Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Kavan Alouette 2 el-motor

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nima13 Visa inlägg
    Men det är väl de flesta mindre (mindre i eran storlek iaf) som har fixed pitch? Så det är väl inga problem att ersätta en förbränningsmotor med en el, bara man får specifikationerna någorlunda rätt?



    McRegor svarar bra på hur det fungerar!
    Elhelikoptrar har ingen centrifugalkoppling men det är möjligt att du kanske kan få det att lira.

    Finns väl några mikrohelikoptrar som kör fixed pitch men vad jag vet så kör alla med borstade motorer.

    Frågan är hur escen kommer att hantera att köras i dellast då den antagligen kommer bli jäkligt varm.. man brukar köra escen på ca 80% för att ha lite headroom för varvtalsregulatorn men inte bygga för mycket värme i FET kretsarna.

    Sök lite på AFW (active freewheeling) så kanske värmeproblematiken klarnar.

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Elhelikoptrar har ingen centrifugalkoppling men det är möjligt att du kanske kan få det att lira.

    Finns väl några mikrohelikoptrar som kör fixed pitch men vad jag vet så kör alla med borstade motorer.

    Frågan är hur escen kommer att hantera att köras i dellast då den antagligen kommer bli jäkligt varm.. man brukar köra escen på ca 80% för att ha lite headroom för varvtalsregulatorn men inte bygga för mycket värme i FET kretsarna.

    Sök lite på AFW (active freewheeling) så kanske värmeproblematiken klarnar.

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2
    Vad är det för för/nackdelar med fixed pitch?
    Escn kör jag såklart med en lite starkare än vad som behövs.
    Ska söka nu och se om jag får reda på något!

  3. #23

    Standard

    Med fixed pitch har huvudrotorbladen fast vinkel och du måste ha en motor som har rätt rpm-spann och kraft så helin orkar lyfta och hållas flygande. För lite varv/ork, helin lyfter inte. Tvärtom, helin petar iväg. Ju mer varv, desto snabbare stiger den. Rätt motor = flyger fint. =)

    Vad har originalmetanolmotor för varvtalsspann?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Med fixed pitch har huvudrotorbladen fast vinkel och du måste ha en motor som har rätt rpm-spann och kraft så helin orkar lyfta och hållas flygande. För lite varv/ork, helin lyfter inte. Tvärtom, helin petar iväg. Ju mer varv, desto snabbare stiger den. Rätt motor = flyger fint. =)

    Vad har originalmetanolmotor för varvtalsspann?
    Det är det jag inte vet och kom hit för att fråga. Någon skrev vilken originalmotorn var men hittade ingen info om den. Kan el helt OK men inte metanolmotorer.
    Men jag ska nog kunna reglera hastigheten genom storleken på hjulen som remmen sitter i.
    Men visste jag orginalmotorns varvtal vore det ju det optimala.

    Det hade jag förresten räknat ut, bara det att jag inte visste att set hette fixed pitch!

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nima13 Visa inlägg
    Vad är det för för/nackdelar med fixed pitch?
    Escn kör jag såklart med en lite starkare än vad som behövs.
    Ska söka nu och se om jag får reda på något!
    Finns väl inte mycket till fördelar förutom något enklare rotorhuvud, annars är de mycket mer begränsande i flygningen

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

  6. #26
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nima13 Visa inlägg
    Det är det jag inte vet och kom hit för att fråga. Någon skrev vilken originalmotorn var men hittade ingen info om den. Kan el helt OK men inte metanolmotorer.
    Men jag ska nog kunna reglera hastigheten genom storleken på hjulen som remmen sitter i.
    Men visste jag orginalmotorns varvtal vore det ju det optimala.

    Det hade jag förresten räknat ut, bara det att jag inte visste att set hette fixed pitch!
    http://sceptreflight.net/Model%20Eng...speed%2040.pdf
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  7. #27

    Standard

    Bingo! Tack!
    Ska kolla runt lite nu.
    Hmm om man kör med 6cell batteri borde man ju ha en kv på lite under 1000? Eller?
    Ni får gärna länka ungefär vilken så vet jag att jag är på rätt spår!

    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Finns väl inte mycket till fördelar förutom något enklare rotorhuvud, annars är de mycket mer begränsande i flygningen

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2
    Jo, men som sagt, ska bara få upp den i luften och hovra omkring lite Så borde inte vara något problem!

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nima13 Visa inlägg
    Bingo! Tack!
    Ska kolla runt lite nu.
    Hmm om man kör med 6cell batteri borde man ju ha en kv på lite under 1000? Eller?
    Ni får gärna länka ungefär vilken så vet jag att jag är på rätt spår!
    Om man räknar baklänges efter varvtalspecen för orginalmotorn så borde du ligga på ett KV runt 700-750 på 6S för att inte behöva ändra utväxlingen (förhoppningsvis). Problemet är att hitta en lämplig motor därikring som samtidigt inte är för stor och tung då KV i de trakterna brukar betyda 10S 600 storlek på helikoptern.

    För att hålla den relativt lätt så kolla efter motorer i liknande storlek som Scorpions 4015 serie och ifall du inte hittar någon med skapligt rätt KV så får du börja kolla på att bygga om drivlinan (mindre/större beltpulley)

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Om man räknar baklänges efter varvtalspecen för orginalmotorn så borde du ligga på ett KV runt 700-750 på 6S för att inte behöva ändra utväxlingen (förhoppningsvis). Problemet är att hitta en lämplig motor därikring som samtidigt inte är för stor och tung då KV i de trakterna brukar betyda 10S 600 storlek på helikoptern.

    För att hålla den relativt lätt så kolla efter motorer i liknande storlek som Scorpions 4015 serie och ifall du inte hittar någon med skapligt rätt KV så får du börja kolla på att bygga om drivlinan (mindre/större beltpulley)
    Hmm. Jo det är sant. Däremot är motorerna idag mycket mer effektiva än de för 30 år sedan så tvekar att vikt är ett problem.
    Min pappa kan svarva/fräsa om beltpulley så jag får i den storlek jag vill

    Edit: värt att till lägga är att helikoptern kommer väga runt 3 kg med batteri och allt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •