Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Dlg

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard Dlg

    Idag har jag gjort något jag aldrig tidigare gjort och kan inte annat än att rekommendera det!

    Skaffade mig en dlg och flög den för första gången idag, man kan ju hålla på hur länge som helst nästan så man får ladda radion oftare än modellen ( överdrev lite lite )

    jag är ingen duktig planflygare men kunde utan några som helst bekymmer hantera denna modell.

    vindstilla och noll termik gjorde att snitttiden va ungefär 40sekunder men det ökade sakta upp mot minuten
    hela tiden. hade nån flight på dryga minuten under den vindstilla tiden.

    det började sen blåsa lite mer och då blev det mer hangflyg och då maxade jag 1,28

    Det enda jag egentligen vill säga med detta är att om du inte provat diskusflyg så gör det , ruggigt kul och rogivande, stod och kastade konstant i 2 timmar och och hade ändå 30% kvar i accen.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ja visst är det kul!!?
    Vad är det för kärra?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Kul, du snurrade inte så du blev yr i skallen nu då.
    //Lasse

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    DLG är rätt lattjo ja. Fick prova en Blaster 2 på Gotland för två årsedan. Polaren därnere var rätt duktig på att kasta, så det blev någon minut eller två i luften. Sen hjälper det ju lite att det inte är vindstilla på den ön

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Ja visst är det kul!!?
    Vad är det för kärra?
    en polaris lite med Vladimir fullkol vinge . fick slänga i lite bly när vinden tog i sen gick det fint igen


    Kul, du snurrade inte så du blev yr i skallen nu då.
    nä själva uppsvingen är inga bekymmer men när det gick fort runt i cirkel i luften med massa små skumma moln så blev det lite spännande.

    det mest spännande ögonblicket va när jag lyckades slå på broms mitt i stigningen så jag gjorde en loop bakåt i full fart , va inte riktigt beredd på det och har fortfarande ingen aning om hur jag lyckades få i den.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    det mest spännande ögonblicket va när jag lyckades slå på broms mitt i stigningen så jag gjorde en loop bakåt i full fart , va inte riktigt beredd på det och har fortfarande ingen aning om hur jag lyckades få i den.
    Nja det är ju du som programerat radion, så jag har full förståelse.
    //Lasse

  7. #7

    Standard

    Jag fastnade också ordentligt för DLG när jag köpte en begagnad Blaster 3 för några månader sedan. Vid flera tillfällen så har jag blivit kvar på fältet i ett par timmar när jag egentligen bara gått ut för att göra några få kast.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Jag fastnade också ordentligt för DLG när jag köpte en begagnad Blaster 3 för några månader sedan. Vid flera tillfällen så har jag blivit kvar på fältet i ett par timmar när jag egentligen bara gått ut för att göra några få kast.
    mm , ska bara göra ett par kast har helt klart fått en ny betydelse ett par kast blev ju två timmar igår. skulle bara göra några spjutkast för att trimma in saker :P
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Har en Natrix sedan ett par år. Kan erkänna att jag var mycket skeptisk (negativ) till DLG , ful liten oskalenlig kråka (inte så vacker som en Mustang), och inte särskillt intresserad av att börja "friidrotta" igen.... uch tänkte jag först.. trodde också att det skulle vara väldigt svårt att och kasta upp den med "snurrmetoden". Kommer ihåg hur jag avskydde att kasta slungboll i skolan och slutligen lyckades kasta skolans slungboll runt en lyckstolpe på skolan i Hisingskärra. Vart självklart kvarsittning igen...

    Men ack så fel mina fördommar var... Nu efter flera års flygande så kan jag erkänna att något roligare RC-segelflyg nog inte finns. Dom flyger jättebra. Enormt bra respons på rodren och fin förmåga att både kunna flyga sakta och fort. Avancerad flygning går hur bar som helst. Någon mer avkopplande flygning får man leta efter. Lätt att få med sig överallt, går och flyga överallt, väger bara 280g, åker tom moppe med den ibland då min kära fru sytt ett tygfodral typ sådant som jägare har geväret i, som den får ligga i under transport. Kan tipsa om att ha en höjdmätare i, då blir det ännu roligare. HobbyKing har en billig höjdmätare som funkar jättebra.

    Vi är numera sex stycken min klubb som har DLG. Man behöver inte tävla med DLG, söndags flygning är helkul. Enda nackdelen är att dom kostar lite pengar och är ganska ömtåliga pga att vikten ska hållas låg. Sjärtpartiet är så klent. Jag har satt en liten krok under min och skjuter upp den med gummirep ibland om det finns på platsen. Då kommer jag ofta väldigt högt upp i starten (ca 120 m).

    För dom som inte testat och funderar på det... Slå till och ni kommer inte att ångra er...
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tydligt att man inte är ensam iallafall

    vi är nu tre i klubben som har dlg men en har tyvärr inte fått upp sin i luften än, efter lite forskning igår så verkade det vara accen som inte ville vara med längre för honom. men han fick iallafall flyga den andra killens dlg så även han fick känna på det lite.

    Kast är inga som helst problem men man bör jobba på kasttekniken inte bara för att komma högre utan även för att inte belasta sig själv så hårt.
    Jag hoppas jag får min höjdmätare rätt snart innan jag blir bättre på kasten så man kan se hur man utvecklar kasttekniken.

    Om man tror att det bara är att kasta upp och flyga runt och landa så tror man fel , det är så otroligt mycket teknik i både kast och flygning om man ska hålla sig uppe länge. det är just den svårigheten som sporrar mig till denna typ av flygning, att flyga runt en warbird eller liknande under 5-10 minuter gör mig bara uttråkad .

    Råkade dock ut för en delaminering av att bara tappa vingen från ca 30cm höjd så just nu kan jag inte flyga men imorgon skall den vara redo för flyg igen.
    på söndag åker den med till skaraborg ska försöka kasta lite både i skövde , Lundsbrunn och en sväng i falköping kanske även stannar i habo under hemresan , sen glömde jag Tranås som är sista stoppet . får hoppas på bra väder.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Vilken fantastisk dag med termik nästan överallt , första gången jag får uppleva det på riktigt.
    en flygning på över 24min kastade i princip in planet rakt in i en bubbla

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0929.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	91,0 KB 
Id:	41066
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Ja stackars dig jag var ju på väg att hämra kudden till dig.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Hade varit riktigt Nice. En sak att flyga 24 min i normal höjd men här fick man ju kolla så högt upp

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Vilken fantastisk dag med termik nästan överallt , första gången jag får uppleva det på riktigt.
    en flygning på över 24min kastade i princip in planet rakt in i en bubbla

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0929.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	91,0 KB 
Id:	41066
    Ja du behöver inte tacka för uppkastet
    Såg riktigt kul ut och termiken var det ju inget fel på igår.
    //Lasse

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Va så osäker på om det va du eller jag som kastade den gången.
    Kikade på resterande flygningar och igår kastade vi lika högt det va +- nån meter på nästan alla kast.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    DLG är kul men sliter på fingrarna! När jag kastade nådde jag upp mot 60meter, 30meter är jag nära med Aululan som bara har sandpapper i vingspetsen.(ingen pinne) Så träna på kasttekniken. Fäll upp skeven 2mm när ni kastar och kasta rakt fram inte uppåt och ha lite höjdtrim så modellen själv svänger uppåt.

    Sen har jag dålig koll på att läsa terrängen så tar mig sällan upp ändå haha.

    Finns säkert flera här som är duktigare än mig som kan ge mer tips om det är av intresse.
    Superhero

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Min maskin är inte perfekt intrimmad så jag har planen att sätta den i händerna på en erfaren. Kör just nu med raka skevor och nån millimeter höjd vid uppkastet. Twistern behöver inte mycket alls för att gå rakt upp polarisen behöver mer trim vid uppkast.
    Alla tips är välkomna. Jag har fastnat vid ca 40 meters kast. Men egentligen behövs ju inte mer om det finns termik

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •