Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Funderar på att bygga en vinge

  1. #1

    Standard Funderar på att bygga en vinge

    Tjena

    Jag funderar på att bygga en vinge med 2 stycken 50mm edf enheter som jag har liggande över.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20131019_173044[1].jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	41390

    Samt så har jag 4 stycken Zippy Compact 3s 1000mah liggande.

    Totalvikt för 2 motorer, esc samt batteri blir ungefär 340g.
    Enligt lappen som sitter på fläkten så har motorn 310g thrust och drar 14A.
    Hur stort vingspann kan man ha? 1.5m?
    Kommer eventuellt sätta på ett 15g gyro, en 808 #16 samt en 200 mw 5.8 vtx.

    Flygklubben har bara en gräsbana så kommer behöva någon form av skidor att landa & kanske lyfta med.


    Finns där några ritningar man kan använda/skala upp? Detta blir mitt första diy bygge.

    Samt vad skall man använda för material, depron?

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här har du lite att kika på:

    Senast redigerat av jocke1963 den 2013-10-20 klockan 10:23.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Tackar, Märkte dock att ena fläkt enheten är kass.
    Så får nog bli en versa wing med vanliga motorer eventuellt.

    Hittade mer info och ritningar här. http://flitetest.com/articles/ft-versa-wing-build

  4. #4

    Standard

    Det blev en "Mini" Kraken. Bara 130% uppskalad versa wing istället för 188%. Den blev ändå 1.25m och väger lite under 1.2 kg med alla batteri (4 stycken ). Byggd i Ebisol samt förstärkt med glasfiberväv. Mitten, vingbalkarna samt roderytorna.

    Om väderrapporten stämmer så flyger den imorgon.



    Undersidan skall fixas till när jag fått cg rätt.

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jasg har byggt några vingar löst baserat på Divinity II vingen i olika skalor
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1048425

    Runt 1m flyger aldeles utmärkt.

    Man kastar dem för att starta och buklandar (använd gärna propsaver) på gräs, behöver inte ställ eller skidor.

    Inspiration
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det tråkiga med Vingar är bara att dom är så förfärligt fula...
    Ger liksom ingen riktig flygplanskänsla.
    Byggde några för ett antal år sedan men dom hänger på väggen i byggboa sen länge.
    Fungerar dock bra att ha med sig på bilsemester - bara att slänga in överst i bagageutrymmet och tål ofta mycket misshandel av omgivande bagage...
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Man kastar dem för att starta och buklandar (använd gärna propsaver) på gräs, behöver inte ställ eller skidor.
    Kastar? Min lyfter rakt ur handen med 70% gas

    Måste sänka gyro gain samt fixa landningsställ / skida. Förlorade ännu en propeller när jag landade nu.
    Vet inte om propsaver är en bra ide på en fpv vinge. Hittar för övrigt inte någon 4mm prop saver på rcflight eller rubinrc.

    @ McRegor Jag bryr mig inte om utseendet, jag ser ändå inte planet när jag flyger fpv. Men det ser rätt mäktigt ut i luften när det är 1.25m samt har dubbla motorer. Snyggt? inte särskilt, men man märker definitivt dess närvaro.


    Video kommer när den väl är uppladdad.

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Kastar? Min lyfter rakt ur handen med 70% gas

    Måste sänka gyro gain samt fixa landningsställ / skida. Förlorade ännu en propeller när jag landade nu.
    Vet inte om propsaver är en bra ide på en fpv vinge. Hittar för övrigt inte någon 4mm prop saver på rcflight eller rubinrc.

    @ McRegor Jag bryr mig inte om utseendet, jag ser ändå inte planet när jag flyger fpv. Men det ser rätt mäktigt ut i luften när det är 1.25m samt har dubbla motorer. Snyggt? inte särskilt, men man märker definitivt dess närvaro.


    Video kommer när den väl är uppladdad.
    Tror inte det gör så stor skillnad på vibrationer när man kör O-ring när proppen i sig är balanserad. Men vill du ha ordentlig precision på det så kör en vikbar propeller, lättare att balansera vibrationsfritt och du sparar vikt mot skidor/ställ.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9

    Standard

    Och här är videon


    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Tror inte det gör så stor skillnad på vibrationer när man kör O-ring när proppen i sig är balanserad. Men vill du ha ordentlig precision på det så kör en vikbar propeller, lättare att balansera vibrationsfritt och du sparar vikt mot skidor/ställ.
    Några tips på bra vikbara propellrar som passar på en 4mm axel.
    Senast redigerat av Xermalk den 2013-12-09 klockan 15:16.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du måste först ha ett folding-nav som passar motoraxeln. Sen kan du köpa t ex Graupners eller Aeronauts blad i passande dimension. Var observant på att det finns olika dimensioner på "bladhållaren" så att du får ett nav och blad som passar varandra.
    I "vanliga" flygmaskiner (med spinner) har jag ofta kört MP Jet-nav. Men det går ju att ta bort spinnerdelen och då borde det rimligen vara möjligt för bladen att fällas bakåt även i en pusher-setup (gissar att det är en sån setup i Vingen). Annars har ju t ex Aeronaut allt du behöver.
    Roger

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Några tips på bra vikbara propellrar som passar på en 4mm axel.
    Kör inte vikbart själv då jag kör propsaver, men denna verkar stämma bra på spec?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...m_Adapter.html

    Och sedan matcha med blad med passande dimensioner/stigning efter din motor, om du kör med 7x4 tex
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...propeller.html
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #12

    Standard

    Verkar som att något hänt med bilderna längre ner, men nej det är inte en pusher, utan två pull motorer.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131208_222113.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	62,5 KB 
Id:	42346

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Brukar hålla mig till mera etablerade tillverkare av folding-nav och inte minst blad än de som HK tillhandahåller men visst går det att prova. Det framgick inte klart tjocklek och hål-dia på bladen men navet hade ju den tunna bladhållaren såvitt jag såg - alltså 6 mm med ett hål på drygt 2 mm tror jag (vanligast är nog 8 mm resp 3 mm eller 1/8" hål).
    Sen brukar dessa billiga alu-foldingspinners vara relativt tunga men det kanske inte betyder så mycket.
    Lite info om dimensioner på folding-nav - http://aircraft-world.com/prod_datas...innerchart.htm
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •