Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 85

Ämne: Turnigy 9x moderkort defekt

  1. #1

    Standard Turnigy 9x moderkort defekt

    Jahop!! Nu valde min trogna 9x att dö. Troligtvis så är det moderkortet som lagt av. Den dog under flygning så batteri plus och minus åt fel håll är det inget tal om. Så om någon har en defekt 9x eller moderkortet som dem kan tänka sej att bli av med så hör gärna av er.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Usch vad tråkigt. Känner medlidande. Hur gick det med flyget?
    Brukar detta hända så plötsligt?
    Kan det inte vara någon lödning eller något som släppt i radion?

    //Tony

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Billig radio = ojämn kvalitet. Det är nåt man bör ta med i beräkningen när man handlar sändare som är ovanligt billiga. Vi har ju läst i parallella trådar om flera som fått löda om kretskortet på just dessa sändare så det är nog inte så ovanligt, tyvärr.
    Hoppas ni inte flyger FPV på befolkade platser utan att ha gått igenom lödningar och annat ordentligt innan på denna sändartyp.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Billig radio = ojämn kvalitet. Det är nåt man bör ta med i beräkningen när man handlar sändare som är ovanligt billiga. Vi har ju läst i parallella trådar om flera som fått löda om kretskortet på just dessa sändare så det är nog inte så ovanligt, tyvärr.
    Hoppas ni inte flyger FPV på befolkade platser utan att ha gått igenom lödningar och annat ordentligt innan på denna sändartyp.
    Roger
    Så kan man också se på det men min före detta futaba 12fg hade också problem. Därför gick jag över till billiga kina radio

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Usch vad tråkigt. Känner medlidande. Hur gick det med flyget?
    Brukar detta hända så plötsligt?
    Kan det inte vara någon lödning eller något som släppt i radion?

    //Tony
    oftast när dem dör så är det att man pluggat in strömmen åt fel håll men detta hände under flygning så det är omöjligt. Har mätt strömen och kollat alla lödningar men hittar inget. Hade jag vänt strömmen upp och ner så hade jag bytt ett par komonenter så hade allt funkat igen men det orkar jag inte göra med tanke på att dem funkar som dem ska. Quad som jag flög damp ner från en meter så den klara sej. Här är en video på den (inte med krasch men ändå...) http://youtu.be/kFN-JQiEoGc

    Nu väntar långa mail konversationer med hk om att jag vägrar skicka tillbaka den eftersom frakten är pinsamt dyr och tar lång tid. När den hade ett annat problem med en knapp så rådde dem mej att öppna den och laga själv ().

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fpvlabbet Visa inlägg
    Så kan man också se på det men min före detta futaba 12fg hade också problem. Därför gick jag över till billiga kina radio
    Ja - det var ju också ett val eller kanske man skall säga ett intressant byte. Bara du var medveten om den ojämna kvaliteten och har kunskap om hur den skall åtgärdas så går det ju att köpa sånt också. Har man inte den kunskapen och färdigheten så är det nog bättre (säkrare) att välja nåt mera etablerat märke med i alla fall nån form av kvalitetskontroll - och med en säljare som tar ansvar för produkten. Köper man nåt såpass avancerat som en till synes avancerad sändare för ca: 50 $ så skall man nog inte räkna med alltför hög kvalitet, tyvärr.
    Roger

  7. #7
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hoppas ni inte flyger FPV på befolkade platser utan att ha gått igenom lödningar och annat ordentligt innan på denna sändartyp.
    Roger
    Tror ju knappast radion är bättre om man flyger på traditionellt sätt.

    //Matte

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fpvlabbet Visa inlägg
    oftast när dem dör så är det att man pluggat in strömmen åt fel håll men detta hände under flygning så det är omöjligt. Har mätt strömen och kollat alla lödningar men hittar inget. Hade jag vänt strömmen upp och ner så hade jag bytt ett par komonenter så hade allt funkat igen men det orkar jag inte göra med tanke på att dem funkar som dem ska. Quad som jag flög damp ner från en meter så den klara sej. Här är en video på den (inte med krasch men ändå...) http://youtu.be/kFN-JQiEoGc

    Nu väntar långa mail konversationer med hk om att jag vägrar skicka tillbaka den eftersom frakten är pinsamt dyr och tar lång tid. När den hade ett annat problem med en knapp så rådde dem mej att öppna den och laga själv ().
    Oki. Tråkigt att inte hitta någonting som är trasigt. Oki
    Bra att quaden klarade sig.
    Jag är impad att tekniken kommit så där långt i denna "värld" oxo. :-) Verkligen stabil i luften den quaden.
    Dottern min har en 500:- leksaks quad och hon loopar och grejar med denna.

    Oki. Det löser sig nog skall du se. Är det fraktfritt från HK när man handlar där?.
    Hittade tyvärr inget annat än en fraktkostnadslista och det kanske är denna man skall följa.

    Lycka till.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Tror ju knappast radion är bättre om man flyger på traditionellt sätt.
    //Matte
    Givetvis är jag inte dummare än att jag inser att den lika gärna kan gå sönder vid flygning på vanliga RC-fält men trots allt är det en annan omgivning där och människor som inte är helt förvånade och oftast mera uppmärksamma om det händer incidenter. Fast egentligen hör ju inte sändarutrustning som uppenbarligen alltför ofta uppvisar fel hemma inom RC-flyget överhuvudtaget. Fast om detta med felfrekvensen torde det finnas olika uppfattning - jag grundar mig främst på att flera som skriver här haft problem med ojämn kvalitet/dåliga lödningar och detta har inte varit speciellt vanligt under senare år på mera etablerade märken. Ja - egentligen är det inget fel jag upplevt speciellt mycket överhuvudtaget under alla år jag flugit RC - och inget som det heller skrivits speciellt mycket om. Visst kan man få väldigt mycket för pengarna men ett grundkrav tycker jag är att grejorna skall fungera utan problem och utan att man skall behöva börja med att kontrollera kvaliteten och åtgärda dåliga lödningar.
    Roger

  10. #10
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Varför detta gnäll om billigt vs dyrt skit?? Du vet inte ens vad felet är på hans radio.. kan mycket väl vara ex en V-reg som dött. Kanske en äkta fairchild eller kanske texas.. kanske samma fabrikat som sitter i en fjuttaba eller vad du nu kör. Vad du än använder, sluta genast med det för den KAN pajja!

    Komponenter havererar, så är det bara.

    Grabben letar efter ett nytt kort, inte åsikter om hur korkade vi kinakillar är som flyger med billig utrustning som bara är skit, flyger fpv, flyger bland folk och allt du drar till med..

    Forumet har spårat ur fullständigt.. är skittrött på att läsa sånt här jävla tjafs i varenda tråd.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nä Markus - ingen vet vad felet är men detta är nog nåt som är vanligare förekommande på en billig radio med antagligen obefintlig kvalitetskontroll än en lite dyrare där man i alla fall har lite kvalitetskontroll. Varför jag lagt mig i detta är för att främst många nybörjare verkar tro att man får en utmärkt radio för 50 $. Har man tur så får man nåt som fungerar bra och då är det otvivelaktigt mycket radio för nästan inga pengar - men risken är relativt stor att den har nån brist som måste åtgärdas. Om du är skittrött på att läsa inlägg som inte passar så får du väl ta en paus ifrån läsandet här.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nä Markus - ingen vet vad felet är men detta är nog nåt som är vanligare förekommande på en billig radio med antagligen obefintlig kvalitetskontroll än en lite dyrare där man i alla fall har lite kvalitetskontroll. Varför jag lagt mig i detta är för att främst många nybörjare verkar tro att man får en utmärkt radio för 50 $. Har man tur så får man nåt som fungerar bra och då är det otvivelaktigt mycket radio för nästan inga pengar - men risken är relativt stor att den har nån brist som måste åtgärdas. Om du är skittrött på att läsa inlägg som inte passar så får du väl ta en paus ifrån läsandet här.
    Roger
    Byter hellre ut en radio för 50 dollar 2 gånger än lägger 450 dollar på en futaba. Visst så kändes väl min 12a bättre i handen och känslan av kvalite strålade från radion igenom hela kroppen och att pressa upp den stora knappen och höra bip-bip var en fröjd. Vägde iförsej mer än en överviktig elefant men va f#n...

  13. #13
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Upplys gärna i trådar där det efterfrågas.. "Tja, tänkte köpa en budgetradio..."


    "Turnigy 9X moderkort köpes"

    -Va du än gör, flyg inte bland folk och absolut inte fpv!!
    Kinagrejjer är skit, jadajada, det ska vara dyyyyyrt för att funka. Massa QC och grejjer.
    Tjänar du inte asmycket stålar utan kanske går i plugget eller är lågavlönad eller vad vet jag, då ska du inte hålla på med hobbyn.


    Så ser det ut mellan raderna hela tiden här på forumet. Menar inte bara dina inlägg här ovan utan ganska generellt nu för tiden.

    Här har han en radio som han tydligen är nöjd med eftersom han vill kosta på den ett nytt kort, med andra ord känns dina synpunkter mer som gnäll än som tips för nybörjare.
    Blanda in fpv och befolkade områden..? Hajjar inte.
    Jag har tagit en paus... men börjat läsa lite här igen för att testa om det går utan att bli förbannad på attityden..

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Upplys gärna i trådar där det efterfrågas.. "Tja, tänkte köpa en budgetradio..."


    "Turnigy 9X moderkort köpes"

    -Va du än gör, flyg inte bland folk och absolut inte fpv!!
    Kinagrejjer är skit, jadajada, det ska vara dyyyyyrt för att funka. Massa QC och grejjer.
    Tjänar du inte asmycket stålar utan kanske går i plugget eller är lågavlönad eller vad vet jag, då ska du inte hålla på med hobbyn.


    Så ser det ut mellan raderna hela tiden här på forumet. Menar inte bara dina inlägg här ovan utan ganska generellt nu för tiden.

    Här har han en radio som han tydligen är nöjd med eftersom han vill kosta på den ett nytt kort, med andra ord känns dina synpunkter mer som gnäll än som tips för nybörjare.
    Blanda in fpv och befolkade områden..? Hajjar inte.
    Jag har tagit en paus... men börjat läsa lite här igen för att testa om det går utan att bli förbannad på attityden..
    Jag har en bakgrund av programmering för mobila enheter samt pc (appar och dylikt) så därför valde jag 9x så jag kunde pilla lite också. jag flashade open9x och satte in ett nanotech acc samt fick in en lipo laddare så accet kan sitta i hela tiden. Känns mindre nervöst att sitta med lödkolven i den än med en futaba. Vad kör du för radio föresten Marcus?

    P.S alla som säger att kina bara gör skit, slut köp från dem då och köp enbart från sverige. Hoppas ni gillar nudlar ifall ni bestämmer er för detta dock

  15. #15
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Självklart. Själv älskar jag att spara pengar till annat skoj. Därför väljer jag att handla billigt och har råd med desto mer kul saker istället!
    Skulle nog påstå att 90% av all min flyghobby är från just HK..
    Kör en 9X sedan drygt två år.. har allt JAG behöver och lite till....

  16. #16
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jag blir sugen på att felsöka ditt kort för att se vad som gett upp. Hoppas det är en Texas eller fairchild 7805 regulator... eller kanske Atmel-cpun.. kvalitetskomponenter alltså....
    Kasta det inte om du ger upp, skicka det till mig så ska jag kolla.

  17. #17

    Standard

    Känns som det blev lite dålig stämning helt plötsligt... Vad har jag gjort

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jadu Markus - du riktar nog ilskan mot fel person om du tror att jag är nån som skall ha värstinggrejor. Däremot så vill jag ha grejor jag litar på när det gäller radion - men det behöver för den skull inte kosta en förmögenhet. Och visst respekterar jag att man har begränsad budget när man går i skolan men jag vidhåller att är det nån del i allt man köper som man inte skall snåla alltför mycket på så är det länken till kärran - alltså radioanläggningen. Men uppenbarligen tänker vi annorlunda och så är det nog bara. För att få lite perspektiv på dagens kostnader för RC-anläggningar så kostade en enkel anläggning runt 1500--1800 kr när jag började flyga RC runt 1970 - så det blev många timmars slit på bensinmacken innan man till slut kunde hämta ut sin efterlängtade radio. Då kostade en ny bil av vanlig modell kanske runt 15.000 kr - så visst har prisutvecklingen gått åt rätt håll inom vår hobby.
    Så för att återknyta till tråden - det är bara att leta vidare eller köpa en ny radio. Med det priset är det väl inte så stor grej att helt enkelt byta ut den till en ny.
    Roger

  19. #19
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    ..och en jäkla massa till! Många kör denna radion här på forumet. Mycket pga priset och även för möjligheten att flasha om den med öppen mjukvara.
    Just att många använder den kan ju bidra till att det ser ut att vara mycket fel på den?

    säg 5 fel på 1000 9X på forumet..
    eller 1 fel på 10 futaba xxx här på forumet.. eftersom 9X omnämns i 5 trådar så måste den ju vara extremt mycket skit jämfört med märkesradion, eller hur?

    5/1000=0.5%
    1/10=10%

    Bara för att förtydliga min poäng....

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fpvlabbet Visa inlägg
    Känns som det blev lite dålig stämning helt plötsligt... Vad har jag gjort
    Ja - du har nog inte gjort nåt alls för detta.
    Känns som vi nått vägs ände och jag önskar dig lycka till med din reparation.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •