Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Störningar via OSD, hur isolera?

  1. #1
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard Störningar via OSD, hur isolera?

    Hej!
    Har en stor Octocopter baserad på APM, så jag har en MinimOSD v1.1 jag köpt på Ebay.
    När jag har den inkopplad får jag lite ränder på bilden, men framförallt får jag jättestora störningar på min videolänk när jag kommer 30 meter bort, går inte att flyga på.
    Kopplar jag in kameran direkt till sändaren (Immersion 5.8 600mW) så är bilden bra och jag kommer 500 meter utan större störningar.
    OSD:n får sin ström från APM:en, som får sin ström från en Powermodul som ska vara filtrerad och fin.

    Vad kan detta bero på? Kan jag göra något för att isolera OSD:n? Tejp med metall i? Ferritringar?

    Mvh
    Magnus

  2. #2

    Standard

    Hej

    Utan att se hur allt sitter monterat i förhållande till varandra är det svårt att ge något konkret förslag.
    Ren allmänt kan jag förslå att montera din störande OSD och sändaren / antennen så långt från varandra som möjligt.
    Undvik även att kablarna från dom olika enheterna ligger ihop.
    Om OSD modulen har någon form av hölje som isolerar den elektriskt från omvärlden kan du testa att lägga vanlig al folie runt för att skärma av störningarna, ev. kan även prova att sätta fast en kabel i folien och sen dra den till batteri minus då alla enheter förhoppningsvis använder minus som jord.

    /Jonas

  3. #3
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Min lösning på Spectern är lik den Finn beskriver.
    Hade försämrad videoräckvidd efter osd mont.
    Gjorde en simpel låda av foam klädd med kopparfolie och jordade lådan. Funkar klockrent efter det.
    Den sitter knapt 5cm från klöverantennen, inga problem.

    Matningsfilter på videon rekomenderas oxå.


  4. #4

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Tvinna allt kablage! Allt!

  5. #5
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Tack allihop, jag ska börja med att sätta alufolie med jorning runt och se hur det påverkar.

    /Magnus

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Tvinna allt kablage! Allt!

  6. #6
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej!
    Jag gjorde ett jordat foliepaket, men det gjorde ingen skillnad. Märkte dock att bilden fladdrade väldigt när jag nuddade OSD:n.
    Stängde av kameran jag har för FPV, en GoPro 1, då blev bilden grå men helt stabil!
    Bytte video out kabel från GoPro:n, så var det problemet borta...

    Tack!

    /M

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •