Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Laddar ur snabbt

  1. #1

    Standard Laddar ur snabbt



    Det här batteriet laddar ur och motorn slår ifrån på under halva tiden mot mitt andra som är exakt lika dant.

    När jag laddar det tar det emot ström och min Imax B6 piper glatt att det är fullt.

    Det funkade finemang tills ca 2-3 användningar tillbaka.

    Efter dagens "nästan dead-sticklandning" efter 3 min så säger mätaren cell-1 3.47, cell-2 3.51 och cell-3 3.60. Totalt 10.5

    Tror inte att jag har djupurladdat det tidigare, men inget är omöjligt vad det gäller mig!

    Vad kan ha hänt?

    Är det bara att kasta det eller går det att skaka igång det med något mixter och/eller mäta mig fram på något vis?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-12 klockan 18:16.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Verkar som att en av cellerna inte tål speciellt hög belastning. Om du mäter de individuella cellspänningarna under drift när acken tappat stinget så lär du se att en av celler är markant sämre än de övriga. Det är i alla fall min gissning. Och jag tror inte att du kan skaka liv i den cellen igen.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Ok, tack Roger!

    Ska kolla spänningen i cellerna!

    I vilket fall så hade det inte blivit några avancerade upplivningsförsök från min sida, då elektronikkunskaperna är minimala...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du har nån av dessa små mätare som man kan ansluta på balanseringskontakten så anslut den medan du "torrkör" på marken efter att acken tappat sugen - då är det ju enkelt att se hur de enskilda cellerna uppför sig.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Jajjamen, har precis en sådan!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •