Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 85

Ämne: Turnigy 9x moderkort defekt

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ja - du har nog inte gjort nåt alls för detta.
    Känns som vi nått vägs ände och jag önskar dig lycka till med din reparation.
    Roger
    Nej för all del, fortsätt gärna eran debatt. Känns som vi kan komma fram till någon slags ståndpunkt. Jag är f#an inte ledsen (sedan tittar jag på min 9x som står och dammar och känner hur ADHDn växer inom mej )
    Senast redigerat av LeoR den 2013-10-01 klockan 16:36.

  2. #22
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Kvalitetsbristen i 9x blir kanske lite överdriven ibland. Alla radioapparater, med något enstaka mycket dyrt undantag, tillverkas idag på likartat sätt i låglöneländer. Konstruktionen i sig och elektroniken i 9x är av rätt hyfsad kvalitet även om man jämför med en fullprisradio. Slutkontrollen är däremot bristfällig. En 9x kan mycket väl behöva lagas redan vid leverans. Men att de går sönder under drift är vad jag förstår rätt ovanligt.
    Vad gäller hållbarheten i längden så slits trimknapparna och potarna ut fortare än man skulle önska. Men inte värre än andra instegsapparater. Spektrum DX6i har exempelvis betydligt större problem med trimknappar som går rakt av vid normal användning.

  3. #23

    Standard

    Häpp vilken urballa köpesannons, pm:ar i stället...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Oki. Tråkigt att inte hitta någonting som är trasigt. Oki
    Bra att quaden klarade sig.
    Jag är impad att tekniken kommit så där långt i denna "värld" oxo. :-) Verkligen stabil i luften den quaden.
    Dottern min har en 500:- leksaks quad och hon loopar och grejar med denna.

    Oki. Det löser sig nog skall du se. Är det fraktfritt från HK när man handlar där?.
    Hittade tyvärr inget annat än en fraktkostnadslista och det kanske är denna man skall följa.

    Lycka till.
    Näpp, det kostar pengar men inte sådär jätte mycket. särskilt inte om du köper från eu (före detta tyskland numera endast nederländerna då deras popularitet steg till skyarna)

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Självklart. Själv älskar jag att spara pengar till annat skoj. Därför väljer jag att handla billigt och har råd med desto mer kul saker istället!
    Skulle nog påstå att 90% av all min flyghobby är från just HK..
    Jag håller med både dig och Roger. Om sändaren är det dyraste när man står och flyger på fältet så kan jag förstå resonemanget. Man får anpassa utrustningen efter situationen. Så länge man har koll på vad man gör är det ju inget problem, jag tror dock att man hade varit en smula extra nervös när jag flyger snabba jetplan om jag själv tutat ihop programvaran och lödit dit sändarmoduler etc på min sändare. Jag köper det jag tycker är bäst och byter med jämna mellanrum med visionen att det aldrig skall gå sönder - en crash är i mina ögon dyr och farlig och det undviker jag gärna så gott jag kan. Det är mitt sätt att spara pengar på(!)

    Jag gissar att Roger, jag och många andra som hållit på länge normalt sett ser sändaren som det billigaste med faktor tio typ och då är ju $450 som i exemplet kanske fortfarande ganska lite pengar gent emot vad en crash kostar både i tid och pengar.

    Notera att jag inte nämnt någon sändare vid namn utan gör ett mer generellt inlägg i köpestråden utefter jag vag tycker.
    Superhero

  6. #26

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Ni får skylla på mej att jag ställde frågan från början och att jag ville höra av fpvlabbet
    om allt gick bra med honom och farkosten.
    Jag tror inte någon annan tagit sig tid att fråga annars i en köpesannons (inget menat till Henke2 ) och dessutom så hade det inte blivit denna enorma diskussion.
    Skall fråga genom PM nästa gång. Sorry

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Ni får skylla på mej att jag ställde frågan från början och att jag ville höra av fpvlabbet
    om allt gick bra med honom och farkosten.
    Jag tror inte någon annan tagit sig tid att fråga annars i en köpesannons (inget menat till Henke2 ) och dessutom så hade det inte blivit denna enorma diskussion.
    Skall fråga genom PM nästa gång. Sorry
    Nä, kör i annonserna. jag kanske ger ett svar som hjälper någon ann själv

  8. #28
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Fick ditt kort igår och tog en snabbkik.
    V-reg är ok, atmega får 5v och resetpinnen ligger hög så allt ok.
    Antingen fel i mjukvaran eller så har megan gett upp. Ska testa flasha om ikväll.

  9. #29

    Standard

    låter ju positivt gentemot brända komponenter

  10. #30
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fpvlabbet Visa inlägg
    låter ju positivt gentemot brända komponenter
    Hade det inte varit tvärt om bättre om man hittat en komponent som gett upp? Knacka två gånger på kortet och det hoppar igång känns inte direkt som säkert haha
    Superhero

  11. #31
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    ? Knacka hjälper inte...

    Som sagt, testar att flasha om ikväll.
    Annars är det atmelcpun som gett upp,

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Hade det inte varit tvärt om bättre om man hittat en komponent som gett upp? Knacka två gånger på kortet och det hoppar igång känns inte direkt som säkert haha
    Jo iförsej men om det är en så kallad "brickning" kan det vara ett relativt enkelt fix, brända komponenter kräver lite mera jobb

  13. #33
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fpvlabbet Visa inlägg
    Jo iförsej men om det är en så kallad "brickning" kan det vara ett relativt enkelt fix, brända komponenter kräver lite mera jobb
    Jo, men att flasha om("knacka på") löser ju inte problemet i mina ögon. Visst sändaren hoppar igång, men kommer du någonsin lita på den i framtiden nu när du vet att den kan lägga av helt plötsligt?
    Superhero

  14. #34
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Om det funkar att flasha om, ja då är det något med megan.
    Vad man gör då är att ta hem en ny mega och löda dit.
    Raketforskning?

  15. #35
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Om det funkar att flasha om, ja då är det något med megan.
    Vad man gör då är att ta hem en ny mega och löda dit.
    Raketforskning?
    Är det inte billigare att laga megan?
    Superhero

  16. #36
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Anstränger du dig nu eller kommer det naturligt?

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jo, men att flasha om("knacka på") löser ju inte problemet i mina ögon. Visst sändaren hoppar igång, men kommer du någonsin lita på den i framtiden nu när du vet att den kan lägga av helt plötsligt?
    Nja får se. Det var ju några trevliga inlägg som tipsade mej om en bra radio förrut. Fuba nånting hete den visst...

  18. #38
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Anstränger du dig nu eller kommer det naturligt?
    Jag läser det du skriver, försöker förstå hur du menar och kommer med förslag i samma linje. Dock var det senaste ett sånt där skämt.
    Superhero

  19. #39
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Ok. Förstod inte det roliga bara.
    Men för att svara seriöst. Jag tycker felsökning är kul. Det är lärorikt, därför har jag det som både hobby och yrke.
    Kan jag lära mig något och samtidigt få igång grabbens radio så har jag fått ut något, vi har minskat slit-och-slänget och grabben har sparat en liten slant.

    I mina ögon en vinst för alla.

    En ny mega kostar ca 40:- från ebay, inkl frakt. Jag har inte koll på vad ett utbyteskort kostar. 15 dollar? 20? 30?

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Är det inte billigare att laga megan?
    Hur jag än anstränger mig så kan jag inte förstå vad du håller på med.....allt oftare är dina inlägg korkade, spydiga, arroganta och inte hjälpsamma på något sätt.

    Skulle kunna citera flera av dina inlägg dock inte här och nu.

    Jag är dock lycklig att inte ha träffat på någon som du ute på ett fält.....tur det finns erfarna-hjälpsamma modellflygare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •