Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: För stor propeller

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard För stor propeller

    Hej Jag har en trebladig propeller, som är för stor. El-setupen drar för mycket ström. Eftersom det är svårt att hitta en lagom stor och att jag gärna vill ha trebladigt... -Är det överhuvudtaget möjligt att kapa ner den, den för stora propellern? Med hjälp av en svarv och en slipmaskin så tror jag att det borde vara möjligt att få till att det blir lika på alla bladen, men, vingklippta propellerblad, är det så värst lyckat? /Lars

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det riskerar att låta värre än ej nerklippt men i övrigt ser jag inga hinder. Balansera noggrant bara.
    fredrik

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har gjort det flera gånger, med samma resultat varje gång - slutat med att jag köpt ny propeller.

    En nerkapad prop drar inte mycket mindre än en okapad, då får du kapa mycket innan det ger resultat. Jag brukar använda mig av passare som jag ristar in en markering på varje blad, sedan kapar jag med bandsåg och putsar till. Nu ballanserar jag proppen, klart.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag ska försöka kapa på ett balanserat sätt, och kanske börja leta efter en annan också. Kan man misstänka att en kapad propeller blir mindre effektiv, att den inte skyfflar luften bakåt i relation den effekten den drar? Att den liksom snor runt luften/i luften, utan utföra samma effektiva arbete, som en oförstörd gör? /Lars

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Jag ska försöka kapa på ett balanserat sätt, och kanske börja leta efter en annan också. Kan man misstänka att en kapad propeller blir mindre effektiv, att den inte skyfflar luften bakåt i relation den effekten den drar? Att den liksom snor runt luften/i luften, utan utföra samma effektiva arbete, som en oförstörd gör? /Lars
    Kort svar Ja.
    När jag säger att det kanske låter mer är det precis så, i stället för luftrörelse bakåt omvandlas rotationsenergin till ljud. Om det är tyst är det "bra" - och du har bara lite sämre effektivitet.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •