Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bygga om Hexa till Y 6 ?

  1. #1
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard Bygga om Hexa till Y 6 ?

    Blev lite sugen på att konvertera min Hexa till Y 6 istället , de fördelar jag vet är ju att den blir lite lättare att transportera då det blir mindre armar och det sägs att sjunket blir stabilare vilket även min hexa faktiskt är samt lite lättare att se hur den ligger i luften sen tycker jag det är lite fräckt på något sätt , på minussidan är väl att den blir mindre effektiv , innebär det att det blir mindre flygtid ? Nån som har erfarenheter av att flyga Y6 fördelar nackdelar ?
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Blev lite sugen på att konvertera min Hexa till Y 6 istället , de fördelar jag vet är ju att den blir lite lättare att transportera då det blir mindre armar och det sägs att sjunket blir stabilare vilket även min hexa faktiskt är samt lite lättare att se hur den ligger i luften sen tycker jag det är lite fräckt på något sätt , på minussidan är väl att den blir mindre effektiv , innebär det att det blir mindre flygtid ? Nån som har erfarenheter av att flyga Y6 fördelar nackdelar ?
    Jag flyger både hexa o Y6.
    Ska du dra upp tunga laster så är hexan o föredra helt klart. Men ska du bara dra upp en gopro eller flyga fpv så är det Y6 all the way.

    Kan inte yttra mig direkt om flygtiden då det skiljer på både motor o proppar i mina maskiner. Men i förhållande till flygvikt så är min Y6 effektivare, men det kan ha o göra med att det sitter finare motorer o större proppar i den.
    Ska snart påbörja ett nytt hexabygge som kommer o ha kvalitetsprylar. Den kommer o hamna på ungefär samma flygvikt som Y6an. Så det ska bli intressant o jämföra.

  3. #3
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredda Visa inlägg
    Jag flyger både hexa o Y6.
    Ska du dra upp tunga laster så är hexan o föredra helt klart. Men ska du bara dra upp en gopro eller flyga fpv så är det Y6 all the way.

    Kan inte yttra mig direkt om flygtiden då det skiljer på både motor o proppar i mina maskiner. Men i förhållande till flygvikt så är min Y6 effektivare, men det kan ha o göra med att det sitter finare motorer o större proppar i den.
    Ska snart påbörja ett nytt hexabygge som kommer o ha kvalitetsprylar. Den kommer o hamna på ungefär samma flygvikt som Y6an. Så det ska bli intressant o jämföra.
    Nja lyftkraften borde vara ungefär densamma med samma motorer och jag har överkapacitet på Hexan lyfter en Sony HDR 410 på 320 gram eller Nex 5 väger ca samma och totalt ca 4,5 kg med dubbla lipos , ska kanske vänta till du byggt din Hexa och kan jämföra , vibrationer från 3 armar eller 6 kan det påverka något ?
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  4. #4

    Standard

    Jag har två identiska maskiner, en HEXA och Y6 (820mm), det skiljer inte så mycket, ungefär samma flygtid (Y6) blir ju lite lättare som kompenserar lite. Y6 är något stadigare när det blåser och när man sjunker snabbt. Känns som det är lite mer lyftkraft i Hexan med samma proppar och motorer.

  5. #5
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sm0sbi Visa inlägg
    Jag har två identiska maskiner, en HEXA och Y6 (820mm), det skiljer inte så mycket, ungefär samma flygtid (Y6) blir ju lite lättare som kompenserar lite. Y6 är något stadigare när det blåser och när man sjunker snabbt. Känns som det är lite mer lyftkraft i Hexan med samma proppar och motorer.
    Ok tack för din info ca den storleken jag har , det är kanske bara en dum tanke som dök upp i skallen , vi får se
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Kort sagt: Bygg inte om, bygg en till

  7. #7
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredda Visa inlägg
    Kort sagt: Bygg inte om, bygg en till
    Nja 1 st stor maskin får nog räcka möjligt det blir en mindre Y 6 till gopron
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •