Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Antenn förkortad

  1. #1

    Standard Antenn förkortad

    Jag råkade korta min mottagarantenn med ett par centimeter. Jag undrar nu hur min motagares prestanda kan ha påverkats? Jag har en Futaba R2008SB med två antenner. Jag tror naturligtvis att räckvidden påverkats och säkert robustheten. Frågan är hur mycket?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Antennen är 31mm lång. det är den yttersta skalade delen som är antenn. Ett par cm borta=ingen funktion kvar.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Standard

    OK. där ser man. Klippte av sugröret som antennen löpte igenom. Klippte nog ganska exakt av 31mm. :-(. Antagligen säkrast att köpa ny mottagare. Tack freddan_6

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ny mottagare - det går väl att byta antennen... Kolla med Minicars eller Futaba-servicen i Sverige (Kaj Johansson).
    Roger

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Hmm, går det inte bara att skala av så kablen som ligger inuti blottas?` Går ju och har gjorts på Spektrum mottagare med gott resultat. Iaf inomhus. Det är bara den yttersta skalade biten så att säga som fungerar som antenn, om jag förstått det rätt.
    Dvs skala av 31mm på toppen av antennen, gör räckviddstest efter.

    Annars är nog Rogers svar det bättre , dvs kolla om du kan få ny antenn

  6. #6

    Standard

    Jag har inte koll på hur anslutningen inne i futabas mottagare ser ut men om det är en standard IPX / ufl anslutning (samma som invändigt på trådlösa nätverkskort så kan du slakta en gammal Wlan router och klippa kabeln till önskad längd och sen göra som tidigare skrivits skala av den yttre delen (skärmen) 31 mm, jämför med den oskadade antennen så dom blir lika.

    /Jonas

  7. #7

    Standard

    Köper du lös futabaantenn så är den kontakterad som sagt, lätt att byta om du öppnar mott.skalet. Och har själv skalat av på några äldre 617FS som råkat få antenn fimpad, bara lämna ~31mm oskalat (dvs med det där innerhöljet kvar men utan omslutande koax). Fick ingen räckviddsförändring men montering kan behöva lite omtanke - lite svårare dra ut kort antenn ur kropp tex. om det behövs.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #8

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    magnuscj!
    www.airmedia.se / FS-RX-ANT.STD 70:-/ 2st

    Kay krut

  9. #9

    Standard

    Tack alla. Jag skalar fram 31mm samt beställer ett par antenner i reserv.

  10. #10

    Standard

    Började fundera på var mottagarna hamnat och hittade den "kortaste" i trikopter

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	R617FS.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	83,2 KB 
Id:	40848
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •