Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Motorval till Klemm 35

  1. #1

    Standard Motorval till Klemm 35

    Hej!

    Jag har lite bryderier om motorval till en Klemm 35 som jag håller på att bygga. Det är modellen i denna tråd. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...r%C3%A5n-Krick Min tanke var att låna motorn från min EF Edge 540 60¨ som håller på att repareras. Motorn är en Hacker A50-14 xs-v2 enlgigt länken. http://www.autopartner.se/hacker-a50...g-p-14671.aspx

    Med den motorn är det obegränsad vertikalprestanda och ett väldigt drag i Edgen så jag har tagit för givet att den ska klara även Klemmen. Nu ha jag dock börjat tvivla då den är så pass mycket större och tyngre. Den kommer förmodligen att hamna någonstans på 3,8 kg. Spv är 204 cm.

    Vad tror ni som kan det här med el och effekter. Tanken är att flyga modellen så skalalikt som möjlig. Alltså inte någon 3D flygning och inget hängande i propellern. Rekommendationen i byggbeskrivningen är 15 cc tvåtakt.

    /Mats

  2. #2

    Standard

    Hej!
    Jag har en 220kv motor med 6 celler och 18 tums propp, kommer dock ej ihåg watt... Men den flyger på mindre än vad man tror. Klarar du verkligen 3,5 kg? Min väger 5,5 men flyger mycket bra ändå, även om den gärna fått vara 1 kg lättare...

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    220 kV...
    låter som rena slow-flyer'n!
    Retroholic!

  4. #4

    Standard

    Thomas jag uppskattar dina kunskaper i framtidens modellflygmotorer

    g-loc:
    Inte 3,5 men jag tror att jag kommer något under 4 kg. Träfärdig med motor elektronik 5s ack och servon väger den 2,8 kg. Jag har plussat på några balsaflak för det som fattas i plankningen. Det som fattas är landningsställ hjul och klädsel. Min uppskattning är det som fattas inte ska väga mer än 1 kg. Enligt ritningen ska vikten hamna runt 3,7 kg med en .91 tvåtakt. Låter lovande om den flyger bra även med en vikt på 5,5 kg, över 4,5 kg kommer jag nog inte att hamna även om jag behöver gå upp till 6 s. Vet i och för sig inte vad viktskillnaden är på motor och ack.

    Visst hade din modell tidigare tävlat i skalaflyg? Innebär det kanske att den har en del skaladetaljer som väger en del.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •