Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Natt-flygning, kamera alternativ

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Jag körde den här linsen förut och den funkade ganska bra även dagtid men 6mm var ingen höjdare för fpv. :-)
    http://www.securitycamera2000.com/pr...TV-Camera.html
    Men skillnaden jfr den jag länkade till var ju att den hade 4 mm brännvidd så den borde rimligen fungera bättre för detta ändamål.
    Roger

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Ja absolut. Jag valde mellan 4 och 6mm och hade ingen större koll då utan ville bara ha en bild uran fisheye men 4mm funkar säkert fint

  3. #23

    Standard

    Jag har 2st sådana "nattlinser"

    större öppning== mer ljusinsläpp == bättre bild.

    Sedan måste du montera det på en kamera med så låg lux som möjligt.

    Jag har kameror med 0,008Lux och dessa kopplat med nattoptik ger en OK bild att flyga med.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130610_230107.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	58,8 KB 
Id:	41000

    se tex här på mina Pixim kameror, "GoPRo" lins vs "Nattlins"

    En av mina 0.008Lux kameror är modifierad dvs IR-filtret är borttaget. Den har suttit som övervakningskamera i min carport i över ett år utan problem

    På Pixim kan man också ta bort filtret om man vill...


    Här ser ni en gammal film jag gjorde med en kamera utan IR filter....filmat mitt på dagen, solen blir en svart prick pga IRstrålningen

    Senast redigerat av administrator den 2013-09-25 klockan 21:32.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #24

    Standard

    Sitter med en kamera från Securitycamera2000 här vid mig, den klarade 0,01 lux (2 objektiv), ej testat än. Har även nån större Sony från HK som nån flög med här som var riktigt bra på natten. Hm hm... borde ju ge länkar istället för svammel. :-D
    Ett objektiv med rätt sorts gas och klara glaslinser ska väl se bättre i mörker än ett vanligt objektiv med plastlinser?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    gasfylld objektiv låter dyrt

    //Matte

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Sitter med en kamera från Securitycamera2000 här vid mig, den klarade 0,01 lux (2 objektiv), ej testat än. Har även nån större Sony från HK som nån flög med här som var riktigt bra på natten. Hm hm... borde ju ge länkar istället för svammel. :-D
    Ett objektiv med rätt sorts gas och klara glaslinser ska väl se bättre i mörker än ett vanligt objektiv med plastlinser?
    Har beställt en link förmodar att det är den du menar? Någon som har link till videon som var här på forumet?

  7. #27
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag kör natt flygning med MK för att spåra rådjur och vildsvin, det går att köra utan IR belysning, men då blir inte kameran så snabb men det fungerar om man flyger lugnt och smart. Med IR kan man flyga som vanligt.

    Kameran jag använder mig av har känslighet på 0.00034Lux, 4mm F1.2 lins.
    Kan senare bifoga länk om någon är intresserad.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ett objektiv med rätt sorts gas och klara glaslinser ska väl se bättre i mörker än ett vanligt objektiv med plastlinser?
    Om det är plast eller glas i linserna har nog ingen betydelse idag. Däremot kvaliteten på material, konstruktionen och utförandet. Det finns gott om bra objektiv idag med plastlinser så det duger säkert även till dessa förhållandevis enkla kameror.
    Roger

  9. #29
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Gasen är väl till för att förhindra smutsig luft att komma in i linsen genom övertryck och samtidigt förhindra kondens på linserna.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om man gör objektivet gastätt så behöver man nog ingen gas i det för att hålla ute dammet...
    Roger

  11. #31
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Men då lär du få kondens på linserna pga temperatur delta.

    Ingenting är lätt i världen.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ev kondens beror nog på hur man hanterar objektivet vid kylig väderlek. Precis som för vår radioutrustning skall man ju låta även kameror och objektiv acklimatisera sig i kylan innan man börjar använda dom och undvika att förflytta grejorna mellan kyla och värme. De flesta "riktiga" objektiv har nog ingen gasfyllning - i vart fall förekom det inte tidigare och även då användes ju kameror utomhus. Är det nån som säkert vet om man tillämpar gas-fyllning på dessa objektiv ? Jag gjorde lite snabba "googlingar" men lyckades inte hitta någon sån information. Men jag kanske sökte på fel ord... Kanske avdelning onödigt vetande men det är alltid kul att lära sig nåt nytt...
    Roger

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag kör natt flygning med MK för att spåra rådjur och vildsvin, det går att köra utan IR belysning, men då blir inte kameran så snabb men det fungerar om man flyger lugnt och smart. Med IR kan man flyga som vanligt.

    Kameran jag använder mig av har känslighet på 0.00034Lux, 4mm F1.2 lins.
    Kan senare bifoga länk om någon är intresserad.
    Ken

    Nu blev jag nyfiken, precis vad jag söker, är ju jägare själv så detta är av stort intresse. har du en länk tror du till kameran?

    MVH Elia.

  14. #34

    Standard

    Så här skulle man ju vilja se det hela.

    Senast redigerat av administrator den 2013-09-25 klockan 21:33.

  15. #35
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Thermal camera är troligen det som jag också vill ha eller en kombination av båda.

    Någon som vet var man får tag i en Thermal camera?
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #36

    Standard

    De kostar tyvärr en massa pengar - jag hittade ett par st från Kina och ett provex skulle kosta $5200 vilket är billigt då motsvarande från FLIR kostar minst 80.000SEK

    Inte ens gamla saker från militärer är billiga när det gäller nattsyn...

    NIR är den enklare billigare vägen...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #37
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det var något dyrt, men jag skall kolla lite mer noga på nätet om jag hittar något. Så länge duger min nuvarande nattkamera med IR kanonen.

    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #38

    Standard

    Sorry om jag drar upp tråden till ytan men tänkte ge ett litet förslag till framtida som är ute efter en bra kamera som funkar både natt och dag. Fick tipset då jag såg en video från alishanmao på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Dl5bxVv4fA4

    ca 300 kr och 2 gram. Funkar utmärkt att flyga med och eftersom den inte väger något sitter den alltid fast på ena quaden som extrakamera som jag kan växla mellan på min tx.

  19. #39
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Sorry om jag drar upp tråden till ytan men tänkte ge ett litet förslag till framtida som är ute efter en bra kamera som funkar både natt och dag. Fick tipset då jag såg en video från alishanmao på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Dl5bxVv4fA4

    ca 300 kr och 2 gram. Funkar utmärkt att flyga med och eftersom den inte väger något sitter den alltid fast på ena quaden som extrakamera som jag kan växla mellan på min tx.
    Var köper man den då?

  20. #40

    Standard

    Ebay.. sök på fpv night vision 0.008 lux så kommer den komma upp

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •