Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Laddaren saknar lampor

  1. #1

    Standard Laddaren saknar lampor

    Hejsan. Hur vet man när batteriet är fullladdat när laddaren till min radiostyrda produkt saknar lampor (röd och grön) som indikerar laddningens status

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Vad är det för pryl?
    Vad är det för laddare??
    Vad är det för batteri???
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    Aug 2012
    Inlägg
    16
    Klubb
    VMFK Västerås

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av reppson Visa inlägg
    Hejsan. Hur vet man när batteriet är fullladdat när laddaren till min radiostyrda produkt saknar lampor (röd och grön) som indikerar laddningens status
    Jag tror du vet det när din produkt gör det den ska i från fabrik tänkt hastighet....

  4. #4

    Standard

    Pryl: Flygplan
    Laddare: ACDC Adaptor "noname"
    Batteri: NI-MH 650 mah 9.6 V

  5. #5

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lite bättre info om laddaren får du nog ge oss. Läs på den - det brukar finns en hel del "finstilt" info.
    Roger

  6. #6

    Standard

    HJ-GS-096300

    INPUT AC 230-240 V-50 HZ
    OUTPUT 9.6 V=300 mA

    made in china

    Laddade 2 timmar tills det blev lätt jummet. Antar att det är fullt nu. Har ingen spännings provare.

  7. #7
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Normal laddning av NiMh-ackar är en tiondel av kapaciteten. Detta är snällast mot acken.
    Alltså ska ett 650 mAh paket laddas med 65 mA. Laddningen tar då, från helt tomt till fullt, ca 12 timmar.

    Nu kan man ju snabbladda MiMh-ackar med upp till samma kapacitet som acken har, alltså UPP TILL 650 mA, men det tar ner livslängden på acken rejält.

    Om din laddare ger 300 mA borde full laddning uppnås efter max 2,5-3 timmar.
    Retroholic!

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av reppson Visa inlägg
    HJ-GS-096300

    INPUT AC 230-240 V-50 HZ
    OUTPUT 9.6 V=300 mA

    made in china

    Laddade 2 timmar tills det blev lätt jummet. Antar att det är fullt nu. Har ingen spännings provare.
    Voltmeter kostar 100 och uppåt på kjell och company, jula, byggvaruhus etc. Det är väl investerade pengar.
    fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Voltmeter kostar 100 och uppåt på kjell och company, jula, byggvaruhus etc. Det är väl investerade pengar.
    Släng på en hundring så får du en bra multimeter för småprylar. Steget mellan 100 och 200 kan vara stort funktions- och kvalitetsmässigt beroende på var man handlar.

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I egenskap av RC-flygare så är nog som sagt en multimeter ett instrument som man måste ha. Dock tror jag knappast att kvalitet och funktionalitet skiljer speciellt mycket med en prisskillnad på en hundralapp. Men är du elflygare så lägg gärna till ytterligare nån hundralapp och köp en tångamperemeter som klarar likström - t ex denna på Biltema - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/
    Den kommer du att ha användning för genom att du t ex kan mäta den maximala, statiska strömförbrukningen på drivlinan - nåt som nästan är ett måste.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •