Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kamera för stillbild?

  1. #1

    Question Kamera för stillbild?

    Jag ger upp filmning från min Quad och vill ha förslag på lämplig stillbildskamera istället. Den ska helst gå att avfyra elektriskt och givetvis ha låg vikt.
    /Leif

  2. #2

    Standard

    Om Sony Nex-5 är för tung (som funkar med IR Tiny Snapper till mottagaren) så får nästa person ge tips på lättare kamera. =) Jag vill också ha en snart...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vad har du för krav och budget ? Till många Canon-kameror så finns ju annan mjukvara, t ex CHDK, som om inte annat ger dig möjlighet till s k Intervalometer vilket jag tolkar som att kameran kan ta bilder med fasta intervall vilket borde fungera rätt bra med dagens stora minneskort. Om du inte vill "fläska på" så kolla t ex Canon Powershot S110 som är en utgående modell men med mycket bra prestanda för att vara en kompaktkamera. CHDK kan laddas in temporärt via SD-kortet - http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK
    Roger

  4. #4
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag har flygfotograferat en hel den med en Canon Ixus 100 och är jättenöjd med den. Kameran är lätt och fyrkantig (lätt att bygga hållare till) och jag har tryckt av kameran med ett servo som trycker på knappen. Ixus-kamerorna har mycket bra bildkvalité.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    Jag har flygfotograferat en hel den med en Canon Ixus 100 och är jättenöjd med den. Kameran är lätt och fyrkantig (lätt att bygga hållare till) och jag har tryckt av kameran med ett servo som trycker på knappen. Ixus-kamerorna har mycket bra bildkvalité.
    // Fredrik W
    Håller med dig Fredrik - men Powershot S90/S95/S100/S110/S120-modellerna har ännu bättre bildkvalitet och inte minst mera inställningsmöjligheter för den som så önskar. Och dessa är inte heller speciellt stora/tunga även om de är aningen större än de minsta Ixus-modellerna.
    Men rent allmänt så är jag övertygad om att de flesta av oss amatörer som vill forografera ifrån nån form av RC-plattform skulle klara oss lika bra med en bra kompaktkamera som med en systemkamera.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    1
    Jobb
    Mjukvaruingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Jag kör med en Canon Ixus 220HS och det funkar fint. Kan tillägga att det är enkelt att skjuta av den via radion och även få ut video från den för fpv.

    Många av canons kameror använder sig av en speciellt USB-kontakt med 11 pinnar. På den kan man få ut video och ljud t.ex. Jag knåpade ihop en egen kontakt till min kamera så nu får jag ut video på två av pinnarna och skjuter av den genom att sätta 5v över plus och jord på USBn. 5V tar jag från mottagare och skjuter av med en sån här: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=522.

    Kan lägga upp lite bilder och förklara hur man kopplar usb-kontakterna om någon är intresserad.

  7. #7

    Standard

    jag har kört med CHDK i många år och det fungerar perfekt med olika scripts.

    Kontrollera med listan hos CHDK vilka kameror som passar (vilka som kan köra CHDK)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •