Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: JET vs EDF - Prestandajämförelse

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard JET vs EDF - Prestandajämförelse

    Lite reflektioner kring prestandan hos Jetflyg jämfört mot EDF.

    Jag har under tre år flugit ganska intensivt med mina mikroturbiner. Det har blivit ett antal olika från 1.5kg till 3.7kg dragkraft. Gemensamt för alla är att det blir förvånansvärt bra fart på modellen jämfört med vad det borde med tanke på den statiska dragkraften. Mitt jetflygplan med bara 2.5kg dragkraft flyger alltså med mycket högre prestanda än samma flygplan med en elfläkt som ger samma dragkraft.

    Förklaringen är ganska enkel, nämligen att jetmotorn med sin höga utloppsfart på jetstrålen kan behålla samma dargkraft genom hela fartregistret medan en EDF bara har sin dragkraft statiskt, så fort man börjar röra sig sjunker dragkraften. Det är ju dragkraften i fart som är intressant.

    Jag jämförde olika setuper och kom fram till tumregeln att 1kg JET-dragkraft motsvarar 2kg EDF-dragkraft. Det är dock alltid svårt att veta exakt utan att mäta och igår fick jag äntligen tummen ur och härledde min tumregel genom att prova i verkligheten med mätutrustning. Nu får man väl ta alla siffror med en nypa salt i vanlig ordning

    Jag fick via rcgroups fram att en Taft Viperjet toppar 116mph med en Jetfan90 och ARC motor på 8S 5000mAh li-po. Jag gjorde helt enkelt som så att jag monterade pitotrör i nosen på min egna Viperjet och flög varv runt fältet medans radion löpande läste upp hastigheten. Jag justerade in gasen tills jag tangerade 186km/h(116mph). Jag noterade läget på gasspaken. Nu testade jag fullgas och loggade kontinuerligt farter strax över 230km/h.

    Väl hemma monterade jag ur motorn ur flygplanet och stoppade den i min lilla testbänk. Jag provkörde och gasade till samma läge där Viperjeten flög 186km/h. 2.2kg dragkraft säger testbänken och fullgas visade 3.4kg dragkraft.

    Nu vet vi att 186km/h behöver 2.2kg drakgraft ±0.1kg och 235km/h behöver 3.4kg dragkraft. Följaktligen ger också en 8S EDF setup 2.2kg dragkraft i 186km/h, det är ju samma flygplan som behöver samma kraft för att nå samma fart. Men vad ger den statiskt på backen? (Jag vet inte, gör ni?)

    Ytterligare tumregler kring elflyg ger att en EDF behöver 700watt per kg dragkraft. Jag gissar att en vass 8S setup ligger strax över 100A och att cellerna håller ca 3.5volt. Det blir alltså 110*(3.5*8)=3080watt. 3080/700=4.4kg dragkraft.

    Nu börjar vi se att tumregeln 1kg JET-dragkraft motsvarar 2kg EDF-dragkraft faktiskt stämmer även om det låter otroligt. Har du någon mätdata ur verkliga livet på en Jetfan 90 på 8S så kan vi ju verifiera att dragkraft strax över 4kg är rimligt.

    Enl min tumregel behöver man alltså 6,8kg dragkraft statiskt för att få Viperjeten att åka lika fort som med en Kolibri T35 jetmotor. Det bli alltså 6,8*700=4.8kW som behövs.

    Tänker man vidare så behöver man i en 2meters Futura(Sportjetflygplan) upp i 20kg dragkraft för att motsvara en 10kg jetmotor, eller bakvänt i en EDF kärra i hyfsad storlek där en värsting 120mm fläkt ger kring 7kg dragkraft så hade man krokat på lika bra med en enda liten Kolibri T35.

    Hoppas det kan hjälpa någon att välja eller välja bort när det skall byggas jetflygplan! Jag säger inte att det ena är bättre eller sämre utan bara att man måste veta vad man väljer och varför.

    Jämförande videos

    Taft Viperjet med Kolibri T25 startar från gräs.


    Taft Viperjet med Jetfan90, första försöket 6S andra försöket 8S



    Superhero

  2. #2
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Beundransvärt initiativ, Henke!
    Tycker om när man omsätter teori i praktiken, och tester om den håller/inte håller. Stor applåd...

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  3. #3

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Vad har du för fartreglage när du kör 8s ? Och vilken motor, vill halte värre drag i min! Vad rekommenderar du för setup?
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Vad har du för fartreglage när du kör 8s ? Och vilken motor, vill halte värre drag i min! Vad rekommenderar du för setup?

    Kolibri T35... har aldrig kört min med EDF
    Superhero

  5. #5

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Ok,trodde det var du som höll på och labbade! Men du kanske känner den personen som är på videon?och flyger på 8s?? Hade vela veta setupen....
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Ok,trodde det var du som höll på och labbade! Men du kanske känner den personen som är på videon?och flyger på 8s?? Hade vela veta setupen....
    Ingen jag känner personligen

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...h#post25595137
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •