Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: FrSky skumt

  1. #1

    Standard FrSky skumt

    Nu blev det skumt; köpte min första V8R4-II mottagare. Och så skulle den bindas mot radio med V8HT modul i. In med FSknappen och på med ström, och inget hände, bara långsamt blink om att den var utom räckvidd för (korrekt) signal. Prövade flera gånger och den ville inte binda.

    Ok, andra alternativet då - byglade signal för 1-2 och försökte binda mot DHT modul. Inget så började tro att mottagaren var en DOA. Ok, kineserna har ju kastat om märkningen ibland så byglade 3-4 och häpp, där gick den igång.

    Men sedan, mot V8 ville den inte gå igång så försökte där också med 3-4 ihop och YES! Då var den bunden mot V8-modulen. Men var den felmärkt kanske ? Nääää, servona svarade på rätt kanaler enligt märkningen.

    Jaha, fortfarande trasig kanske. Tog räckviddsbrädan med servon, reglage och motor förmonterade sedan tidigare tester och satte radion på att svepa över kanalerna.
    Yes igen! Räckvidden är "fullrange", inga problem traska sej plattfot med den.

    Hmmm, kanske även problem med FS knappen? Njet där med, FS fungerade - bara ställa in önskat läge som med tidigare mottagare och sen pröva stänga av radion och den klappar på failsafen. Och när radion slås på så återfår linken direkt.

    Nån mer som testat V8R4-II (eller deras andra V-II mott.)? Eller nåt...?

    (Och ja, dubbel o trippelkollade vilka kanalnummer jag byglade och FS knappen går ju liksom bara trycka in på ett sätt. Inget annat var inkopplat mer än ett batteripack under BINDförsöken)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Öh, får inte riktigt klart för mig hur du binder.
    Så här gör man:
    1. Håll inne F/S-knappen på SÄNDAR-modulen och slå på sändaren
    2. Släpp F/S-knappen inom ett par sekunder efter du slagit på sändaren. (LED ska blinka)
    3. Håll inne F/S-knappen på mottagaren och slå på strömmen. Släpp knappen inom ett par sekunder efter tillslag.
    4. Vänta ca 10 sekunder.
    5. Stäng av mottagare och sedan sändaren.
    6. Slå på sändaren - rör inte F/S-knappen
    7. Slå på mottagaren - rör inte F/S-knappen.
    Voilá bindningen klar.

    Om man håller inne F/S-knappen på sändarmodulen mindre än 6 sekunder kan man binda ett oändligt antal motttagare till sändarmodulen. Om du istället håller inne sändarmodulens F/S-knapp mer än 6 sekunder slumpar modulen fram en ny digital nyckel - och alla mottagarna måste bindas om till den nya "nyckeln".

    Vill du testa räckvidden så kan du hålla inne F/S-knappen på sändarmodulen - NÄR SÄNDAREN FÖRST ÄR TILLSLAGEN - i mer än 6 sekunder. Då går modulen över i "TEST"-läget och uteffekten reduceras till en bråkdel av den normala. Ett snabbt tryck på F/S-knappen återställer normalläget.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Standard

    Precis så ja, och mottagaren är version II som klarar båda modulerna - mot V ska den ju binda "på vanligt sätt" som du beskriver och mot D med bygeln i 1-2 i stället för knapptrycket på mottagaren. Men den gjorde bind mot båda modulerna mha bygeln 3-4 enligt ovan ändå.
    Mottagaren:
    http://www.frsky-rc.com/ShowProducts.asp?id=134
    Manual:
    http://www.frsky-rc.com/uploadfile/2...4191008847.pdf

    Jag hann förstås mellan varven kontrollera att modulen fungerade binda som vanligt mot gamla vanliga, icke-version-II, V-mottagare och det gjorde den.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    OK, kan vara F/S-knappen som krånglar.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5

    Standard

    F/S knappen i sej fungerar; när man väl lyckats binda så är det inga problem ställa in failsafen - är precis som på "alla" FrSkymottagare när man använder RX-inställd dito.

    Har fö. fått svar från FrSky om att det iallafall inte är något känt fel och vill gärna se en video så får la ta o göra en senare.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6

    Standard

    Jaha, efter kontakten med FrSky supporten tänkte jag göra ett videoklipp och gjorde bind till ytterligare annan V8-modul för att den inte skulle vara bunden till den första, och sedan filma proceduren igen... Ja då gick det plötsligt binda mha. F/S-knappen som det borde gjort från början och alla försök efter det...
    Får väl göra nytt försök nästa gång iom man har beställt några till...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #7

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ställer frågan här i tron att det finns bra med kunskap om FrSky här

    Vad är det för skillnad på de här två mottagarna? D8R-XP resp D8R-II Plus? Blir inte klok på det...

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Ställer frågan här i tron att det finns bra med kunskap om FrSky här

    Vad är det för skillnad på de här två mottagarna? D8R-XP resp D8R-II Plus? Blir inte klok på det...
    Inte jag heller Mer än att XP har CPPM också, bra om man har styrkort som klarar det...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: FrSky skumt

    Japp. Xp har cppm direkt ur kartongen men det finns även en fw till plusen på frsskys sida som ger det. För att cppm ska vara användbar i praktiken på nån av dessa så har dom lagt upp en fw med 27ms puls till xp som även funkar till plus. Original har dom 20ms cppm. Jag har denna fw i min plus

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Inte jag heller Mer än att XP har CPPM också, bra om man har styrkort som klarar det...
    Det är även mycket avändbart om man vill köra trådlöst dubbelkommando för skolning, man sätter på en sån mottagare på lärarsändaren med en kabel in i lärar/elev-uttage från PPM-uttaget. Sändaren vet inte om signalen kommer via etern eller kabel, funkar utmärkt och är väldigt trevligt iom. att man slipper springa och snubbla på sladden...
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Det är även mycket avändbart om man vill köra trådlöst dubbelkommando för skolning, man sätter på en sån mottagare på lärarsändaren med en kabel in i lärar/elev-uttage från PPM-uttaget. Sändaren vet inte om signalen kommer via etern eller kabel, funkar utmärkt och är väldigt trevligt iom. att man slipper springa och snubbla på sladden...
    Gjorde ett klipp om det; vi körde nog så ett par säsonger iom klubbkompis hann glömma hur man flög under innesäsongerna...
    http://www.youtube.com/watch?v=NyahEMzAxW4

    Fast nu väntar 14GS och har haft 3 extra antenner på gamla 8:an så testade i fredags också köra trådlöst på samma sätt mot modul mha CPPM mottagare och det fungerade mot både spektrum och mina frsky.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #12

    Standard

    PPM signalen är som sagt smidig när man kör tex MultiWii och då bara behöver 1 kabel för alla kanaler - vilket gör att installationen blir mycket enklare och snyggare.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    PPM signalen är som sagt smidig när man kör tex MultiWii och då bara behöver 1 kabel för alla kanaler - vilket gör att installationen blir mycket enklare och snyggare.

    //UndCon
    Väcker en halvgammal tråd, hittar inget bättre ställe att lägga min fråga...

    På D8R-XP är det väl signalpinnen som ska byglas mellan 3 o 4 för att få CPPM signalen från kanal 1? Får inte det att funka, har man kvar funktion i kanal 5-8 ändå? Eller, jag hade det igår...

    Det jag vill göra är att med CPPM signaltåten till OSD/AP i en kabel slippa en massa andra tåtar. Men, jag får ingen reaktion i servona, och så noterade jag att mottagaren lämnar signal från 5-8 trots att det är byglat. Ska det va så? Det skulle väl isåfall innebära att jag skulle ha kanal 1-8 via cppm-tåten och fortfarande ha 4 kanaler från mottagaren, totalt 12 kanaler. Det låter för bra för att vara sant... eller?

    Mottagaren är ny så jag tror inte det är något strul med pulslängden...

  14. #14

    Standard

    Jag har ett annat problem. Inga problem med att binda mottagare men. På min nyaste mottagare V8R4-II som jag monterade idag så kan det ta väldigt lång tid innan den får tillbaka kontakten efter att den gått in i failsafe.
    Testade genom att slå av sändaren och låta mottagaren gå in i fail safe och sedan slår jag till strömmen så kunde det idag ta nästan en minut innan jag fick tillbka nån kontroll. Samma om jag slog bort strömmen till mottagaren.
    Gick tillbaka till min andra maskin och testade men där var det inte alls några konstigheter, hade kontroll direkt när jag slog till strömbrytaren.
    Har Hobbywing UBEC i båda, den ena gammal och den ena ny. samma mottagaracc i båda modellerna som jag flyttar emellan. När jag slog av sändaren och sedan tillbaka så hade servona fortfarande ström och signal från mottagaren för det gick inte att röra servona för hand.
    Sändaren hade jag både liggande på marken och i handen men bara väldigt nära modellen, det är en Optic 6 sport med DIY Two Way modul och fullladdat acc.

  15. #15

    Standard

    Har du sändaren nära modellen så är det inget konstigt, ha typ ½m mellan eller mer. Kunde hända med de gamla med men de nya verkar känsligare men har å andra sidan något bättre räckvidd i stället.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  16. #16

    Standard

    Tack
    Måste testa, Tyckte nog att jag var lika nära båda maskinerna när jag testade men mottagare sitter olika i dem.
    I den som inte bråkar så sitter en antenn rakt till vänster och den andra rakt ner. I den som bråkar sitter de innaför klädseln men ca 90grader isär. Inga metallspröt eller liknande, bara klädsel nån trälist och stötstänger i plast.

  17. #17

    Standard

    Även om de små mottagarna gett "full räckvidd" när jag promenerat dem så ger de felindikeringar snabbare än de bättre, dvs är det en större maskin så är någon av mottagarna med 2 antenner lämpligare, tex. V8R7-IIan.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #18

    Standard

    Kollade fel i orderhistoriken. Det är V8FR-II som jag har, 8 kanaler och två antenner.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Kollade fel i orderhistoriken. Det är V8FR-II som jag har, 8 kanaler och två antenner.
    Då ska den inte bete sej så om du inte lyckats tvinna ihop antennerna eller skärmat dem med något - sitter båda antennerna som de ska, dvs i kontakteringen?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #20

    Standard

    Ska kolla imorgon, denna är ju helt ny och otestad, som tur är har jag en till.

    Finns inget i planet som kan skärma tycker jag. Bara klädsel och trä.Mottagaren sitter längst bak, sen servon sen bec och acc
    antennerna är bakom mottagaren.

Liknande ämnen

  1. Skumt servofel
    Av Thomas i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 15:26
  2. Skumt motorproblem
    Av mic i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 20:41
  3. Nåt skumt med Tuben...
    Av Thomas i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 23:08
  4. nått har blivit skumt...
    Av DrHanke i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 11:53
  5. Nåt skumt med bilduppladdning....
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •