Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Bästa inställning för SONY SUPER HAD ?

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Exclamation Bästa inställning för SONY SUPER HAD ?

    Hej
    Var ute idag ca kl 14:00 och flög lite fpv. Med betoning på lite, höstsolen gjorde det omöjligt att fortsätta.
    Marken var helt kolsvart, det gick inte att se några kontraster alls. Körde jag rakt bort från solen så funkade det men det räckte att börja svänga in mot solen så försvann kontrasterna. Då var jag ändå ca 90 grader bort från solen.
    Jag har en CMQ1993X från securitycam2000 ( samma kamera som PZ0420 men med ett IR-filter) som jag försökt ställa in efter tips från YT.
    Är det någon som kan delge sina inställningar ni har som ni tycker är bra?

    //Stefan

  2. #2

    Standard

    Har inte kameran men kan ge ett annat tips.
    Om inte inställningarna hjälper så kan du också kolla över bildvisaren.
    Kör du med skärm eller goggles ? Vet bara att att vissa skärmar kan ha väldigt dålig kontrast ratio / dynamik så även om man har bästa kameran kan skärmen dra ner bilden.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    235
    Jobb
    IT-Operations @ Axis Communications
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Jag kör med dom här inställningarna på mina PZ0420 kameror.
    Med dom inställningarna försvinner problemet du har och det blir betydligt skarpare bild än standard inställningar.

    http://www.youtube.com/watch?v=oKUoVa2fQY0

  4. #4

    Standard

    Jag har också 1993-kameran, jag kör med inställningarna i videon ovan det funkar fint med min.
    I början hade jag problem med bilden men det visade sig sen att jag inte dragit upp ljuset i fatshark-brillorna ordentligt

  5. #5

    Standard

    Jag använder dessa inställningarna, troligtvis inte alls de bästa men de duger tills vidare.




  6. #6

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Tack.
    Jag prövar med första videons inställningar. Testar imorgon om tillfälle ges.
    Vilken lins använder ni till kameran?
    Själv har jag 3,6an och använder predators v2 och tycker att synfältet är ganska tight.

  7. #7

    Standard

    Jag har 2.8mm och attitude sd tycker det ger bra synfält men avståndsbedömningen blir helt fel när man kommer nära saker.. Man tror man är 50m bort fast i verkligheten är det 20 typ.

    Sent from my Windows Phone 8X by HTC using Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    235
    Jobb
    IT-Operations @ Axis Communications
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steflo112 Visa inlägg
    Tack.
    Jag prövar med första videons inställningar. Testar imorgon om tillfälle ges.
    Vilken lins använder ni till kameran?
    Själv har jag 3,6an och använder predators v2 och tycker att synfältet är ganska tight.
    Kör med 2.8 och Dominator.
    Tycker det känns jäkligt naturligt men det är nog lite vanesak också.

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har testat 3.6, 2.8, 2.1 och 4mm.

    Multikopter= låg höjd: Idag använder jag 2.1mm då det ger den vidvinkel jag är ute efter tror det är 130 grader i alla fall god vy på sidorna.

    3.6= hög höjd, föredrar jag på plan annars ser man tre planeter på samma gång.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Körde slut på tre ackar idag efter arbetet. Använde inställningarna från video nr 1. Solen var en riktigt jobbig höstsol, låg och skarp. Men Wow, vilken skillnad. Bilden var perfekt, både mot solen och bort från den. Tackar o bockar. Nu blir det till att testa 2,1 linsen oxå. F-n va kul det här var.

    //Stefan

  11. #11
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Viktigast och största skillnaden är att slå på WDR på kameran som inte är på default.. Har 5st sådana kameror och har pillat en del med dem. Mina misstag har mest varit att kalibrerat dem på kvällen (när man har tid) och gjort dem lite väl solkänsliga. Löstes snabbt på fältet med factory reset och WDR=on.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  12. #12

    Standard

    Jag har av-aktiverat AWB (auto white balance), detta gav en mycket stabilare bild som inte fladdrar med färgerna hela tiden. Inomhus blir färgerna skumma men utomhus blir det mycket bättre. Jag har testat i många olika ljusförhållanden och inställningarna fungerar bra i samtliga utan att AWB är aktiverad, sällan jag flyger där ljuset kommer från lysrör eller glödlampa.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Körde två ackar efter arbetet idag. Kamerainställningarna är jättebra och idag var det väldigt besvärlig sol. Körde ute i Arendal i Göteborg vid 18:45, solen på väg att gå ner och knappt ett moln. Provade mina första fpv-flippar. Gick hur bra som helst, flippade i alla riktningar, hur skoj som helst. Det är bara väldigt svårt att veta på vilken höjd man är på bara. Gjorde en roll på god höjd, trodde jag. Men såg helt plötsligt bara gräs, quadden låg uppochner någonstans. Hade hyfsat aning var den var och hittade den efter bara några minuter liggandes uppochner. Vände på den och rätade ut antennen, sen var det bara att bränna på igen. Fortsätttning följer. //Stefan

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Måste bara tacka igen för kamerainställningarna. Dom fungerar super, klockren bild hela tiden.
    Så här blev dagens flygning. Nu är det riktigt roligt att flyga fpv.
    http://youtu.be/O0ypaNPayxk

    //Stefan

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    235
    Jobb
    IT-Operations @ Axis Communications
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Gött att du är nöjd =)
    Att ha en skarp bra bild gör hela skillnaden för att få kul när man är ute tycker jag.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Var köper man CMQ1993X?

    Lars

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Tänk på att välja rätt lins. Jag använder idag 3,6 mm på min quad och jag tycker det är jättesvårt att bedömma höjd.
    Vet inte hur många ggr jag kört i backen när jag flippat quaden. Har flera ggr trott att jag har gott om höjd men icke.
    Jag har beställt nya linser 2,1 och 2,8 mm för att testa vilken som passar mig bäst. Tror att det beror på med vad Du flyger, hur Du flyger och på vilken höjd Du skall flyga. Om en vecka eller två vet jag iallafall.

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    ett tips är att köpa med några extra linser när man beställer från securitycamera , det är ganska olika mellan oss alla vad vi gillar att flyga med.
    3,6 är ibland lite svårt att bedöma höjd men man lär sig , det handlar nog mest om tycke och smak. linser är inte dyra så det är bara att shoppa och prova vad som passar bäst för just dig.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    De goda råden har fått mig att klicka!
    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •