Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Uppgradera radio.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Uppgradera radio.

    Jag tänker uppgradera min Futaba radio till 2,4 GHz. Finns ju en del att välja på. Någon som kan råda eller tipsa? Tänker köra med Futabas grejer. Men ska man välja FASST eller FHSS?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vilken Futaba-modell har du?
    Roger

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vilka behov av kanaler har du? FHSS har max 8 kanaler, FASST kan hantera fler.
    fredrik

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fasst kan knappast hantera flera kanaler än 8 om man inte har en 10, 12-eller 14-kanalers Futaba-sändare. De flesta klarar nog inte mera än 8 kanaler eftersom man kör i PPM-mode i de flesta fall.
    Är det en Futaba med den klassiska modulplatsen så skulle jag nog nöja mig med FHSS. Fast ett annat alternativ är ju att sätta in en FrSky-modul istället.
    Själv har jag uteslutande kört Assans 2,4 system i mina Futabor under ca: 6 års tid utan minsta problem - trots att jag har en original Fasst-modul och en mottagare till min 10C. Så jag tror inte att trådskaparen behöver vara speciellt rädd för att välja nåt annat än Futaba - t ex FrSky som jag personligen skulle gjort idag. Men för 6 år sedan fanns dom inte.
    Roger

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag är rätt färsk inom flygning men har kört FrSky i ett år nu och testat flera sändarmoduler och mottagare och är enbart jättenöjd
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Modellen på radio är Futaba FF-9 (T9C). Har modulen på baksidan. Jag kommer att behöva 6 kanaler.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med en 9C (som används i PPM-mode med externa 2,4 GHz-moduler) så kommer du att kunna hantera 8 kanaler.
    Hade själv min Assan-modul i en sån radio de första åren - sen fick den ett nytt hem i min 10C...
    Som jag nämnt tidigare - tag dig en titt på FrSkys modul och mottagare. Då kan du även få telemetri-funktion även om det inte är lika smidigt som nyare sändare som är byggda för detta med bl a ljudmodul kopplad mot telemetrin.
    Du kan köpa FrSky t ex härifrån - http://www.giantshark.co.uk/product/...em-module-only
    Roger

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Hej.

    Jag ser att du söker en klubb i närheten av Malmö, du är hjärtligt välkommen till Malmö RadioFlygSällskap.
    Vi har FlyOut (säsongsavslutning) på lördag 10:00 - 14:00, kom och hälsa på då så får du träffa en del andra flygare från Malmötrakten.

    Info om klubben och vägbeskrivning hittar du här: www.mrfs.se
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tackar för inbjudan Mr J. Får se om jag kan på lördag annars får det bli till våren. :-)

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om du inte kan på lördag så kan du ju alltid titta in på någon av våra inomhusflygningar i Baltiska hallen, tiderna finns på hemsidan. Så slipper du vänta till våren menar jag

    Sen är FlyOut:en bara symbolisk, är det bara fint väder så flyger folk ändå, säsong eller inte...
    /\/\vh // /\/\r J.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •