man flyger när man är på fältet så är allt klart nästa gång man kommer ut.
    Men det viktigaste i sammanhanget är väl trots allt att man väljer det man gillar mest själv. För mig blev elflyget en aha-upplevelse när jag testade på allvar första gången för 10--15 år sedan. Sen har jag inte flugit en endaste egen metanolkärra och inte vid något tillfälle saknat det heller. Men smaken är bekant som baken....
    Fast nu har vi kommit väldigt långt ifrån Henkes önskan om en bra trainer.
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Åter till ämnet således:

    Jag håller fullständigt med pgrts att Multiplex Mentor är en MYCKET BRA elflygtrainer som man kan komma ganska långt med flygmässigt.

    Vill man bygga själv i trä blir flygplanen genast lite mer ömtåliga, men att exempelvis bygga Bosse Gårdstads SK-2000E är inte fel, speciellt inte om man kan inledningsvis kan få hjälp i en klubb med flygningarna. Den i mitt tycke snyggaste elfygtrainern är svenska MJD Akka. Man bör dock inte vara absolut nybörjare på modellflyg eller träbygge när man ger sig på dessa flygplan. De är lättbyggda men vissa moment kan vara lite tidsödande och man får själv ordna med vissa detaljlösningar, exv. infästning av skevroderservona på AKKAn.

    Vill man bygga en förbränningsmotordriven trainer är en av de bästa byggsatser som finns att få tag på SIG Kadet LT-25. Den är främst avsedd för metanoldrift men även går att flyga med eldrift. Hobbyträ och Skånehobby brukar kunna ordna fram SIG-byggsatser.
    SIGs ritningar och inte minst bygganvisningar är av yppersta klass och lämnar ingenting åt slumpen. Sitter inte tummen precis mitt i handen behöver man inte tveka att bygga en LT-25.

    Ska man som nybörjare ge sig på ett metanoldrivet flygplan ska man antingen själv vara van att hantera motorer sedan tidigare eller ha tillgång till god hjälp i klubben.

    ARF eller byggsats är en attitydfråga och beror i huvudsak på det egna intresset. Generellt sett är ARFer totalt sett billigare än traditionella byggsatser när man kompletterat med klädsel etc. Känslan av att flyga sitt egenhändigt byggda flygplan är dock svårslagen.

    Edit: Här är en video med Sig LT-25:
    Senast redigerat av Michael den 2013-09-10 klockan 21:38.

  18. #18

    Standard

    flesta modellerna typ mentor calmato osv flyger stabilt o fint samma stuk som funnits sen 30-40 år tillbaka
    så vad man än väljer där blir de inte fel smidigaste för o komma igång är dock en arf har bra kvalitet idag o flyger kanon
    metanol vs el det är personliga preferenser men en elmotor behöver du aldrig tänka på att justera nålen vilket är smidigare om man inte hållt på med det innan.gillar själv metanolare lika mycket som elkärrorna mest för att jag aldrig sett de som ett problem o ställa in dom.

    men en mentor med till exempel Power HD 3548-05 890kv motor o reglage som passar så har man en stabil första modell
    detta gäller även calmaton med tillhörande motor som ingår i den .

    o som föregående säger gårdstads sk maskin är stabil om man skall bygga själv men är mycket extra som tillkommer o inte alltid de blir billigare när de är färdigt än en arf .

  19. #19

    Standard

    Lägger min röst på Twisted Hobbys nya Crack Turbo Beaver som släpptes idag.



    Lite expo och begränsad travel så har man den perfekta träningskärran.
    Stryktålig, stabil och klarar av alla 3d manövrar när man sen känner för det.

    Videos




    100 usd för kittet, 77 usd för elektronik paketet. Och sen bara att lägga till valfri mottagare, propeller och batterier.

    Forum Tråd - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1991265

    Video från min 6'e flygning med min TH Crack Laser.
    http://www.youtube.com/watch?v=Zuxy-7X98v4

    Och min maden, första gången med ett 4 kanals flygplan.
    http://www.youtube.com/watch?v=NKzQffVdBsA

  20. #20
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Den i mitt tycke snyggaste elfygtrainern är svenska MJD Akka. Man bör dock inte vara absolut nybörjare på modellflyg eller träbygge när man ger sig på dessa flygplan. De är lättbyggda men vissa moment kan vara lite tidsödande och man får själv ordna med vissa detaljlösningar, exv. infästning av skevroderservona på AKKAn.
    Fcik detta från Chrome när jag klickade på länken
    Google Chrome has blocked access to this page on www.mjd.se.
    Content from www.giocolibro.it, a known malware distributor, has been inserted into this web page. Visiting this page now is very likely to infect your computer with malware.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •