Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54

Ämne: Vilka Lipo´s är bra eller urusla? (2S2200)

  1. #41

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Mycket troligt är den felmärkt.
    Den väger nog 169gram. hihi

    Jag får väl testa och sedan märker vi ju hur det kommer att fungera med dom.

    "Bättre att slösa pengar på något man inte vet vad det är och lära sig något om detta
    än att slösa pengar på dyra saker och ändå förstöra dom genom att göra fel".

    Undrar hur många firmor dom har:
    http://www.aboveall.se/
    """"Denna webshop är endast till för återförsäljare, ej för privatpersoner. Därför visas alla priser exklusive moms. Är du privatperson hittar du vårt fulla sortiment hos www.mft.nu och www.fullkontroll.se (öppnas i nytt fönster)"""""
    Där kom svaret. Man måste läsa allt innan man kollar vad som finns i sortimentet. hihi


    http://fullkontroll.se/

    http://www.mft.nu/


    //Tony
    Senast redigerat av SA3BGM den 2013-10-15 klockan 19:37.

  2. #42

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tony - 2S2200-acken måste vara felmärkt avseende vikten. Det är helt omöjligt att den bara kan väga 69 g. Om du jämför med motsvarande 3S2200 så bör 2S2200 väga minst 115 g.
    F ö har jag ingen uppfattning om kvaliteten på dessa ackar men att dom rekommenderas till "sportflygare" ger lite lätt negativa vibbar - det känns inte som dom riktigt litar på grejorna.
    Roger
    Haha Roger du var bara 3gram ifrån. Tur att du skrev "minst". Den väger enl fullkontroll.se 118gram.
    Då finns det dessa i samlingen
    3S1000 76gr
    ny 3S1800 141gr
    3S???? 155gr
    2S1100 76gr (sopigt noname till dotterns heli).
    ny 2S2200 118gr

    Jag skickade efter dom ackarna som jag visade i tidigare länk plus lite nya proppar.
    GWS7x3,5HD, APC7x4E och GWS9x5HD
    Vi får väl se om eCalc räknat rätt denna gång också.

    ha det gott. // Tony

  3. #43

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Jag svarar mej själv.

    2st Lipo-ackar 3S1800 och 2S2200 och propparna är nu hemma.
    Beställde på www.fullkontroll.se den 16/10 och kom idag 18/10 i brevlådan.
    2dagar är ju jätte bra. Fin service också vid e-post kontakt.

    Ackarna låg på ca3.8Volt/cell direkt ur förpackningen vilket borde vara klart.
    2S låg på ca7.6Volt. Vikt 118gr
    3S låg på ca 11,5Volt. Vikt 142gram

  4. #44

    Standard

    Tog du HiEnergy ackarna? Är nog en aning intresserad av 4s ackarna av det märket. Skulle vara guld ifall du testade dom du fick hem och skrev vad tyckte, om dom var bra eller dåliga. På en sajt var dom märkt Ripmax? nåt engelskt märke antar jag.

  5. #45

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Multipass!
    Japp det var dom.
    Jag är bara nybörjare så jag kommer nog inte att kunna hålla någon
    speciell ordning på dessa. Skall dock skriva upp körtider och antal laddningar
    men ström uttag mm har jag ingen mätare för nu. Jag testar att mäta
    hur mycket spänning det finns kvar i dom efter en körning så får vi se
    vad jag kommer fram till.
    Det kommer väl inte att bli så mycket flygande nu i vinter men någon
    iskall solig dag så skall det flygas. :-)
    //Tony

  6. #46

    Standard

    Kul Tony! ja dom kan ju knappast vara sämre än nåt annat. Utvecklingen går ju framåt och så vidare
    Drog igenom mina nya blåplastade 3s1000 idag med min parkflier i det vindstilla lagom kalla vädret = lycka! /m Namn:  reaktor.jpg
Visningar: 144
Storlek:  1,6 KB

  7. #47

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Jag tror inte att dom är super bra men heller inte s--t kassa. :-)
    Ja hade jag varit hemma så hade jag flugit. Jag satt halva dagen vid Arlanda
    på rallysamband. Mysigt att se både rallybilar och stora plan samtidigt. :-)

    Oj vad liten bilden blev. Det blidde en ikon. :-)
    //Tony

  8. #48

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hi-Energy lipo 3S1800 141gr
    Motor: 1534kv 15,5Amp/max 172W 43gram.
    Prop:APCe 7x4
    Planets vikt utan lipo 380gr.
    Totvikt: 521gram

    Flygtid 15min. (mest halvgas. 3loopar, 3-5 fullgas körningar i ca 10sek)
    Ingenting var varmt. Motor och fartreglage var iskallt.
    Kanske inte så konstigt när det är -1grad ute nu.
    Kvar i ack 3.70V/st =11,1Volt.
    Efter 10min vila 3.75V/st och 11,25Volt.

    Undrar om man kan dra ur acken mer.
    Det gick ju hur bra som helst att köra när jag landade.
    Kändes lite sämre på fullfarts området men i halvgas var farten lika hela tiden.
    En del säger till 3Volt en del säger annat.
    //Tony

  9. #49

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 852
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Enklast är väl att kolla hur många mAh du lyckas ladda in i acken efter flygningen. Håller det sig under ca: 1400 mAh så är det säkert OK.
    Roger

  10. #50

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Roger!
    Får se om jag lyckas med det med min billiga laddare (IMAX B6).
    Ser bara längst ner till höger på displayen en sifferkombination som ökar
    från 0000 upp till något värde. Skall kolla dessa när det laddat klart.
    Borde stå mindre än 1400. :-)
    Det finns ingen förklaring i boken på vad dessa siffror är vad jag läst mej till
    men jag skall kolla igen.
    //Tony
    Senast redigerat av SA3BGM den 2013-10-20 klockan 20:08.

  11. #51

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 852
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skulle förvåna om du inte kan hitta info om vad som står i displayen.
    Annars kan du kolla sidan 16 i manualen enligt denna länk - https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...54934254,d.bGE
    ...hoppas det blev rätt nu...
    Roger

  12. #52

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Jo jag hittade "Charged capacity" tidigare och letade i texten efter en förklaring till detta
    men fattade inte att det var den strömmen som laddats i i acken som visades. Hjärnsläpp.

    Din länk var till en fil som inte hade någon ändelse och den länken jag hittade var också
    utan ändelse. Spara och döpa om till imax.pdf löste saken. hihihi

    Tack Roger för att du förklarar för en Tekniker hur han skall använda tekniska prylar.

    1073mA gick i acken.

  13. #53

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 852
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja - jag sökte på "IMAX B6 PDF" via Google och fick som första träff fram bruksanvisningen. Laddad ner den via länken och sen fungerade det att öppna filen utan vidare bearbetning...
    Men en länk till ett PDF-dokument kan ju bli lite skum men du löste ju problemet. Och ca: 1100 mAh tycker jag tyder på en alldeles lagom urladdningsnivå - då har du rimligt bra marginaler.
    Kan du starta en timer i din sändare via trottelpådrag ? Det har jag på mina Futabor och det fungerar utmärkt som "tidtagning" av motortid (startar timern vi ca: 5--10 % trottelutslag). Du kommer att finna (gissar jag) att om du mäter riktig motortid så är det inte så stora variationer mellan dina flygningar vad gäller använd kapacitet ur acken.
    Roger

  14. #54

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Jag har instruktionen i pappersformat men jag var nyfiken på vilket dokument du hittade
    sidan 16 på så jag gjorde lika dant men min Adobe Reader fungerar skumt. Skall kolla
    i morgon varför den gör det.

    Skall kolla hur "tidtagningen" i min budget KDS fungerar.
    """When you push throttle stick up, the timer will run from the value you set to zero. When 1 minutes remaining, the transmitter will beep to notify you."""
    Testade hur det fungerade.
    Det fungerar men tiden räknas ner så fort jag gasar.
    Det går ej att ställa så att tiden räknar från tex halvgas.
    Men ett bra hjälpmedel är det ju. Tack för tipset Roger.
    //tony

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •