Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: prop hålet

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard prop hålet

    Hej.

    Håller på att bygga mitt första 3d plan. Nu är det så att det följde ju inte med någon propadapter till motorn, så jag mätte axeln på motorn och köpte en egen.

    Det är typen som trycks på och så skruvar man på proppen så adaptern klämms runt motoraxeln.

    Men hålet i de proppar som jag hade tänkt använda är för små till adaptern.

    Så ska jag köpa nya proppar eller ny adapter? För det är väl korkat att borra upp proppen , tänker att det blir obalans.

    Mvh Henke

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Borra du upp. Det finns speciella brotschar för att borra upp hålet. Vad är det för propeller? APC brukar jag borra upp. Det är jätteviktigt att ha rätt riktning på hålet. Blir det bara ocentrerat får man balansera om.
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1019
    fredrik

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Henke,
    Du har nog en s k slowflyer-propp till en adapter som egentligen är gjort för vanliga, kraftigare elproppar (typ APC-E).
    Är det en lätt kärra typ inomhus så rekommenderar jag en adapter anpassad för slowflyer-proppar (där du sätter fast proppen med en O-ring eller gummiband) men är det en lite större kärra så är rekommendationen att köpa ny propeller anpassad till din adapter. Att borra ur en slowflyer-propp för att passa en "normal" adapter brukar inte vara nån god idé för propp-navet är rätt klent - och det är väldigt lätt att misslyckas så att det blir obalans i proppen.
    Hälsningar
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •