Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Var får man flyga

  1. #1

    Standard Var får man flyga

    Hej

    Jag vet att det finns massor att säga om var man bör och inte bör flyga med RC-modeller, men finns det utöver det några regler att förhålla sig till om var man faktiskt får och inte får flyga?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Vad gäller val av ställe att flyga från så bör du utgå från modellflygförbundens säkerhetsbestämmelser. Finns det risk att du kan skada andra som kan komma i vägen för din flygfarkost, välj en annan plats. Tänk på att det finns många platser där det kanske inte är förbjudet, men ändå högst olämpligt att flyga. Chansa inte!

    Vad gäller regler för luftfart så får man inte flyga modellflyg i kontrollerat luftrum. Det betyder att inom flygplatsers kontrollzoner (CTR) får man överhuvudtaget inte flyga. Inom terminalområden (TMA) så börjar de i regel som lägst på 1000 fot (ca 300 m) och över den höjden får man inte flyga inom TMA.

    Andra kan säkert bidra med mer detaljerad information.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag tycker inte man ska behöva kräva att modellflygare ska behöva köpa flygkartor. Internationellt har man ofta regeln att inte flyga högre än 120m när man är inom 8km från en större flygplats
    hämtat från http://www.fai.org/component/phocado...ecommendations

    Thailyktor och tyngre raketer får inte släppas upp inom 10km från flygplats eller stiga högre än 400m utan tillstånd är en regel som finns i Sverige. http://www.transportstyrelsen.se/thailyktor

    Men som sagt i Sverige är modellflyg inte reglerat i detalj av transportstyrelsen tack vare att de flesta flyger på våra modellflygfält.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Vad gäller regler för luftfart så får man inte flyga modellflyg i kontrollerat luftrum. Det betyder att inom flygplatsers kontrollzoner (CTR) får man överhuvudtaget inte flyga. Inom terminalområden (TMA) så börjar de i regel som lägst på 1000 fot (ca 300 m) och över den höjden får man inte flyga inom TMA.

    Andra kan säkert bidra med mer detaljerad information.
    Var står denna regel? Tacksam för referens.
    /Leif

  5. #5

    Standard

    Det ligger ju ett gäng modellflygfält inom CTR så totalt flygförbud låter inte rimligt.

    Hittade en karta med CTR och TMA. http://goto.glocalnet.net/parapente/luftrum/

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan konstatera att vårt flygfält tycks ligga inom den zon som markerats i Västerås på kartan i länken ovan och där har vi flugit i över 30 år...
    Jag känner i alla fall inte till några restriktioner för det fältet.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Det är väl inom R-områden man inte får flyga, Restricted. CTR ska väl vara OK om man fått OK från flygplatsen som ligger i CTR'et. TMA kan variera jo. Bäst är väl att få OK samt max flyghöjd (som man ändå inte har nån aning om, moment 22) från närmaste flygplats. Beror också lite på inflygningsområden o sånt också. Finns ju en till fördel... om RC-klubbarna berättar var de flyger så kan de nämna det i AIP'n så vet flygare att de inte borde flyga ner till 500 fot där RC-fältet är pga att det är glesbebyggt område. Glesbebyggt = 500ft minst och tätbebyggt = 1000ft minst för riktiga flyg. Antar att RC-flygen åtmsintone måste ligga under dessa.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    på vårt fält EMFK (Eslöv) så är max flyghöjd 500m. Det är reglerat av två saker

    1) Sturups inflygsområde
    2) Ett (illa efterlevt) flygförbud för privatflyget över vårt fält.

    Jag bara väntar på 1:a krash mellan modellplan och privatflyg eller modell och fallskärm. Tyvärr väntar jag mig att modellflyget blir lidande för att fullskala privatpiloter inte verkar kunna läsa.
    fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Habo Mfk fält ligger inom Jönköpings kontrollzon (CTR) på ungefär 20 km avstånd från flygplatsen och har max flyghöjd 150m i fältreglerna. Jönköpings RFK fält ligger ungefär 15 km från samma flygplats men utanför CTR och vi flyger stora segelmodeller uppåt 1000m höjd men har ändå god marginal till TMA med lägsta höjd 4500 fot enligt flygkartan.

    / Ingemar

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fferm Visa inlägg
    Hej

    Jag vet att det finns massor att säga om var man bör och inte bör flyga med RC-modeller, men finns det utöver det några regler att förhålla sig till om var man faktiskt får och inte får flyga?

    En utmärkt fråga!

    som många andra i den här tråden hänvisar till så är det sunt förnuft som bör användas. Sunt förnuft går dock hand i hand med kunskap och har man ej kunskapen är man dessvärre oförmögen att ta korrekta beslut när det kommer till var man kan och inte kan flyga..

    Jag ser redan i den här tråden att det råder en hel del okunskap om hur vårat luftrum fungerar, speciellt då det kommer till C-luft samt G-luft.
    Jag skulle vilja råda alla, att om ni inte befinner på ett fält där ni verkligen vet hur luften ser ut ovanför er att ni läser på gällande kartor.

    Länken nedan hittar ni IAIP (aeronautical information publication) på samtliga flygplatser som på ett eller annat sätt är kontrollerade.
    http://lfv.se/sv/FPC/IAIP/AD/AD2T/

    Hur ska man då bete sig när det kommer till C-luft (CTR, CTA, TMA etc)?
    Ja, det finns inga konkreta regler utfärdade utan det bästa man kan göra och som är säkrast är att följa Transportstyrelsen rekommendationer hur man framför en UAS Kategori 1A/1B, Se länk Nedan

    http://www.transportstyrelsen.se/Glo...d_UAS_kat1.pdf


    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Habo Mfk fält ligger inom Jönköpings kontrollzon (CTR) på ungefär 20 km avstånd från flygplatsen och har max flyghöjd 150m i fältreglerna. Jönköpings RFK fält ligger ungefär 15 km från samma flygplats men utanför CTR och vi flyger stora segelmodeller uppåt 1000m höjd men har ändå god marginal till TMA med lägsta höjd 4500 fot enligt flygkartan.

    / Ingemar
    Det är ett inkorrekt uttalande att Jönköping RFK har en marginal till TMA (C-luft) på 4500 ft. Jönköpings RFK ligger i östra "låga"sektorn och marginalen ligger på 2200ft. Att flyga upp en maskin på 1000m höjd kan utgöra en potentiell katastrof med tanke på att radarvektorerings höjden för jönköping till Bana 01 ligger på 2800ft - 3100 (kan variera för temperatur korrigering)

    Jag föreslår att du klickar på länken nedan så kan du se hur luftrummet är uppdelat..
    http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESGJ...SGJ_6-1_en.pdf
    Senast redigerat av Swedishclouds den 2013-10-08 klockan 15:46.

  11. #11

    Standard

    Om vi håller oss till den ursprungliga frågan om var man får och inte får flyga modellflyg så säger Trasportstyrelsen faktiskt inget alls utan hänvisar bara till modellflygorganisationerna:
    "Övrig verksamhet med obemannade luftfartyg kan betecknas som modellflyg om ändamålet är till exempel tävling, sport, hobby eller rekreation. I dessa fall rekommenderas att respektive modellflygförbunds säkerhetsföreskrifter för flygning följs."
    Ref. http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/

    Sedan kan jag hålla med Swedishclouds om att rekommendationerna som gäller UAS cat 1a och 1b med fördel kan tillämpas även för modellflyg.
    /Leif

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Om vi håller oss till den ursprungliga frågan om var man får och inte får flyga modellflyg så säger Trasportstyrelsen faktiskt inget alls utan hänvisar bara till modellflygorganisationerna:
    "Övrig verksamhet med obemannade luftfartyg kan betecknas som modellflyg om ändamålet är till exempel tävling, sport, hobby eller rekreation. I dessa fall rekommenderas att respektive modellflygförbunds säkerhetsföreskrifter för flygning följs."
    Ref. http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/

    Sedan kan jag hålla med Swedishclouds om att rekommendationerna som gäller UAS cat 1a och 1b med fördel kan tillämpas även för modellflyg.
    Det är helt korrekt att Transportstyrelsen inte reglerar detta. Men när jag läser SMFF säkerhetsregler finns det inte mycket som hänvisar till var man inte får flyga i förhållanden till luftrummet. Det närmaste jag kommer är "First person View reglerna där det bara finns fåtal punkter, dock inget om var man inte bör flyga. Varför det är så är en fråga jag har ställt mig, någon som kan kanske förklara?


    Den här diskussionen hade vi i en annan del forumet där jag inte blev speciellt populär med mina hänvisningar. Dock är det väldigt intressant när en sådan här fråga faktiskt dyker upp och jag ser en mängd uttalande om "hur det är på vårat fält och hur jag gör" när det i själva verket inte alls är på det sättet och det finns potentiella risker med framförandet..


    http://iof2.idrottonline.se/SvenskaF...rstPersonView/


    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    på vårt fält EMFK (Eslöv) så är max flyghöjd 500m. Det är reglerat av två saker

    1) Sturups inflygsområde
    2) Ett (illa efterlevt) flygförbud för privatflyget över vårt fält.

    Jag bara väntar på 1:a krash mellan modellplan och privatflyg eller modell och fallskärm. Tyvärr väntar jag mig att modellflyget blir lidande för att fullskala privatpiloter inte verkar kunna läsa.

    Som exempel.

    Har man inte kunskap vad G-luft innebär hade man kanske inte uttalat sig att citat "privatpiloter inte verkar kunna läsa". Om man läser inflygningskartan (VFR) för ESLÖV finns det inga hänvisningar till att det är förbud för överflygningar i modellflygsektorn. Det enda som finns, är att det råder modellflyg verksamhet. Vilket innebär att privatpilot bör visa hänsyn till detta, samma sak gäller vice versa. Ser en modellflygare att det är en ringrostig Privat pilot som är uppe och flyger med ett uppträdande som frångår normaliteten bör man även då visa hänsyn och tänka "Det kanske är bra om jag hoppar över flygningen just nu" för överflygningar kanske kan förekomma..

    Allt handlar om att man visar respekt emot alla verksamheter eftersom det just nu inte finns några konkreta regler.. Men framför allt, läs på innan ni flyger på okänd plats och även på era fält. Istället för att göra massa antaganden "att så här är det" Informationen finns på Transportstyrelsen och Luftfartsverkets hemsida..

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att inte SMFF skriver så mycket om var man får och inte får flyga gissar jag beror på att deras försäkring kräver fält godkända av SMFF via den lokala klubben - så man överlåter nog det på resp klubb. Godkännandet måste kunna verifieras via t ex styrelseprotokoll såvitt jag förstått och då förutsätter man säkert att den lokala klubben har kontrollen över vilka områden man godkänner som flygfält. M a o är det inte bara att bege sig ut till närmsta fotbollsplan och flyga om man är SMFF-medlem och tror att man kan nyttja försäkringen om olyckan är framme...
    Fast det är som sagt min högst personliga spekulation....
    Roger

  14. #14

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Swedishclouds Visa inlägg
    Vilket innebär att privatpilot bör visa hänsyn till detta, samma sak gäller vice versa. Ser en modellflygare att det är en ringrostig Privat pilot som är uppe och flyger med ett uppträdande som frångår normaliteten bör man även då visa hänsyn och tänka "Det kanske är bra om jag hoppar över flygningen just nu" för överflygningar kanske kan förekomma.
    Du menar sunt förnuft.
    //Lasse

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Du menar sunt förnuft.
    Sunt förnuft verkar inte gälla för något annat än modellflyg i sverige. Allt annat i luften, på vägarna och allmän plats inklusive thailyktor är mer reglerat liksom modellflyg i många andra länder. Det är kanske det som några inklusive mig själv tycker är lite konstigt och jag tror det kommer ändra sig i framtiden, men bara bli tydligare och inte mycket mer restriktioner än vad som finns hos förbundens regler och i UAS cat 1a&b idag. Förutsatt att man inte hittar på något förbud i USA typ förbud mot jetmotor eller en viktgräns när man reviderar reglerna under hösten vad jag läst för då smittar det antagligen till andra länder. Men jag tror man har ett starkt förbund i USA som stoppar sådant. Verkar helt klart att reglerna för modellflyg kommer fortsätta ligga kvar på nationell nivå vad jag läst på EAEAs sidor och det är bra.

    /Ingemar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •