Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Vilka Lipo´s är bra eller urusla? (2S2200)

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard Vilka Lipo´s är bra eller urusla? (2S2200)

    Hej!
    Efter att jag läst många trådar om lipo´s och säkert missat flera
    så undrar jag vilka tillverkare/namn finns det som man skall passa sig för.

    I en tråd sades det att Turnigy nano-tech inte var så bra.
    Zippy sägs vara ett bra val men är det Compact eller Flightmax.

    Dessa skall inte sitta i Heli eller Quad bara ett 500gr flyg som skall flyga "länge" utan att
    dra ur det med en massa avancerade konster. :-)

    Gäller 2S2200 ackar. Tror att det fungerar bättre med 3S ackar och skall testa detta.

    Kollade flera firmor i Sve och utomlands och hittade dessa:
    LPB Power 35C
    Gravity 30C/40C
    Wellpower 45C/80C
    Above All 40C/80C
    Hi-energy 30C/60C Denna lipo är väldigt lätt 70gr. Konstigt eftersom andra väger minst 50gr mer.
    Zippy Compact 35C/45C
    Dualsky 45C (Recharge 6C)
    Zippy Flightpack 20-45C
    Gens Ace 30C
    Pulse Lipo 30-35C
    Rhino
    DesirePower.
    G3 Ray

    Andra?

    Tipsa gärna om andra trådar på forumet ang detta ämne.

    //Tony
    Senast redigerat av SA3BGM den 2013-10-15 klockan 11:10.

  2. #2
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Tävlar du? I så fall ska du satsa på dyrare lipos. I annat fall har jag kört med en hel hög märken. Turnigy nano-tech, above all, rhino, zippy mfl. Har ärligt talat inte märkt någon som helst skillnad annat än mått och kontakter. Alla har fungerat bra. Men jag tävlar inte.
    - Zeitgeist -

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej tomasstrom!
    Tack för ditt svar.
    Nej inga tävlingar för mej.
    Är det Zippy Compact,Flightmax eller annan modell du kört med?
    Vart hittar man Rhino. I sve. eller utlandet?
    //Tony

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du syftar på att kärran flygklar skall väga 500 g så är en 3S2200 för stor ack för att det skall lyckas. Och lyckas du mot förmodan så är jag övertygad om att kärran flyger mycket bättre med en mindre och lättare ack - typ 3S1300 eller nåt sånt.
    Sen går det inte att generellt säga att ett visst märke är skit eller ett annat är toppen. Det kan skilja mellan olika storlekar t ex. Jag har haft Nanotech av den första generationen som jag fortfarande flyger med - det är 4:e säsongen detta år. Det är f ö just 3S2200. Fast idag litar jag nog mera på att GensAce håller en högre och jämnare kvalitet än just Nanotech.
    Fast allra bäst kvalitet har nog mina 7 år gamla ackar ifrån Kokam haft - dom fungerar fortfarande bra. Men jag tror inte att dom tillverkar för konsumentmarknaden längre - dom blev säkert för dyra.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Roger!
    Tack för ditt svar.
    Inte 3S utan 2S. Min 3S1000 testade jag bara med (8X4 prop). Körtid för kort. :-)
    Enl eCal så skall denna motor gå bättre med stor propeller 10X6 eller 11X5 och 2S lipo.
    Satsar på 2S2200 då dom bara väger dubbelt upp mot den 2S1100 som jag också testat.(10X6)
    Ca 80gr mer gör nog inte så mycket för då väger kärran ca 546gr totalt. Bra att ha när det blåser. :-)
    Hittar man GensAce på mer än en firma?
    Är det bättre att köpa en 45C än en 30C om man "bara" skall lunka runt i luften
    eller köper man hellre 2-3st 25C?
    Eller om jag säger "behövs verkligen" 45C för att lunka runt med planet?
    //Tony

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Det beror på hur många A du drar. Ju mindre c tal du kan komma undan med desto lättare blir ju planet= bättre effektivitet/flygegenskaper.

    ett ack på 2200mah på 45c kan dra (2,2*45=99) 99A
    ett på 2200mah på 25c kan du bara dra (2,2*25=55) 55A

    Men man måste komma ihåg att c talet kan vara lite överdrivet ibland och man ska inte ligga på gränsen. Dessutom så trycker inte ett batteri in ampere i motorn så man måste först mäta vad en setup drar eller hitta någon med en liknande.
    Dock kan strömmen gå upp lite om man byter till ett 45c ack då det kan hålla uppe volten bättre
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är svårt med batterier. De flesta som är medvetna idag och som har högprestandamaskiner väljer Gens ace. Samtidigt så har den svenska återförsäljaren (eller en av dem om det finns flera) slutat sälja dem pga dem är den acken som i särklass puffar oftast. Sen vet jag inte om det beror på att man kör dessa ackar hårdare än snittet eller vad det beror på. Ut åkte dem iaf.

    Ju lägre C-tal desto lättare ack, vilket man kan dra nytta av. Ofta behöver man inte det där sista lilla som de tunga värstingackarna ger utan man klarar sig bra ändå.

    Jag tror att det enda alla egentligen kan vara överens om är att Nanotech lider av väldigt oljämn kvalitet. Jag tror också att alla som provat kan hålla med om att Kokam är/var i en väldigt hög klass och före sin tid. I övrigt är det väldigt svårt att placera tillverkarna och alla deras OEM ackar.
    Superhero

  8. #8

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om vi börjar från grunden...
    * Exakt vilken motor talar vi om ?
    * Vilket KV har den motorn ?
    * Vilket flygplansmodell talar vi om ?
    * Vilket reglage har du ?
    Det Henke säger om att GensAce puffar var nytt för mig och inget jag lyckligtvis råkat ut får. Skall vi nämna ett annat fabrikat vid sidan om Turnigy som upplevs som de puffar lite oftare än vad som är nyttigt så skulle det nog vara DesirePower.
    Roger

  10. #10
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Har kört med både compact och flightmax. Tycker båda funkat bra. Rhino har jag handlat i utlandet, då främst hobbyking. Det är de enda som nu är utslitna hemma. Men det var nog min fläktmodells strömuttag och inte ackarna i sig
    - Zeitgeist -

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Daniel L!
    Tack för ditt svar.
    Tack för uträkningen. Har förstått denna sedan tidigare men inte fått kläm på om
    jag kommer att göra av med 45C eller kan nöja mej med ca25 -30C. :-)

    Ja jag har läst om överdrivna C-värden i tidigare inlägg. Lite därför jag är nyfiken på hur andra har använt
    och listat ut hur det är med detta.
    Jag skall skaffa en tångamp.meter för likström i Julklapp.
    Tack för info om detta när man byter till 45C.
    //Tony

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Henke2!
    Ja jag har förstått det:-)
    Väldigt vad alla puffar sina ackar. hihi
    Mina blir bara slut och inget blir ens ljummet i setupen.

    Skall jämföra lite till med vikter och C-värden

    Detta om Nanotech och Kokam har jag läst på flera ställen. Tack. :-)

    I länkarna du skickade var det en sändarack och den var 3S och dessutom så tålde den ju bara 12.5Amps (5C/10C) setup så den går ju inte i min 2S-setup.
    Den andra var en 3S ack. :-)

    //Tony
    Senast redigerat av SA3BGM den 2013-10-12 klockan 22:44.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Roger!
    Plan:Sport trainer. ca 500gr flygfärdig. http://mikeysrc.com/Sport-Trainer.html
    Motor:2212-13 1000KV 0,5amp/10v 13amp/60s 150W 0,090Ohm 53gram 3,2mmaxel 14magneter.
    Propeller:GWS. 10X6
    Reglage:HobbyKing 30A BlueSeries Brushless Speed Controller.
    Ack:Power 5X-25C(50C) 2S1000
    //Tony

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    tomasstrom!
    Tack. Oki.
    Ja jag kommer inte att skaffa fläkt än på ett tag men jag har ju inte kunnat låta bli att
    snegla på dom. :-)
    Byggde ett "pappers plan" också och jag såg att någon satt fläkt på en sådan.
    Den gick fort. hihi
    Kolla gärna mitt inlägg "Första flygningen på länge" så ser du att det inte kommer att
    bli bra med fläkt på dom.hihi
    //Tony

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    I länkarna du skickade var det en sändarack och den var 3S och dessutom så tålde den ju bara 12.5Amps (5C/10C) setup så den går ju inte i min 2S-setup.
    Den andra var en 3S ack. :-)

    //Tony
    Det var bara ett exempel som visar principen. Genom att forska lite kan man absolut få bättre prestanda än genom att köpa det senaste häfftigaste.

    Min gamle Aggressor fyller snart 10år och det finns fortfarande ingenting som accelererar bättre än den gjorde, det med celler specade 8C. 3st 7 minutersflygningar per laddning

    Superhero

  16. #16
    chrille gs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    111
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Tja,
    Om jag skulle rekommendera accar så skulle jag rekommendera desire power, relativt högt c-tal bra kvalitet och en helt okey livslängd.
    MULTIPLEX Royal Pro 16
    HACKER
    GB-model YAK 55m 1.8
    HITECH
    BIELA
    XOAR
    TECHONE

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chrille g Visa inlägg
    Tja,
    Om jag skulle rekommendera accar så skulle jag rekommendera desire power, relativt högt c-tal bra kvalitet och en helt okey livslängd.
    ...och då citerar jag mig själv - "Skall vi nämna ett annat fabrikat vid sidan om Turnigy som upplevs som de puffar lite oftare än vad som är nyttigt så skulle det nog vara DesirePower."...
    Säger inte att det är nån absolut sanning men oroväckande många kompisar har tyvärr haft bekymmer med att dessa ackar "puffat" relativt tidigt under livscykeln...
    Roger

  18. #18
    chrille gs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    111
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    okey har inte haft några problem själv med accarna utan jag har dem till inomhus flyget sen har jag två stycken 8cellare till min utomhus modell den ena är 4år och den andra är 3år gamla och de har blivit riktigt misshandlade.
    MULTIPLEX Royal Pro 16
    HACKER
    GB-model YAK 55m 1.8
    HITECH
    BIELA
    XOAR
    TECHONE

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Hej Roger!
    Plan:Sport trainer. ca 500gr flygfärdig. http://mikeysrc.com/Sport-Trainer.html
    Motor:2212-13 1000KV 0,5amp/10v 13amp/60s 150W 0,090Ohm 53gram 3,2mmaxel 14magneter.
    Propeller:GWS. 10X6
    Reglage:HobbyKing 30A BlueSeries Brushless Speed Controller.
    Ack:Power 5X-25C(50C) 2S1000
    //Tony
    Hej,
    Denna setup kommer helt säkert att fungera bra i din kärra. En motor med ett KV på 1000 trivs utmärkt med en 3S-ack och det är vad du skall använda. Förstår inte riktigt varför du talar om att köra 2S och större ack ? Med samma inmatade effekt så får det ju i stort sett bara den effekten att du kommer att dra ur acken högre ström vilket man ju helst undviker.
    Visst kan du hänga på en större snurra men med ett KV på 1000 (om den nu verkligen har det) så borde du inte uppleva några problem. Du skulle kunna gå upp till kanske 3S1500 om du väljer en lätt ackmodell.
    Med 2S2200 har du rätt exakt samma "energi-innehåll" som i en 3S1500 - skillnaden är att du tar ut effekten med lägre ström i 3S-acken. Du får alltså ingen längre flygtid - bara högre ström och lite större propp. Vilken motortid är det som du är på jakt efter ? Tänk på att en liten och lätt kärra ofta är känsligare även för till synes marginella ändringar i totalvikten jämfört med en större kärra och det kan du innebära luriga flygegenskaper.
    Roger

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chrille g Visa inlägg
    okey har inte haft några problem själv med accarna utan jag har dem till inomhus flyget sen har jag två stycken 8cellare till min utomhus modell den ena är 4år och den andra är 3år gamla och de har blivit riktigt misshandlade.
    Inomhusackarna från DP fungerar bra men det är de lite större som flera kompisar haft problem med - alltså att dom "puffar" relativt tidigt under livscykeln. Ingen speciell storlek verkar det heller vara utan flera olika storlekar och utföranden. Säkert inte sämre än Turnigy om man nu skall dra alla sådana över en kam men tyvärr heller inte bättre.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •