Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Problem med X1 på Naza (Phantom)

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Problem med X1 på Naza (Phantom)

    Hej, helt ny här men har förhoppningar om hjälp.


    Jag har ett problem med min Phantom som jag inte kan få kanalen X1 till att fungera, nu när jag monterat en gimbal.
    Det står i instruktionerna till Phantom att sändaren är inställd på PPM som standard , men tittar jag i Assistant Software så står min DJI original sändare på D-Bus .
    Alla kanaler och spakar verkar fungera i D-Bus -läge , men om jag ändrar "reciver typ" i Assistant Software från D-Bus till PPM , så fungerar ingenting.
    Så jag kan flyga utan problem i D-Bus läge.

    Jag har försökt att ladda standardkonfigurationen för Pantom som DJI rekommenderar på sin webbplats. Uppgraderat till v4.00, sedan "nergraderat till V3.16 för att sedan uppgradera igen till V4.00 + Defalut config-inställningarna för Phantom.
    Men det hjälper inte.
    Jag har kalibrerat sändaren och lyckats länka ihop Rx och Tx , men fortfarande ingen förändring till det bättre.

    Jag kan inte få någon kontakt med X1 , vilket oxå betyder att jag inte kan få någon reaktion i " Sticks Monitor" fönstret i Assistant Software när jag vrider potentiometern på sändaren.
    Baktill på sändaren där det är tänkt att man ska kunna reglera/styra tex en Gimbals Tilt/Pitch funktion.

    Jag använder den ursprungliga sändaren som kommer i RTF-kit för övrigt.

    Vad ska jag göra ?


    Jag vet hur det skall kopplas sedan när kanalen väl fungerar, att signalen skall kopplas från Nazans F2 utgång till Gimbalens (Tarot 2D) styrkort (signal till T och - till -)
    Men det är inte problemet. Problemet är att jag inte ens får X1 att fungera (tror jag).

    Läste att problemet kan ha uppstått när man uppgraderar till Firmware 4.00 att det inte längre går att skifta till PPM läge.
    Och med tanke på att Phantomen skall vara förinställd på PPM och att det inte fungerar nu verkar konstigt.

    Så jag tänkte höra om någon annan uppmärksammat detta problem och förhoppningsvis har en lösning.

    Stort tack på förhand.

  2. #2

    Standard

    Ja jag svarar väl på mitt eget inlägg. :-)

    Med hjälp av en bekant här på forumet så kopplade vi in en annan Rx och sedan testade vi funktionen med hans sändare.
    Först då kunde jag få liv i grejerna.
    I Naza Assistant Software så syntes nu för första gången en reaktion på kanalen X1 när det vreds på en vridpot på sändaren.
    Först då fick jag respons från programvaran att kanalen fungerade.
    Tiltfunktionen via utgång F2 är möjlig.

    Så nu återstår bara att kontrollera om det är Sändaren (kanske vridpoten) eller Rx:en som är "defekt".
    DJI meddelar att Phantom med versionsnummer 1.1.1 har FASST Reciver, så på så sätt borde samma test kunna utföras med en annan sändare (Futaba) för att utesluta om det är sändaren eller Rx:en som är defekt.

    Får väl återkomma med svar om detta efter test om ingen har något att tillägga eller kommentera.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •