Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: FrSky, ett bra val?

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Flera klubbkompisar har uppgraderat från Futaba 10C till 14SG och hittills är dom väldigt nöjda. Dock skall man ju vara medveten om att mottagare och telemetri-tillbehör är avsevärt dyrare när det står Futaba på burken jämfört med när det står FrSky.
    Roger

  2. #22
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    I grunden är det ju samma teknologi bakom sändare och telemetrin. Så hur ska man avgöra hur bra de är om man exempelvis jämför en Ericsontelefon eller en Samsung - båda telefonerna fungerar bra. Det är "Interfacet" till oss människor som skiljer.
    Jag har talat med FrSkyfabriken och de har inga problem med Taranisen - enda problemet är att orderstocken är gigantisk och de hiinner inte med att sätta ihop produkten i takt med beställningarna.

    PS: Airmedia säljer också Futaba till bra priser...
    Ove (AM) Nielsen

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det är inte så att de "i grunden är samma teknologi". Det där var mer sant på den gamla 35MHz-tiden, men även i slutet på den eran så var ju inte systemen kompatila med varandra. Olika 2,4 GHz-system implementerar frekvensallokering, kodning och frekvensdelning/hoppning väldigt olika, och det ger olika prestanda. FrSky och Futaba-systemen är olika i detta avseendet, men båda två är långt mycket bättre än sämre och mindre kina-fabrikat på 2,4-system.

    (När det gäller analogin med telefoner: Det är mer som att jämföra amerikansk CDMA-baserad 3G och europeiska WCDMA/UMTS-baserade system. Visst, det är i grunden gigahertzband radio, med liknande spread-spectrum teknik, men de är inte kompatibla med varandras system och har olika för- och nackdelar.)

    Visst skiljer sig även user interfacet åt, men det mest intressanta att kika på för den prismedvetne köparen är dels vad man får för pengarna i termer av möjligheter och finesser per krona, dels vilken kvalitet man får för sina pengar.

    Inget av alternativen FrSky och Futaba är ett direkt dåligt val: Mest för pengarna får man nog om man sätter en Futaba-modul i en Taranis, och bästa byggkvaliteten på spakar och knappar får man nog på Futaban. Sedan är det ju så att det går mer pengar på mottagare i längden om man väljer Futaba.

  4. #24


    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    6
    Jobb
    Indatastöd
    Klubb
    MRFS-

    Standard

    Som jag skrev i botten är jag lite dålig att titta in på forumet.
    Förstår här att det finns en gigantisk kunskapsbank runt om i landet, inte minst i klubben här hemma (är ännu inte medlem) och allt detta "väller" över mig, till både glädje och förskräckelse, jag är givetvis tacksam för alla era kloka ord.
    Ska försöka bilda mig en uppfattning om vart jag egentligen vill sikta in mig på, FrSky lockar förståss mest med tanke på prisbilden, men....

    Lutar mig nu tillbaka och smälter alla intrycken, så får vi se vad som händer.
    Stort tack så länge, må det bli fler fina flygdagar, fast just nu är det väl nästan stormvarning i Skåne:-)

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Fundera på att skaffa en radio med modulplats. Då kan du välja den radio du tycker är trevligast med avseende på menyer, programmering, funktioner mm, sedan kan du välja själva "radiodelen" som du vill, eller till och med ha flera olika.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Håller fullständigt med om att köpa en radio med RF-modul som är utbytbar eftersom det gör det enkelt att byta teknik efterhand som den blir tillgänglig.
    Jag har under många år kört med JR och det har varit fantastiskt bra och smidigt att succesivt byta upp sig efterhand som "modernare" teknik kommer utan att behöva byta själva sändare. Min 25 år gamla JR X-388s och mina några år yngre JR PCM9XII har med tiden gått från FM till PCM (med kristall) vidare till PCM med syntesmodul till Corona 2.4GHz och nu senast Graupner/SJ Hott 2.4 GHz med telemetri. Sändarna tycks vara outslitliga trots flitig användning och jag vet var alla knappar och reglage sitter utan att behöva fundera eller titta efter.
    Har nyligen gjort ett avsteg från min egen rekommendation att köra med modulsändare genom att jag skaffat en Graupner/SJ MC20. Jag gillar den radion skarpt men inser att det kommer att ta tid innan den är lika hemtam som mina gamla JR-sändare och att jag dessutom blir låst till en tillverkare eftersom det inte går att byta sändarmodul i den radion.

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det enda (?) man skall fundera lite över med modulsändare är ju att dom användes i PPM-läget vilket för Futaba/Hitec innebär max 8 kanaler och för JR/Graupner (?) 9 kanalers kapacitet. Vet inte om det möjligen finns nån möjlighet att ta sig förbi detta numera men i grunden så är detta begränsningar som är relaterade till PPM-läget.
    Annars håller jag med till fullo. Och köper man en FrSky Taranis-sändare så har man ju FrSky-systemet inbyggt från början och kan då komplettera med t ex en modul för Spektrum - eller Futaba Fasst om det passar bättre. Sen väljer man vilken man vill använda vi setupen i modellminnet (om jag förstått det rätt).
    Roger

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag har redan 2 st moduler till min Taranis. Den ena är en FrSky, så jag kan köra med bättre antenner + att jag då har en backup om man skulle få tex ett antennbrott och behöva vänta på en reservdel. Den andra är en DSM2/DSMX, eftersom det finns massor med skoj små modeller som den går att köra med.

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    elektriker
    Klubb
    arvika mfk

    Standard

    nöjd med min ... klar över 3km orginal

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •