Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: förstör man batteriet

  1. #1

    Standard förstör man batteriet

    Hej. Kan man ladda en Nimh batteri med en laddare avsett för Lipo batteri och tvärt om? eller har laddarna olika egenskaper och man kanske förstör batteriet om man gör så. Bäst att fråga först tänkte jag.

    Happy beginner.

  2. #2

    Standard

    Ja, man förstör ett LiPo batteri om man laddar det med en NiMh laddare, risken för brand i batteriet är dessutom ganska stor.
    Samma sak om du försöker ladda ett NiMh med en LiPo laddare.
    Om du köper t.e.x en Imax B6 laddare kan den ladda både LiPo, LiFe, NiMh och NiCd, du ställer in det i menyn innan du börjar laddningen.
    Den kan dessutom balansera LiPo / LiFe på rätt sätt så man får samma spänning alla cellerna.

    /Jonas

  3. #3

    Standard

    ok tack för svaret. då skall jag skaffa några extra nimh laddare så jag kan ladda fler batt samtidigt och vara ute en längre stund med planet ute vid flygklubben

  4. #4
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Hade en Imax B6 laddare som jag faktiskt skickade på tippen. Efter rekommendation köpte jag en I Charger 106B+ för knappt några extrapengar. Laddfunktionen och resultatet av laddningen talar för sig själv. För att göra en lång historia längre så bygger Rolf o jag en varsin J-37. Det passar synnerligen väl med 2 x 1300 4 s batterier. Nu är det så vist inrättat här i livet att med parallellkopplade batterier vill man ha så lika spänning som det går att få. Tro det eller ej men vid laddning med Ichargern når jag en precision som inte är i närheten av någon annan laddare jag tidigare haft. Då får man ändå ta hänsyn till att mina stapplande steg med el-flyg startade 1999. Finns ju naturligtvis bättre laddare,kanske, men då till helt andra priser.Mogge

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av reppson Visa inlägg
    Hej. Kan man ladda en Nimh batteri med en laddare avsett för Lipo batteri och tvärt om? eller har laddarna olika egenskaper och man kanske förstör batteriet om man gör så. Bäst att fråga först tänkte jag.

    Happy beginner.
    Vid tvärt om (LiPo laddas med NiMH-laddare) riskerar du din bostad också, då batteriet tar fyr och brinner väldigt kraftigt. Som sagt tidigare i tråden är iCharger mycket bra laddare trots att den är från kina. Skulle du fortsätta med modellflyg så mycket att du går över klassiska 3S 2200mAh batterier som passar i plan kring 1 kg, så behöver du en bra laddare som denna. Den går att ställa in till NiMH, LiPo, LiIon, NiCd, Bp, kort sagt alla batterityper. Vad är det för NiMH du funderar på att ladda? Vissa kan snabbladdas med 1C, men de flesta kräver 0,05C för laddning över natten. Vad har du för laddare?

    Sök på LiPo fire på youtube så förstår du vad jag menar.
    fredrik

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En bra laddare, exempelvis en iCharger 106B+, har man alltid användning för när man skall ladda LiPo - inte minst för att den bl a har en bra kalibrerad balanseringsfunktion redan från fabriken. Och det gäller även för 3S2200...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •