Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Instabil T-45 BAE Hawk med 70mm EDF

  1. #1

    Standard Instabil T-45 BAE Hawk med 70mm EDF

    Har problem med stabiliteten i mitt senaste bygge. Setup:
    BAE Hawk 70mm EDF
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=39520
    Motor/EDF Dr Mad Thrust 70mm
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=28498
    80A ESC samt 4S 3300mA Lipo 25-50C

    Problemet är att planet är otroligt instabilt i sidled. När jag kastar iväg planet är det en kamp att hålla det på rätt köl innan det får upp farten. Det samma gäller om jag flyger i låg fart och sen ger full gas. Planet börjar genast rolla höger och "gunga" våldsamt höger/vänster. Jag inser att motor-setupen väger bra mycket mer än vad som är tänkt för detta plan men finns det något att göra åt saken med denna setup eller är det bara att leva med detta? I hög fart funkar allt hyfsat ok.

    (PSen utlovade "turbine-like smoothness.......And THAT awesome turbine sound!" som nämns i beskrivningen av motorn stämmer inte alls. Den ylar och lever om så inåt och någon 1,7 kg dragkraft har jag inte sett röken av. Ska mäta upp exakt vilken dragkraft motorn levererar idag.)

  2. #2

    Standard

    Uppdatering. Planet ska enligt hk ha ca 680gr flygvikt och min har 1300gr inkl lipo. Motorn ger 900gr drag uppmätt på köksvågen...Jag förmodar att det bara är att riva ur motorn/edf och sätta in en plast-edf med lättare motor.

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ska inte svära på det men jag gissar att problemet du har är att den inte är flygduglig när du kastar den,det går för sakta..Det är ett problem när man har kärror som inte har "blåsta" roderytor,det enda som gör att din kärra ska lyda rodren är farten,motorn blåser ju inte över dessa..Gummirep eller gasa på asfalt med hjul under är lösningen på det problemet..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    Standard

    Håller med "bokis". Det skulle såklart hjälpa att minska vikten. Hur mycket ström drar din setup? Du kanske kan använda en mindre 4S acc till priset av kortare flygtid. Välj vid behov acc med stort max strömuttag till exempel 45C. Beroende på strömuttag kanske det också räcker med ett lättare 60 ampere ESC.
    /Leif

  5. #5

    Standard

    Med denna setup krävs 80A esc och sätter jag i en mindre ack blir planet baktungt. Jag får nog inse att det är inte alls blev som jag tänkt mig. Jag får hel enkelt byta ut till en plast-edf-setup som jag har liggandes.då får jag ner vikten med 220gr och kan även gå ner till en 2200mA lipo. Trist...jag hade hoppats på ett stabilt fartvidunder med trevliga lågfartsegenskaper men icke. Jag hade ett likadant plan tidigare som var för 64mm edf som jag hade en 70mm 4S setup i och den flög hur stadig som helst i riktigt låg fart det var dock inte med denna Mad thrust edf som inom kort hamnar på säljessidan.

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hög vikt ger sämre lågfartsegenskaper som bekant.

    Rullen låter som torque-roll, att det vridmoment som du ger fläkten på hårt gaspådrag ger lika och motsatt vridmoment på flygkroppen enligt Newtons 3e lag.

    Ang bristen på drag, kontrollera och experimentera med ESC timings till motorn för att få maximal effekt där samt kontrollera hur lent och jämt urblåset är? För maximal thrust vill du ha motorn längst bak i kroppen utan någon utblåskon (blir nog lite väl baktungt), för bra ballanserad fart/tryck bör du ha en utblåskon där munstycket är ca80% av fläktytan har jag för mig). För att mäta vad fläkten faktiskt ger för statiskt tryck får du köra den utanför kroppen.

    För att göra livet lättare för dig kan en MEMS/Headholding gyro på skevroder göra livet avsevärt lättare att leva, låter dig få planet mycket snällare att hantera, kostar inte många kronor och är lätta att hantera (gärna om du har en kanal över på radion kan du ha olika gain på olika flyglägen).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7

    Standard

    Länkade du till rätt motor?

    Jag kör samma plan fast med denna,Som hade Dr Mad Thrust 70mm klistermärke.
    Motor på 170g och 4s2200


    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=29286

  8. #8

    Standard

    Jag länkade till rätt motor....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •