Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hexaproblem

  1. #1

    Standard Hexaproblem

    provar att ställa en fråga här, då sökfunktionen inte fungerar tillfredsställande för mig.

    har nyss byggt ihop en hexa (turnigy h.a.l ram, kk2.0 kort osv)
    gjort alla inställningar man "ska" göra..

    MEN, när jag ska lyfta så vill den flippa bakåt direkt! och väldigt kraftigt dessutom.

    propparna sitter åt rätt håll, motorerna snurrar rätt, radion och kortet är synkat med trims osv. och ACC inställningen på kortet är gjort.
    enda problemet (eller problem vet jag inte) är att när jag gjort ACC setting så syns bara X Y Z axlarna, inte gyro 1-3.. det gjorde det på mitt förra kort dock! kan det vara det som spökar och isåfall, hur går jag till väga?

    börjar bli rätt frustrerande att inte få någon ordning på grejorna. så tar vääääääldigt gärna emot hjälp och tips!

    Mod får även flytta tråden om den inte ligger rätt!

    /chricke

  2. #2

    Standard

    En första standard fråga. Vilken firmware version har du ? 1.2 är standard när man får dom och senaste är 1.6.

    Kör du i stabiliserat läge eller manuellt när du startar ?

  3. #3

    Standard

    oj, glömde visst att skriva det. det är 1.6.

    Och jag har provat att starta i båda lägena.. det enda är att på manuellt vill den flippa bakåt mer aggresivt..

  4. #4

    Standard

    Har du kalibrerat fartreglagen ( ESC ) ?

  5. #5

    Standard

    menar du på att hålla inne knapp 1 och 4 på stytkortet och starta? isåfall har jag gjort det också

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chricke Visa inlägg
    menar du på att hålla inne knapp 1 och 4 på stytkortet och starta? isåfall har jag gjort det också
    Antar att du dragit gasen från 100 till 0 så att de kalibrerats också då


    Har du provat att ge gas nog så att den lämnat marken helt? Min första tricopter ville också tippa bakåt men så fort den lämnade marken så planade den ut.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    gör den en kraftig vältning som ser ut att öka i hastighet är det motorer/proppar som går åt fel håll.

    om den bara välter ( kan gå rätt fort också) så är det för låg gain , en hexa kräver ofta lite högre värden än en tri eller quad.

    det går säkert få upp den i luften som den är nu om alla proppar är rätt och motorer åt rätt håll men den blir som en hal ål .
    testa att öka upp värden lite.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8

    Standard

    Har du möjligen gjort den missen jag gjorde första gången och missade detaljen på vilken sida av rotorn pilen som visar rotationsriktningen i motorlayouten sitter.
    Om den sitter över måste du tänka så när du kollar riktning.

    /Jonas

  9. #9

    Standard

    Ska kika på det där med gain. Proppar och motorer sitter rätt, det har jag kollat snart 100 gånger. det känns även som att när den är påväg att tippa bakåt så är det någon motor (troligtvis fram eftersom den får en jävla fart bakåt) som varvar upp.

    Den är helt omöjlig att få upp i luften för den tippar så fort den börjar lätta lite.
    Men ska slå ett öga på det där med gain när jag kommer hem. Hur stora/små steg bör man öka gainen?

  10. #10

    Standard

    såhär är kortet inställt just nu.

    Roll (Aileron)
    P Gain 150
    P Limit 100
    I Gain 50
    I Limit 20

    samma inställning på Roll, pitch, Yaw

    och på self-level settings är det
    P Gain 40
    P Limit 20
    ACC trim roll 0
    ACC trim pitch 0

    kan det säga någon något om det är bra eller dåligt?

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    gör den en kraftig vältning som ser ut att öka i hastighet är det motorer/proppar som går åt fel håll.

    om den bara välter ( kan gå rätt fort också) så är det för låg gain , en hexa kräver ofta lite högre värden än en tri eller quad.

    det går säkert få upp den i luften som den är nu om alla proppar är rätt och motorer åt rätt håll men den blir som en hal ål .
    testa att öka upp värden lite.

  11. #11

    Standard

    Om du är lite vågad och säker på dig själv, hur beter den sig med lite throttle (med propparna på) och du tex lutar den åt olika håll? Kanske nåt värde som ska vara inverterat?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Om du är lite vågad och säker på dig själv, hur beter den sig med lite throttle (med propparna på) och du tex lutar den åt olika håll? Kanske nåt värde som ska vara inverterat?
    Hur menar du med nått värde inverterat? Hur gör man då?

    Ts, du bör göra en film för att visa fenomen det låter i din beskrivning som motorerna går fel , fel motor på fel motorutgång på kortet, skulle gissa att du börjat med motor 1 på rätt plats med sedan gått åt fel håll så motor 6 sitter på motor2 platsen

    Skickats med min Texas TI99 4A now Free
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Hur menar du med nått värde inverterat? Hur gör man då?

    Ts, du bör göra en film för att visa fenomen det låter i din beskrivning som motorerna går fel , fel motor på fel motorutgång på kortet, skulle gissa att du börjat med motor 1 på rätt plats med sedan gått åt fel håll så motor 6 sitter på motor2 platsen

    Skickats med min Texas TI99 4A now Free
    du hade helt rätt, hade råkat sätta motor 6 på 2:a platsen.
    nu fick jag upp den i luften, men OJ så fladdrig den är! har gainen på 150, ska den öka eller minskas för att den ska lugna ner sig? håller på laddar ackar nu så ska jag fixa film. kör på 3s 2200mah och det tog slut rätt fort..

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    fråga mig inte hur jag listade ut det :P aldrig gjort det själv :P

    om du menar sladdrig som i snabba vobblingar så ska du sänka. om den är som en klick smör i stekpannan och glider omkring så ska du öka
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Hur menar du med nått värde inverterat? Hur gör man då?[/url]
    Vissa värden i tex mixer editorn på kk2 kan man ju sätta -100 eller 100. "inverterade värden" uhm... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    höjde gainen lite och nu flyger den som en kung! tack för alla svar och tips.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •