Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Optimera flygtid

  1. #1

    Standard Optimera flygtid

    När man nu börjar läsa om flygtider på över 60 minuter så har jag börjat fundera på hur jag kan optimera flygtiden på min Hexa (ca9min). Det finns naturligvis olika teorier ang. batterier, men stora propellrar och låg kv verkar dom flesta vara överens om. Jag har precis köpt en "dyr" laddare och fick minst 60 sek längre flygtid. Hur ser era teorier ut? Min hexa är en HAL med 620Kv motorer, 10x6 proppar, 4S 6000 mAh batteri och APM 2.5 samt kamera (195g) och tung kameragimbal. Christian

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Om du då köper en svindyr laddare kanske du får dina 60 minuter.

    Allt handlar om optimering, låg vikt i kombination med effektiv utrustning.
    Lågt varv är mer effektivt.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    999
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Vad för dyr laddare har du köpt ? Nyfiken ? :-)
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  4. #4

    Standard

    Allting är ju relativt, men i jämförelse med min gamla laddare så...
    Jag har nu G.T.Power Xdrive-607 och Efuel Power supply 30A.
    Inhandlat hos Hobbyfly i Köpenhamn, fantastisk butik!
    C

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bertone Visa inlägg
    Allting är ju relativt, men i jämförelse med min gamla laddare så...
    Jag har nu G.T.Power Xdrive-607 och Efuel Power supply 30A.
    Inhandlat hos Hobbyfly i Köpenhamn, fantastisk butik!
    C
    En smart laddare sänker laddströmmen sakta i slutet för att få den exakta vilospänningen. Därför fortsätter laddaren ofta ett bra tag efter att man ser 4.2v i displayen. Man får då in mer ström i batteriet än om den skulle sluta ladda när den når 4.2v.
    Detta är bara vad jag läst i manualen på min laddare men det verkar logiskt.

  6. #6

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Batterier med högt c-tal är ju oftast tyngre och om man inte drar extremt mycket ström, så blir det fort nåt hekto dödvikt. Då kan det vara värt att prova med fler mAh och ett lägre c-tal men tänk på att det som står på batteriet i många fall är rena lögner

  7. #7

    Standard

    Testade att flyga med 2st 4S/6000 idag, dom väger 600g styck. Flygtiden blev ca 1 min kortare än med 1 batteri, men det var 3,6V kvar i cellerna när hexan inte orkade hålla sig i luften längre.
    Har börjat operation lättning på min hexa. Landningsställen är onödigt kraftiga. Plastkupolen väger 170g och jag funderar på en annan lösning. Armen som kameran hänger i skall bort. Batteriet hänger i en onödigt tung konstruktion. Finns mycket att göra.
    Det hade varit intressant att testa lite större propellrar.

  8. #8

    Standard

    För att dina batterier ska hålla i längden bör man inte dra ur mer än 80%.. 3,6v är för lågt och om hexan börjar dala vid den spänningen så är det bara en tids fråga innan den faller som en sten..


    Sent from my Futaba T8Fg Super
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  9. #9

    Reg.datum
    Aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Hej!
    If you say 80% then quick math: (3.3/4.2)*100 = 78.5714286%


    So with 3.3V per cell you are at 78.5% of the capacity.
    Or if you want to be super safe do 3.4V per cell: (3.4 / 4.2) * 100 = 80.952381%

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...=649684&page=2

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bjerred Visa inlägg
    Hej!
    If you say 80% then quick math: (3.3/4.2)*100 = 78.5714286%


    So with 3.3V per cell you are at 78.5% of the capacity.
    Or if you want to be super safe do 3.4V per cell: (3.4 / 4.2) * 100 = 80.952381%

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...=649684&page=2
    Denna matte gäller inte för LiPO. Den antar linjär urladdning ner till 0V vilket inte är fallet.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Om du då köper en svindyr laddare kanske du får dina 60 minuter.

    Allt handlar om optimering, låg vikt i kombination med effektiv utrustning.
    Lågt varv är mer effektivt.
    Ken
    Jag har inte 60 minuter som mål med denna hexa....
    Men om jag kan öka flygtiden genom att t.ex. byta propellrar eller batterityp så gör jag det. Nu har jag ju köpt en laddare som förhoppningsvis laddar mina batteri på bästa sätt.
    Ang. viktens viktighet så har jag genom banracingen lärt mig att viktminskning är billigaste sättet att trimma en bil. Och samma regel gäller även här.

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Se vad du kan byta ut enklast mot plast eller kolfiber eller bara bearbeta materialet som finns med lätthål.

    Själv skulle jag vilja byta ut aluminiumet på min Oktokopter mot kolfiber, men har inte hittat någon som har rätt storlek.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Reg.datum
    Aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    bertone,
    "det var 3,6V kvar i cellerna när hexan inte orkade hålla sig i luften längre."
    Är det möjligen fartreglerarnas inställning som gör att hexan går ner redan vid 3.6?
    Läsvärt om LiPo
    http://www.4-max.co.uk/pdf/prolong-life-lipo.pdf
    Lars

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    De skall vara ställda på lägsta brytspänning och soft cut eller lägre om så finns.

    Jag tror inte du skall fokusera så mycket på batterierna, det finns säkert mer att göra på andra ställen som tex propeller byte.

    Hoverar du på 50% är du rätt på det, sedan kan du leka med storlekar där ifrån.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    Standard

    Nej Lars, flög igår med bara 1 batteri och vid 3,4V tog jag ner den. Nu har jag förresten ändrat laddaren till att avbryta vid 6000mAh istället för 5000. Fick längsta flygtiden hittills: 10,5 min. Men det var helt statisk flygning.
    Någon som har koll på om auto eller manuell flygning är mest effektivt? Tänker att vid auto så gör maskinen små korrigeringar hela tiden. Vid manuell flygning går det att flyga med färre och "mildare" korrigeringar, eller?
    C

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    De skall vara ställda på lägsta brytspänning och soft cut eller lägre om så finns.

    Jag tror inte du skall fokusera så mycket på batterierna, det finns säkert mer att göra på andra ställen som tex propeller byte.

    Hoverar du på 50% är du rätt på det, sedan kan du leka med storlekar där ifrån.
    Ken
    Propellrar är nästa testprojekt. Jag har 10x6 o 620kv-motorer och letar efter större proppar. Skall jag behålla stigningen?

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag kör själv kv690 och använder 13x4.5", kan gå upp till större diameter men det finns inget utrymme, blir till att vid nästa uppdatering chansa på annan stigning.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Standard

    Ny testflygning: 2x3700mAh 35C (totalt 180g tyngre än 6000-batteriet). Väldigt blåsigt! Halva tiden fick jag köra manuellt p.g.a. kastvindar. Mycket korrigeringar.
    Fick samma problem som jag fick med dubbla 6000-batteri: vid drygt 3,6V och 11 minuter gick hexan ner, trots full gas. Jag kopplade ur och i batterierna o flög sedan 1 minut till (3,4V ). Varför gör den så? Tror inte det har med vikten att göra eftersom jag idag flög utan "huven" som väger 163g, dvs ungefär lika mycket som ökningen i batterivikt.

    Ang. propellrar till min hexa så finns teoretiskt utrymme till 15 tumssnurror, men 13 är nog rimligt.
    Nu är väl utbudet på motroterande flerbladiga, >2, proppar dåligt, men det borde väl rimligen också vara en effektivare lösning?
    C

  19. #19
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    999
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Håller själv på att försöka få mer flygtid på min Hexa , vad har du för totalvikt på din ? kör idag på 12X5 Xoar proppar och tänkte ev prova 13X5 istället tror ni detta påverkar något , det kostar på att prova proppar när man behöver 6 st till varje prov
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  20. #20

    Standard

    Jag vet inte vad min väger! Digitalvågen räcker inte till...
    Vad har du för motorer?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •