Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Kavan Alouette 2 el-motor

  1. #1

    Standard Kavan Alouette 2 el-motor

    Hej!
    Köpte en Kavan Alouette 2 på loppis för en hundralapp. Den har ingen motor och är väl i sisådär skick men ska försöka reparera den. Dock vill jag köra med el-motor på den. Vilken elmotor ska jag ha? Om ni kan länka en skulle det vara jätte bra så vet jag på ett ungefär vilka specifikationer jag ska ha

    Har säkert glömt något men isf är det bara att fråga!
    mvh

  2. #2

    Standard

    Ingen som vet? Hur många kv ska motorn vara på? Hög eller låg?

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog ett rätt omfattande projekt att byta ifrån förbränningsmotor till elmotor på en heli.

  4. #4

    Standard

    Nja, Lite halvt kanske. Var tänkt som ett vinterprojekt men det finns ingen motor eller tank på så hade jag inte kollat upp det kunde det lika gärna varit el. Fästen och sådant kan jag lösa
    Gissar att den kommer väga några kilon med allt i så det måste vara en stark motor. Hur stark vet jag inte.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Alldeles frånsett problemen att konvertera så är det nog inte speciellt lätt att få den att flyga heller skulle jag tro. Ingen nybörjarmaskin med all säkerhet men du kanske är van heli-flygare.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Extremt svårt att förklara nu men jag säger såhär! Det går att få in en el-motor och batteri i den då stället som motorn ska sitta i princip är en tom låda och pappa är svarvare så små delar går att lösa. Gyro och sådant löser jag också!
    Det jag undrar är hur stark motorn ska vara (ungefär) för att få den i luften. Det är ganska svårt att förklara men jag ska se om jag kan få till en bra bild!

  7. #7

    Standard

    Har ingen klar bild över hur den ser ut eftersom den är såpass gammal modell men gissar på att den är antingen är en gammal 30 eller 60 storlek.

    Tvekar på att det kommer bli speciellt bra med en elmotor i en så gammal drivlina eftersom dagens elmotorer är väldigt starka i förhållande till den tidens nitro men om du ska relatera effekt till bladlängd på dagens elhelikoptrar så är det ungefär

    325 mm - 600-900 W
    425 mm - 1500 W
    520-550 mm - 1900-3000 W
    600 mm - 2500-4000 W
    700 mm - 3500-10000+ W

    Notera dock att det är ungefärliga siffor för dagens drivlinor och med kraft nog på 3d-flygning så du bör nog välja en snäll setup som motsvarar kraften i den nitromotor den är tänkt för.

    KV beror lite på vad du har möjlighet att dreva för samt önskat rotorvarv men runt 1000-1200 för 6S eller runt 500 för 12S är det vanligaste idag men då är rotorvarven betydligt mycket högre än på den tiden då din heli designades.

    Har du flugit helikopter innan? Även om man bortser från flygningen så kräver ett sånt här projekt en hel del tekniskt kunnande så det är ingenting som görs i en handvändning.

    Lycka till!

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

  8. #8
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej!
    Jag har haft en sådan heli, den hade fast pitch och en Webra speed 40 flygmotor och en stor trebladig aluminiumfläkt.
    jäv...t svårflugen utan gyro kan jag säga detta kan kanske hjälpa?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det bästa rådet är nog att hänga upp den i taket, titta och njut men köp en modern heli och lära dig flyga med den istället. Det är utan tvekan tillräckligt svårt ändå... För jag antar att du är nybörjare eftersom du inte svarade på min fråga om du var erfaren heli-flygare...
    Roger

  10. #10

    Standard

    Tack för bra svar!
    Detta är inte tänkt som ett endags projekt utan ett vinterprojekt.
    Kan i princip allt när det kommer till flygplan , elektronik osv, alltså är väldigt teknisk kunnig och delar mm är inget problem. Har x antal flygplan själv osv. Grejen är inte att detta ska vara första helikoptern. Har andra jag tränar på, men till slut vill jag även flyga denna. Så jag ska alltså inte flyga nu när jag inte är så jätte van heli flygare men fokuset ligger på att göra den flygklar (kommer ha gyro också för er som undrar). Flygandet tar jag när jag är mycket kunnig.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Har ingen klar bild över hur den ser ut eftersom den är såpass gammal modell men gissar på att den är antingen är en gammal 30 eller 60 storlek.

    Tvekar på att det kommer bli speciellt bra med en elmotor i en så gammal drivlina eftersom dagens elmotorer är väldigt starka i förhållande till den tidens nitro men om du ska relatera effekt till bladlängd på dagens elhelikoptrar så är det ungefär

    325 mm - 600-900 W
    425 mm - 1500 W
    520-550 mm - 1900-3000 W
    600 mm - 2500-4000 W
    700 mm - 3500-10000+ W

    Notera dock att det är ungefärliga siffor för dagens drivlinor och med kraft nog på 3d-flygning så du bör nog välja en snäll setup som motsvarar kraften i den nitromotor den är tänkt för.

    KV beror lite på vad du har möjlighet att dreva för samt önskat rotorvarv men runt 1000-1200 för 6S eller runt 500 för 12S är det vanligaste idag men då är rotorvarven betydligt mycket högre än på den tiden då din heli designades.

    Har du flugit helikopter innan? Även om man bortser från flygningen så kräver ett sånt här projekt en hel del tekniskt kunnande så det är ingenting som görs i en handvändning.

    Lycka till!

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2
    Ska absolut inte köra 3d utan bara ta det lite lugnt.
    Som du sa själv är dagens el motorer mycket starkare än dåtidens nitro så kraft är det ingen brist på.
    Kan tippa på att den väger runt 2-3kg med allt på, om vi bara ser det lite grovt, vilken utav dessa motorer skulle passa bäst och varför?
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nima13 Visa inlägg
    Ska absolut inte köra 3d utan bara ta det lite lugnt.
    Som du sa själv är dagens el motorer mycket starkare än dåtidens nitro så kraft är det ingen brist på.
    Kan tippa på att den väger runt 2-3kg med allt på, om vi bara ser det lite grovt, vilken utav dessa motorer skulle passa bäst och varför?
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html
    Av de två så skulle jag nog kört Helidrivemotorn.. den större lär bli alldeles för mycket effekt. Dock så är det fortfarande kritiskt att du får till en bra balans mellan KV/Drevning för att hamna i rätt rotorvarvsområde vilket jag utgår är väldigt lågt med dagens mått mätt.

    Dock så skulle jag nog råda dig att låta den vara en prydnad, kollade på lite bilder och konstruktionsmässigt så finns finns det flera skäl till att låta bli.

    - Fixed pitch, escar du använder till heli är inte gjorde för att köras i del-last på det sättet och ska du ändå göra det så måste du köra utan softstart vilket ökar risken för att rensa dreven markant.
    - Tailrotordrivningen är nästan garanterat ett problem, tillochmed 15 år nyare konstruktioner än den har haft problem med att drivningen inte klarar av dagens snabba gyron i de belastningar de medför.
    - Reservdelar är väl i princip obefinliga.. vissa saker kan du ju tillverka själv men drev och rotorblad kan vara lite svårare.

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Till min överraskning flög en medlem med just en sådan helikopter här i USA, när jag besökte den lokala klubben. El-konverterad, mycket stabil, troligtvis med gyro, flög runt i stora åttor inget avancerat. original kropp med original 3-blad huvud, och skala byggd med mycket detaljer.

    Gillade modellen.

    Jag kanske skulle frågat om vilken setup han använde sig av.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Till min överraskning flög en medlem med just en sådan helikopter här i USA, när jag besökte den lokala klubben. El-konverterad, mycket stabil, troligtvis med gyro, flög runt i stora åttor inget avancerat. original kropp med original 3-blad huvud, och skala byggd med mycket detaljer.

    Gillade modellen.

    Jag kanske skulle frågat om vilken setup han använde sig av.
    Ken
    Orginal har den 2-bladhuvud fast pitch
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FSCN1428.jpg 
Visningar:	238 
Storlek:	55,1 KB 
Id:	40984
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Av de två så skulle jag nog kört Helidrivemotorn.. den större lär bli alldeles för mycket effekt. Dock så är det fortfarande kritiskt att du får till en bra balans mellan KV/Drevning för att hamna i rätt rotorvarvsområde vilket jag utgår är väldigt lågt med dagens mått mätt.

    Dock så skulle jag nog råda dig att låta den vara en prydnad, kollade på lite bilder och konstruktionsmässigt så finns finns det flera skäl till att låta bli.

    - Fixed pitch, escar du använder till heli är inte gjorde för att köras i del-last på det sättet och ska du ändå göra det så måste du köra utan softstart vilket ökar risken för att rensa dreven markant.
    - Tailrotordrivningen är nästan garanterat ett problem, tillochmed 15 år nyare konstruktioner än den har haft problem med att drivningen inte klarar av dagens snabba gyron i de belastningar de medför.
    - Reservdelar är väl i princip obefinliga.. vissa saker kan du ju tillverka själv men drev och rotorblad kan vara lite svårare.
    pappa är svarvare och kan fixa väldigt många delar både i plast och metall.
    Din första punkt förstår jag inte riktigt. Vad är det som är felet? Det finns en grej som ska minska kraften som kommer ifrån motorn så att det bara är tillräckligt med kraft för att flytta runt rotorbladen som används. Om man tex håller i dem och gasar kommer motorn snurra men ingen kraft förs över till rotorbladen.

    edit: Angående kv måste ju kraften från motorn överföras med en rem, då måste man svarva en bit som ska sitta på motorn och den biten kan man svarva olika stor så man reglerar hastigheten.
    Senast redigerat av nima13 den 2013-09-24 klockan 16:26.

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nima13 Visa inlägg
    pappa är svarvare och kan fixa väldigt många delar både i plast och metall.
    Din första punkt förstår jag inte riktigt. Vad är det som är felet? Det finns en grej som ska minska kraften som kommer ifrån motorn så att det bara är tillräckligt med kraft för att flytta runt rotorbladen som används. Om man tex håller i dem och gasar kommer motorn snurra men ingen kraft förs över till rotorbladen.

    edit: Angående kv måste ju kraften från motorn överföras med en rem, då måste man svarva en bit som ska sitta på motorn och den biten kan man svarva olika stor så man reglerar hastigheten.
    Hej
    Kan du lägga in en bild på din koppling så man förstår hur den fungerar.
    fredrik

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det sitter väl en vanlig centrifugalkoppling mellan motorn och drivning/rotoraxel. Den slirar ju i lägre fart på motorn för att man skall kunna starta och köra den på tomgång utan att rotorbladen skall snurra. Sen när man gasar på motorn så greppar kopplingen och då blir ju effekten likadan som om motor och drivning/rotoraxel vore fast förbundna. Eftersom det är en fixed pitch-heli så är det sen motor/rotor-varvet som styr lyftkraften. Om du har möjlighet så besök en klubb - har du tur så finns där nån som flyger förbränningsmotordriven heli så kan du studera lite bättre hur det fungerar.
    Roger

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det sitter väl en vanlig centrifugalkoppling mellan motorn och drivning/rotoraxel. Den slirar ju i lägre fart på motorn för att man skall kunna starta och köra den på tomgång utan att rotorbladen skall snurra. Sen när man gasar på motorn så greppar kopplingen och då blir ju effekten likadan som om motor och drivning/rotoraxel vore fast förbundna. Eftersom det är en fixed pitch-heli så är det sen motor/rotor-varvet som styr lyftkraften. Om du har möjlighet så besök en klubb - har du tur så finns där nån som flyger förbränningsmotordriven heli så kan du studera lite bättre hur det fungerar.
    Roger
    Men det är väl de flesta mindre (mindre i eran storlek iaf) som har fixed pitch? Så det är väl inga problem att ersätta en förbränningsmotor med en el, bara man får specifikationerna någorlunda rätt?


    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Hej
    Kan du lägga in en bild på din koppling så man förstår hur den fungerar.
    McRegor svarar bra på hur det fungerar!

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Riktiga" RC-helisar har ju aldrig fixed pitch numera. Problemet för dig är nog att träffa rätt med motorn och få ihop elektroniken så att den blir flygbar. Samt att det som nån sa inte finns reservdelar att få tag i - närmast ett måste inom heli-världen. Sen skadar det nog inte att läsa på en hel del om RC-helisar och hur dom fungerar.
    Eftersom vi talar om gamla helisar så kan du ju leta t ex denna bok på nåt bibliotek - http://www.bokus.com/bok/97891854969...a-helikoptrar/
    Roger

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    "Riktiga" RC-helisar har ju aldrig fixed pitch numera. Problemet för dig är nog att träffa rätt med motorn och få ihop elektroniken så att den blir flygbar. Samt att det som nån sa inte finns reservdelar att få tag i - närmast ett måste inom heli-världen. Sen skadar det nog inte att läsa på en hel del om RC-helisar och hur dom fungerar.
    Eftersom vi talar om gamla helisar så kan du ju leta t ex denna bok på nåt bibliotek - http://www.bokus.com/bok/97891854969...a-helikoptrar/
    Roger
    Grejen är att jag inte tänkt flyga den som "hela tiden" utan bara få den flygande igen. Om än för en kort stund.
    Så får hoppas farsan kan fixa det som går sönder. Eller ja, det är ju hans jobb så
    Har en äldre dragonfly (inte på hästlängder lika gammal som alouetten) så det mesta kan jag. Men nu när det kom upp i den här storleken och så ville jag bara vara säker på ungefär vilken motor jag ska köpa.
    Ska kolla efter boken!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •