Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: 1m foamboard vinge lågflygning

  1. #21
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    De kapa skivorna kan bli rätt tunga, jag rekommenderar att lätta dem så mycket som möjligt och rekommenderar en motor på ca 200W med 1200-1500KV.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #22
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steflo112 Visa inlägg

    Ni som kan, kommer denna motorn fungera och vilken propp ska man använda?
    Jag tänkte montera servona centralt och använda "push rods" men det kanske är överkurs. Vad är bäst?
    Hobbykings effektsiffror är med en 8x4, och det kan vara en bra storlek att börja testa med. Jag skulle kanske satsa på en något mindre propeller med högre stigning, typ 7x5 om jag körde 4s. Beställ några olika och testa vilka som funkar bäst. Proppar i den där storleken har en tendens att gå åt.

    Jag skulle montera ett servo per roder. Monteras lämpligen så att du kan ha en stötstängerna parallellt med luftflödet. Servona kan du sänka ned helt i vingen, så bara armen sticker upp. Klistra fast lite papper på toppen av skivan med en skåra för armen så blir servot helt osynligt.

    Om du inte klistrat ihop vingarna ännu så drar du lämpligen servokablarna mellan skivorna. Ett tips är att göra någon slags kanal för kabeln så att det är möjligt att byta servo om ett skulle gå sönder.

    Klä in åtminstonde undersidan och framkanten av vingarna i packtejp. Syns inte, väger nästan inget och förlänger livet på vingen rejält. Landningarna tar annars hårt på pappen.


    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Tack för Era tips.
    Idag vägde jag vingen. Den väger ca 320 gram. Då är den olimmad, ingen packtejp och utan elektronik.
    Jag har inte heller skurit ut "onödigt" material. Är det för tungt?

  4. #24
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steflo112 Visa inlägg
    Tack för Era tips.
    Idag vägde jag vingen. Den väger ca 320 gram. Då är den olimmad, ingen packtejp och utan elektronik.
    Jag har inte heller skurit ut "onödigt" material. Är det för tungt?
    Nja inte för tungt, men det är rätt tungt med alla de lagrena. Man kan hyvla rätt bra från mellanlagerna utan att påverka vingens integritet. Pågående bygge 1,4m med 3 lager lyckades vi hyvla 24g från mellanlagret. Så med lite smart kapning kan du nog minska grundvikten med 10%.

    Tillräckligt med motor och juste balans så flyger allt, men ju lättare den är desto långsammare och finare glider den, bättre flygtid, och mindre belastning på motorn.

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Hur gör ni med propeller fastsättningen?
    När man landar så antar jag att propellern kan ställa sig i vilken vinkel som helst och då fastna i marken vid landning.
    Skadar man då inte både propeller och motorfäste?

  6. #26
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det stämmer att det finns en stor risk att bryta av propellern vid en buklandning. Propellern går av innan motorfästet ger sig. Med en så pass liten motor och propeller är det bästa alternativet att använda en så kallad propeller-räddare. Det är ett fäste som sätts på axeln. Propellern fixeras sedan på fästet med gummiband eller oringar. När propellern träffar marken lossnar den från fästet och hamnar snett istället för att gå av.
    Har sparat mig oräkneliga propellrar vid det här laget.

  7. #27
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om man har lätt motorbroms på ESC'n så kommer propellerns snurra ganska långsamt när man kommer in för landning och så länge den är i rörelse är risken för kvaddad propeller ganska liten men det sker.

    Själv har jag inte brutit en propeller sedan jag började med propeller-räddare/prop saver som dvogonen också pratar om. På en dragande propeller har man en del begränsningar på prop-saver då propellern och hela planet hänger i gummibandet. Men som på vingen, en tryckande propeller så kan man köra nästan hur stort som helst så länge man kan fästa den och det är rimligt balanserat

    Själv använder jag denna och är mycket nöjd
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_3_bands.html

    (jag kompletterade även med en O-ring sats från CO för att ha rätt O-ring oavsett hur tunn/tjock propellern är.

    Tycker absolut att du skall använda propsaver till en flygande vinge.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #28
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har också använt den länkade propellerräddaren och den är bra. Det kommer ofta med liknande varianter med motorerna och de funkar allihop OK.
    En varning är på sin plats för oringar. Även om dessa ser likadana ut så kan de ha väldigt olika egenskaper. De som följer med proppräddarna är sega och bra och funkar väldigt länge utan problem. Men jag har försökt använda oringar som varit avsedda som tätning för rörledningar och dessa är ibland inte sega nog utan går av under belastning, vilket gör att propellern faller av i luften. Snopet. Numera klipper jag oftast till ringar av tunn cykelslang och virar på dessa i flera lager . Det håller inte alls lika länge, men i och med att man har flera lager så lossnar inte propellern när slangen går av och man hinner byta inför nästa flygning. Billigt är det också.

  9. #29
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Angående O-ringar eller motsvarande föredrar jag de svarta gummibanden tjejerna har till att fläta hästman. De är superstarka och går inte av i första taget. Vid krash kan de lossna så jag har några i reserv runt antennen på sändaren. Affären ligger mitt emot skånehobby 1000 gummiband 19:-. Sen är fällbara propellrar + nav rätt bra. Jag kör det på min vinge.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0289.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	73,9 KB 
Id:	41492
    Senast redigerat av freddan_6 den 2013-10-26 klockan 14:23.
    fredrik

  10. #30

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Det har börjat dyka upp prylar nu, så snart så kommer första kraschen.
    Jag har funderingar på att ta bort det översta/understa lagret på vingen. Den smala delen mot framkanten. Jag tycker den blir väldigt smal när man slipar ner framkanten och den blir nästan som en puckel.
    Vad tror ni om det?

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Fluf.
    Kan inte Du lägga upp några detaljbilder på din vinge?
    Jag behöver så många tips som möjligt nämligen.

  12. #32
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    OBS, stora bilder (3840x2160), kan vara lite segt att ladda, för att se dem större, högerklicka och öppna i nytt fönster eller spara.



















    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #33

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Tackar
    Har Du lagt in några förstärkningar i vingen?

  14. #34
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steflo112 Visa inlägg
    Tackar
    Har Du lagt in några förstärkningar i vingen?
    De enda förstärkningarna är att jag lade tunn packtape på alla foamboards innan jag började jobba så det är packtape även mellan lagerna (lite onödigt). Men inget i form av kolfiber eller liknande.

    Då har jag drämt in vingen i full spetta medvind (80-90km/h) både i plåtcontainer och lyktstolpar. Skadan efter containern ser man när man stoppar i batteriet, 3st LED's dog på ena sidan.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •