Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sotande motor

  1. #1

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard Sotande motor

    Hej har en Jetcat P80 gammal modell ecu v2.0 motor nr 727 som föra sommaren började och sota o sura igen glödstiftet till den grad att motoren inte startade för stiftet hade för stort motstånd så ecu orkade inte glöda stiftet nytt stift så gick det en tid igen tills den stannade under flygning så jag plockade isär den och den var mycket sotig invändig rengjordes och efter det bytte jag olja till Statoil 2t Racing helsyntetisk använde innan
    Statoil 2t Aqwa Way men fortfarande efter ca 10 liter så är det tid att bytta stift och antagligen sotbildning i motoren jag använder Jet A1
    Är det någon som har haft liknande problem eller har några tips.
    mvh Nisse

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    I manualen så står det inom vilket spänningsområde pumpen går o ställa via dosan,ryker den så kan den få för mycket..Det finns andra saker som kan strula men det enklaste är alltid trevligt,hur mycket soppa drar den per minut ?TCW3 oljor till vattenkylda utombordare ska undvikas till allt vi håller på med,de oljorna funkar illa i de tempområden som vi modellflygare använder oss av..Koksar nåt fantastiskt om de blir för varma o smörjer ännu sämre..Helsyntetoljan är betydligt bättre,bäst är dock turbinoljan som är helt förbränningsbar och lämnar minimalt med rester efter sig.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Tack Bokis för ditt svar vad jag kan se så ryker den inte och jag har kört på turbin olja dom första 60 liter sen jick jag över till aqwa way eftersom andra körde på det utan strul men jag har haft tankarna till turbin olja så det får nog bli det igen och se om problemet försvinner.
    nisse

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hur mycket soppa drar den? Det är nästan det som är mest intressant för sotar den så är förbränningen inte optimal,det kan ju vara värt att testa att ställa ner volttalet på pumpen något?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En jetmotor är väldigt enkel i sin princip. Mer bränsle ger mera fart. Att sänka spänningen till bränslepumpen gör man med gasspaken och varvtal/effekt sjunker. Om motorn surar ner sig redan innan start så kanske någon ventil är trasig. I så fall kan man fylla på bränsle i motorn när man tankar. Upprepade sådana precedurer kanske sotar igen motorn på sikt?! Om den surar ner sig under uppstart kanske någonting med förångningen är kass. Likaså om den sotar så kanske någonting inne i motorn gått sönder och flamman ligger fel eller brinner ojämnt

    Jag har kört mycket på utombordsolja och aldrig någonsin upplevt sot/kox. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...diesel-2t-olja

    Kontakta någon som servar turbiner och fråga om hjälp. CS turbinservice är välkänd och duktig i Sverige. http://www.csturbine.se/se/

    Har även pratats mycket om hemmabyggda motorer i dina trakter, så det bör finnas någon som har kunskap där med.
    Senast redigerat av henke2 den 2013-10-02 klockan 11:09.
    Superhero

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Har dock sett vad som händer om den spänningen står för högt,det blir inge bra alls..Och fortfarande,utbordarolja är obra för höga temperaturer,det är liksom ideén med den..Och ska man skicka den på rep så kan man lika gärna ta den direkt till Jetcat,har själv gjort det några ggr nu och deras priser har varit mycket humana..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är inte helt självklart hur det hänger ihop. En tvåtaktsmotor använder inte oljan som en jetmotor. Jag har som sagt aldrig sett något koxande eller sot trots tvåtaktsoljan för båtmotor. Jag kan kan detta för dåligt så jag googlade lite och hittade följande "För hårdkörning skulle jag ej rekommendera outbord oljor då de är askfria, det vill säga ej innehåller några tillsatser som kan ge upphov till aska. Detta innebär att dessa tillsatser alltså försvinner vid höga temperaturer och det kan vara just då som de behövs som bäst. Särskilt bör biologiskt nedbrytbara outbord oljor undvikas då de är gjorda för att brytas ned snabbare och är mindre oxidationsstabila.Outbord oljorna är dock lämpliga för lugnare stadskörning där askfriheten ser till att motorn sotar igen sig minimalt." http://saabklubben.se/saabfakta/mode...ataktsmotorer/

    Det blir ju ett resultat ungefär i linje med vad mina tester har visat. Vi använder ju oljan kall för att smörja och sedan när den är varm och har brunnit så smörjer vi inte med den längre som man gör i en kolvmotor.

    Båtmotoroljans för en kolvmotor dåliga egenskaper drar vi nytta utav i jetmotorn verkar det som.
    Superhero

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag skulle vara försiktig med att rekomendera utbordarolja till nåt annat än just vattenkylda utbordare,och detta är något som jag har skruvat en hel del med.. Åter till ursprungsfrågan, man kan ju kolla det enkla först.
    Nånstans har jag för mig att det kan bli så att pumpen ger mer bränsle vid samma volttal när den blir insliten och då får man ju fenomenet blötstart/tji start. Värdet är ju mellan 0,1-0,3 volt så det kan ju vara värt att kolla,det står i manualen hur man går tillväga..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Hej tack för era svar jag ska gå vidare mad problemet att jag ska kolla hur mycket den dricker i minuten det kan var att som du säger Bokis att den får för mycket för den blir sotig och sur i stiftet under gång och inte under uppstart annars får jag testa med annan olja
    mvh Nisse

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •