Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tyngdpunkt på multikopter?

  1. #1

    Standard Tyngdpunkt på multikopter?

    Tricoptrar, qadrocoptrar, hexacoptrar, octocoptrar... X Y + och hur dom nu byggs.
    Hur ska ideal tyngdpunkt vara i dem?
    Under nånstans beroende på armlängd?
    Mitt i samma plan som propellrarna?
    Ovanför på nåt genomtänkt ställe?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Det rekommenderas att bygga dem så att TP hamnar i mitten, men jag har själv testat att hänga på en större skiftnyckel på en arm och det funkar precis lika bra det med - även om just den motorn får jobba lite mer...men det kan kompenseras med att motorn på andra sidan jobbar mindre.

    Det skadar ju inte att få det så neutralt som möjligt.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Läste för länge sen att för multikopter är mitten bäst, ovanför näst bäst och under det sämre. Men dom flesta fotohelikoptrar har jue kameran under så gör nog inte nån större skillnad. Har väl med pendeleffekten att göra om jag inte minns fel, man tappar kanske i energieffektivitet då den måste jobba hårdare för att motverka pendeleffekten ?
    Minns inte riktigt så kanske är helt ute och cyklar :P

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Det rekommenderas att bygga dem så att TP hamnar i mitten, men jag har själv testat att hänga på en större skiftnyckel på en arm och det funkar precis lika bra det med - även om just den motorn får jobba lite mer...men det kan kompenseras med att motorn på andra sidan jobbar mindre.

    Det skadar ju inte att få det så neutralt som möjligt.
    Men vid yaw (diagonal kraftökning) kan det ju bli problem/ minskad yaw-hastighet

  5. #5

    Standard

    Uhm, så jag borde bygga om min ena quad... min andra som har gimbal under och långa ben osv, den är jäkligt instabil. Blir galen på den... men bra att veta, kanske kan flytta acken ovanpå. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Som du säkert sett har många större dyra batterierna sittandes ovanpå högt upp för att balansera ut vikten från kamera. Den jag byggde förra året var designad precis på det sättet och flög oerhört bra då tyngdpunkten hamnade så nära centrum av propellrarna i alla plan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •