Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Turnigy 9XR - byta 2-pos till 3-pos?

  1. #1
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Question Turnigy 9XR - byta 2-pos till 3-pos?

    Hej!

    Har en 9XR. Den har en enda 3-pos switch och en hel knippe 2-pos.
    Jag behöver en hel knippe 3-pos istället, och kanske en eller två 2-pos.

    Kan man byta ut 2-pos till 3-pos på något vis? Hobbyking säljer ju nya knappar och jag undrar om man med sådana och motstånd och liknande kan byta, eller är det hårdkodat in i moderkort och mjukvara att alla de där är 2-pos?

    Jag kör Open9X i radion.

    Mvh
    Magnus

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det går inte att byta ut brytarna från 2 till 3-läges. Det finns inga I/O - kanaler kvar att koppla in sig på. Däremot kan du byta ut vridpottar mot 3-lägesbrytare med hjälp av motstånd. Brytaren kommer då att fungera som en potentiometer med tre fasta lägen. Dessa lägen kan du koppla till funktionsbrytare, och använda som vilken brytare som helst.

  3. #3

    Standard

    Detta kan va helt fel!
    Borde gå att bygga om två 2-pos till en 3-pos om man nu kan göra vad som helst i programvaran som folk säger.
    Jord eller + i mitten (vet inte riktigt vad tgy 9xr använder som inkommande till 2-pos) och sen signal som går till kortet från första 2-pos där uppe och sen signal från en andra 2-pos kopplas där nere.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3pos.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	28,8 KB 
Id:	41314

  4. #4
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Detta kan va helt fel!
    Borde gå att bygga om två 2-pos till en 3-pos om man nu kan göra vad som helst i programvaran som folk säger.
    Jord eller + i mitten (vet inte riktigt vad tgy 9xr använder som inkommande till 2-pos) och sen signal som går till kortet från första 2-pos där uppe och sen signal från en andra 2-pos kopplas där nere.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3pos.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	28,8 KB 
Id:	41314
    Naturligtvis går det att bygga om två 2-pos switchar till en 3-pos switch.
    Men det går inte att bygga om en 2-pos switch till en 3-pos switch.

  5. #5
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Tack grabbar, det var väldigt bra svar.
    Jag förstår vad ni menar med slut på ingångar, Mega-chippet har bara "så många" analoga ingångar, tänkte inte på det.

    Edit: Jag använder alla mina 3 vridpottar också, så där har jag inget att hämta.

    Också väldigt bra ide med att byta ut 2 st 2-pos till en 3-pos och mixa i mjukvaran, det hade jag inte tänkt på!!
    Jag kan utan vidare tänka mig att bli av med två, kanske tom 4 st 2-pos... hm, dags att beställa en 3-pos och börja testa lite...

    Tack!

    /Magnus

  6. #6
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag måste erkänna att jag blir rätt nyfiken på vad du behöver alla 3-lägesbrytare till. Om du inte får ihop det på annat sätt så är ett tips att byta 9x mot en Taranis. Nästan alla brytare är treläges från början.


    Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •