Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: MKS servon till Jet Teng L-39

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard MKS servon till Jet Teng L-39

    Tjenare!

    Håller på för fullt med min Jetteng L-39a tänkt att bli jetdriven. Köpte den begagnad men oflugen så har slitit ur de gamla servorna och gjort lite annat småpyssel, så nu ska allt in igen!
    Tänkt motor är en T25 eller T30

    De servon jag hade tänkt är MKS 6125Mini, 4.8kg drag skall dessa ha. Är dessa lämpliga att sätta runt om hela modellen? 2x skev, 2x klaff, 2xhöjd och 1 till sidroder.
    Räcker servorna till eller behöver jag de lite tyngre och större 6125 servorna på 6.6kg dragkraft?

    Tyvärr tål inte dessa servon mer än 4.8V NiMh, hade gärna sett att man kunde haft ett 2S Life som gav ström till servorna, finns ju MKS SBEC man kan sätta mellan varje servo men det är yttligare en ev. felkälla plus lite extra onödig vikt. Vet inte vart man får tag på ett BRA NiMh acc dessa dagar dessvärre..?

    Även öppen för förslag till andra lämpliga servon av bästa kvalite!


    //Sebbe

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag flyger ju liknande kärror med samma vikt med HS65 servon, så det funkar säkert med 4.8kg.

    Vad gäller spänning så är det ju trevligt att slippa krångel med extra BEC mm, men det är sällan hela linan klarar av samma höga spänning. Servona kanske gör det men inte mottagaren, eller ECU till turbinen. Då att konfigurera för ett 4.8 eller 6V system är kanske bäst ändå. Så gör jag.

    Du ska absolut sikta på den starkaste motorn till denna kärran, T35(nya T30) är det som gäller Kommer bli en riktigt trevlig maksin.

    Har du möjlighet att väga airframen utan tillbehör ställ etc?
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Precis som Henke så kör jag med HS-65MG (1,8 kg) eller HS-82MG (2,8 kg) så dina bör räcka med råge. Kör lätta servon i stjärtpartiet så blir det lättare att få tyngdpunkten rätt.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Tackar för era svar! Kör på dessa servon då, varit mycket nöjd med de andra jag haft Det blir 1NiMh acc och 2 Lipos till denna modell då (1 acc till de eldrivna ställen och en till motorn)

    Precis vägt hela planet tomt och 1560 gram väger den, inte en aning om vad den kan väga startklar men runt 4kg kanske?
    Folk har ju flugit den men den klenare och tyngre P20 så en T25a borde räcka gott och väl men fördelen med en T35 blir väl kortare startsträcka inte minst, Inte ute efter fart här dock!

    Blir väl ca 100frågor till när turbinen skall in, som den eviga frågan om man ska ha hopper tank FOD skydd, utloppsrör m.m.!


    //Sebbe

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Blir väl ca 100frågor till när turbinen skall in, som den eviga frågan om man ska ha hopper tank FOD skydd, utloppsrör m.m.!


    //Sebbe
    Vi körde utan rör i början, men det är få modeller som inte behöver vikt i nosen trots allt. Ibland är det så lite vikt så det spelar ingen roll egentligen, men nu för tiden väljer vi alltid rör ändå. Man lär sig hela tiden

    FOD guard är ett måste! Kommer förmodligen börja tillverka egna som blir lite billigare än de för €60 som finns idag.

    Hoppertank är en smaksak helt klart, jag kör alltid utan hitintills


    1600gram tom kommer förmodligen ge dig en torrvikt kring 3.3kg, flyger som synes med en P20 som ger prestanda ungefär som en T15.
    Superhero

  6. #6

    Standard

    Jag har kört med hoppertank i min Hobby Toggun L-39:a och kommer att ha det i min Hawker Hunter också. Men till skillnad från Henke så har vi en del vatten vid vårt fält här i Göteborg så utelandning pga. motorbortfall kan få en del otrevliga konsekvenser. Så jag kör med hängsle och livrem. Skall dock säga att det funkar väldigt bra med filtklunk och utan hopper också.

    Men som Henke skrev så behövs det ofta lite vikt fram och då tänker jag att vikten kan göra lite nytta också..

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    WOW! Det är första intrycket av det första MKS 6125 Mini servot jag fick hem idag. Tänkte att det är bästa att testa ett innan man köper alla.
    NOLL glapp, helt tyst, inget "jitter" när det står still. Perfekt centrering och upplösning. Tror dessa servon blir en vinnare
    Hade lite problem med MKS första batch av DS65K servot, det står och knarrar lite när det står still, inget problem men störande men detta servot var knäpptyst.
    Grundregel för jet är väl att aldrig sätta oflugna servon i kärran, räcker det med att köra några hundra cykler i servotestaren?


    //Sebbe

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Grundregel för jet är väl att aldrig sätta oflugna servon i kärran, räcker det med att köra några hundra cykler i servotestaren?


    //Sebbe
    Bra fråga. Jag kör aldrig in servon, men jag gör ALLTID en test av alla roderytor innan start. Dels så de rör sig och åt rätt håll. Har sett på tok för många som smällt kärror pga felprogrammering eller feltryckningar på modellminnen etc. Ska inte kunna hända, men det tar å andra sidan bara 3sekunder att röra om spakarna
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Kör inte heller in mina servon men kollar också ALLTID roderytorna innan start.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •