Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54

Ämne: Vilka Lipo´s är bra eller urusla? (2S2200)

  1. #21

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Henke2!
    Oki. Jag lista ut vad du menade efter lite räknande. :-)

    Snygg gammal kärra. Det var andra tider då. hihi
    Trevligt med så lång kör tid.
    Man blir ju rätt trött efter 7-10min men man kan ta en paus då är det desto roligare sedan
    när det bara är att slå på strömställarna och flyga iväg.:-)
    //Tony

  2. #22

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Tack för dina synpunkter Chrille g!

    //tony

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Roger!
    Okej på det.
    Planet flög trevligare med stor propeller. Tystare gång. Kunde köra på "mindre gas". Blir ju väldigt mycket lägre varvtal.
    Ja dom ackar jag kollat på så ligger ju vikten på nästan samma för 3S1500 och 2S2200.
    Ja jag har sett i eCalc att energi-innehållet verkar vara lika i dom båda.
    15-20min vore kalas.
    Jodå jag har märkt av vikten redan.
    Jag har ett 3S???? (etiketten borta) som sitter som sändarack i en radio jag köpt.
    Jag var insnöad på 2S men nu har du övertygat mej att att testa. hihihi
    Skall testa att ladda den med 0,1A så får vi se hur lång tid det tar innan den blir klar.
    Den ligger på 11.5Volt nu.
    Sedan skall jag sätta den i kärran och dra på halvgas i 5min
    (kollar med jämna mellanrum temp på motor/reglage/ack. Har ingen Likströms Amp mätare ännu )
    och sedan mäta spänningen på den.
    Sedan ladda den igen.

    Sedan får vi se i morgon om och hur den flyger. :-)
    Tack o Gonatt.

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jodå - visst är det många gånger trevligare med tystare gång men t ex en 8*4" eller 9*5" gör ju knappast en sån motor högljudd.
    Sen får du nog tänka om lite när det gäller flygtid. Det är inte många som flyger 15--20 minuter varje start och vilar du lite däremellan så kan du endera ladda acken eller byta till en annan. Tar vi exemplet med en 3S1500-ack och att du inte skall dra ur den mera än max 80 % av tillgänglig kapacitet (gäller generellt för LiPo) så innebär ca: 15 minuters flygtid att du genomsnittligt inte får mata in mera än ca: 3C i motorn - alltså ca: 50 Watt.
    Du kan alltid tänka på att 10C genomsnittlig inmatad effekt ger 6 minuter flygning men då tömmer man acken helt. Max 5 minuter är alltså en grov tumregel för 10C medelbelastning. Vill du då ha 15 minuter så landar du på 1/3 av 10C. Om vi fortsätter för att härleda vad det blir för inmatad motoreffekt så motsvarar 10C för 3S1500 ca: 10 * (10,5 V * 1,5 A) = 157 W. För en 2S2200 blir det ca: 10 * (7 V * 2,2 A) = 154 W. Tag sen 1/3 av dessa värden så ser du hur mycket du i genomsnitt kan ladda in i motorn fär att få ca: 15 minuters flygtid - det blir alltså så lite som ca: 50 W vilket är det jag kom fram till tidigare i detta inlägg. Den sistnämnda sifferexercisen var bara för att du skulle få lite förståelse för vad som låg bakom den siffran. Och 50 W är väl ungefär vad en 160 g inomhuskärra drar när man flyger den i en vindstilla idrottshall... Ja - då är det i o f s lite 3D-flygning men ändå...
    Sen behöver du nog nån form av mätinstrument om du skall fortsätta med elflyg.
    Det finns mer eller mindre avancerade men en tångampere-meter som klarar likström är enkel att hantera. Vill du sen räkna ut inmatad effekt utgående ifrån den ström du mäter upp så brukar jag som närmevärde på spänningen (om du inte mäter den separat) räkna med ca: 3,5 V per cell när du kör motorn för fullt i "normala" setup:er.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2013-10-13 klockan 10:41.

  5. #25

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Tyckte det blev väldig skillnad. :-)
    Tänker om: Bättre att ha 3st "lite" mindre ackar och flyga lite mer avance med 1st och flyga lugnt med 2st.
    Flyga, landa, byta, ladda osv för att slippa dra ur ackarna så mycket = snabbare laddning (kanske) :-)
    Är ackarna känsliga för laddningar som inte blir fullt färdiga eller kan man ladda en "halv" ur dragen ack i någon minut för att sedan köra igen?

    Jag har läst din nybörjarguide men det ramlade inte ner någon krona då.
    men nu gick det upp ett ljus. hihi
    Tack så mycket.

    Svar på sista uträkningen = 154W = bättre än 157.5W

    Dags att gå ut o flyga lite. Det är ju 11grader ute o nästan vindstilla.
    //Tony
    Senast redigerat av SA3BGM den 2013-10-13 klockan 11:12.

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan fylla på ackarna när det passar men nån enstaka minut räcker inte så långt, tyvärr. Jag brukar ladda med 2C när jag är på fältet och beroende på hur mycket du drar ur acken så krävs ju i det fallet upp till ca: 30 minuter innan den är full-laddad.
    Roger

  7. #27

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Tack för förklaringen tidigare. Det får bli 5 min x 3 istället. :-)
    Näe det räcker ju inte långt med 50w.

    Testade nu att köra 5min och det var 3.88/3,9/3,9 i cellerna efter 5min vila.
    Hade inte multimetern med mej tyvärr.
    Men efter ca 3min så märktes det att det saknades kraft.
    Körde ett tag på 1/4 gas och då fanns det lite kraft att använda vid behov. hihi

    Skall skaffa amp-mätinstrument senare.
    Skall testa en sådan där billig snabbmätare att sätta på balanskontakten men jag skall kolla
    så att den visar som den skall innan jag litar på den. :-)

    Planet flög riktigt bra med 3S???? (troligen 2200 eller 1800).
    Det blåser lite kastvindar på fältet och jag var inte riktigt med i matchen när planet brakade ner i backen.
    Dags att laga. :-)

    Laddar med 1C hemma. Skulle nog kunna ladda med 2C också men av säkerhetsskäl så väljer jag 1C.
    Det tog 41min att ladda acken med 2Amp.

    Tack än en gång.
    //Tony

  8. #28
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Laddar med 1C hemma. Skulle nog kunna ladda med 2C också men av säkerhetsskäl så väljer jag 1C.
    Det tog 41min att ladda acken med 2Amp.

    Tack än en gång.
    //Tony
    Det är ju lite som att tanka bilen sakta på macken. Det viktiga är ju inte hur fort du tankar utan att du inte röker under tiden (dvs har laddaren rätt inställd)
    Superhero

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hahaha.

    Perfekt sagt.
    Dessutom så kan man spara pengar om man inte röker ackarna
    (dvs laddar försiktigt och inga puffar). :-)

  10. #30

    Standard

    LiPo's ska puffa helt enkelt? =) Annars har dom inte använts eller så har man haft klen last. Det skulle kunna stämma bra med alla mina ackar som puffat... de som inte puffat duger inte mycket till. ? De kan tydligen puffa om man låter dem ligga laddade också. DP puffar, Turnigy puffar... men funkar bra. nu har jag köpt 8st GensAce och de puffar tydligen också. Bra, då vet jag att dom funkar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Skall testa en sådan där billig snabbmätare att sätta på balanskontakten men jag skall kolla
    så att den visar som den skall innan jag litar på den. :-)
    //Tony
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...itor_2_6S.html
    Hej Tony jag har alltid med mig en sån här för o kolla ackspänning. Klarar mig inte utan den. Råkar man blanda ihop laddade och redan körda ackar(lipos) så är man "körd" om man inte kan mäta sig fram Tycker man kan lita på apparaten.
    Kör med Turnigy blåplastade(ej nano) och Rhino mest ettersom dom är bäst! ..till lägst pris. /m

  12. #32

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Ålänningen!.
    Det var en bra gräns att dra, då vet man ju inte om dom var bra eller dåliga
    men fungerar gör dom. Hihihihi puffpuff
    Tack för din info.

    Hej multipass!
    Ja det var en sådan jag beställde men jag tror att den var dyrare.
    Hade fått ca3st ser jag för det priset jag gav på GaintShark men frakten
    för allt smågodis blev bara 20:- så det jämnar väl ut sig. :-)
    Tack för info.


    //Tony
    Senast redigerat av SA3BGM den 2013-10-14 klockan 06:54.

  13. #33

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Jag har nu kollat efter ackar i flera dagar.
    Jag fastnade för:
    Zippy Compact 3S1500 20C/25C pga vikten men det känns som om 20C är för lite.
    Jag vill ju ha acken till andra flyg nästa sommar om dom håller över vintern. :-)
    Zippy Compact 3S1500 25C/35C var det backorder på.
    Zippy Compact 3S1500 35C/45C 138gram. Denna får det bli.

    Zippy Flightmax 2S2200 40C/50C 143gram. Denna får det bli.
    Denna blir bra till samma plan eller pappersplanet
    och 1540KV motorn.

  14. #34
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Jag fastnade för:
    Zippy Compact 3S1500 20C/25C pga vikten men det känns som om 20C är för lite.
    Jag vill ju ha acken till andra flyg nästa sommar om dom håller över vintern. :-)
    Två saker till som kanske inte vägleder dig i exakt batterival men kan vara bra att tänka på.

    20C innebär att du kan tömma din ack på 3minuter utan att den tar skada. Tänker du alltså bara flyga högprestandaflygplan som verkligen är extrema eller tvivlar du på din tillverkares spec av acken?

    Du har bara listat hobbykingackar, då är det absolut inte säkert att de funkar till sommarn och i synnerhet inte till vintern eftersom hobbyking helt enkelt skiter i att skicka ordrar med ackar i och uppenbarligen inte har en lösning på problemet. *vi kan inte skicka ackar för att jumbojettarna brinner upp - vi byter fraktbolag* hm ingen hållbar strategi.
    Superhero

  15. #35

    Standard

    Har alltid kört Zippy och Turnigy och de funkar kanon!

  16. #36

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Henke2!
    Tvivlar mest på tillverkaren men eftersom jag inte vet hur mycket jag drar ur en ack ännu
    så vill jag också vara på den "säkra" sidan. Mätinstrument skall anskaffas för att lära mej
    hur mycket jag belastar/drar ur dessa krutpaket. Jag har inget högprestanda flyg men jag flyger
    som en kratta och kan inte just nu säga att trotteln används flitigt utan är mest på fullgas. :-)
    Jag gick mest på mAh,vikt och "C". Tyckte att flyget fungerade riktigt bra med 160gr ack så jag valde
    ett lite lättare ack med mer "C".

    Jag läser hela tiden vad som skrivs i HK europe tråden och ordern är inte lagd ännu.
    Men jag hade för mig att jag läste att dom skickade med bil till swe men jag kanske missförstod.

    Har kollat i sve efter ackar också men hittar inte riktigt det jag söker på samma firma.

    //Tony

  17. #37

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Har alltid kört Zippy och Turnigy och de funkar kanon!
    Tack Waqr för din info.

    //Tony

    Prio1 var ju vilket som var bra och dåligt.
    En tillverkare har ett + får en användare men - från en annan.
    För min del så spelar det nog ingen roll vilken jag köper och kör med.
    Det kommer alltid att finnas en bättre ack att köra med.
    Det är ju svårt att veta innan man testat och skall man lyssna på alla + och -
    så måste man ju ändock välja själv.
    Prio2 var ju storlek (mAh) och cellantal. 2S eller 3S.
    Prio3 var ju "C-värdet"
    Prio3 blev ju vikten. Ej över 160gr.


    Zippy hade jag mest läst om att en del gillade men endast en har svarat
    att han kör med både Compact och Flightmax.
    Tänkte köpa Compact pga att dessa 2 ackar fanns på HK.(men svårt att få hem dom).
    Jag får nog titta på andra tillverkare då jag ej hittar dessa i swe.

    Hittade dessa:
    http://www.hab.se/g3-ray-lipol-1600m...k-p-12561.aspx

    //Tony

  18. #38


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har ett par Zippy Compact 3S1800 som hittills fungerat bra men det säger inte så mycket eftersom dom inte använts så mycket.
    Roger

  19. #39

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Oki Roger!
    Dom här ser ju spännande ut.
    http://fullkontroll.se/?ProdID=355183
    http://fullkontroll.se/?ProdID=355186

    Ärligt talat så verkar dom vara gjorda av luft för dom är ju lättare
    än dom flesta andra ackar.
    Kostade inte så mycket heller men man får väl det man betalar för (luft).
    //Tony

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tony - 2S2200-acken måste vara felmärkt avseende vikten. Det är helt omöjligt att den bara kan väga 69 g. Om du jämför med motsvarande 3S2200 så bör 2S2200 väga minst 115 g.
    F ö har jag ingen uppfattning om kvaliteten på dessa ackar men att dom rekommenderas till "sportflygare" ger lite lätt negativa vibbar - det känns inte som dom riktigt litar på grejorna.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •