Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: FrSky, ett bra val?

  1. #1


    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    6
    Jobb
    Indatastöd
    Klubb
    MRFS-

    Question FrSky, ett bra val?

    Hej, jag är en återfallsflygare (på marken sen 70-talet) med några enkla frågeställningar.

    Kan jag, vågar jag köpa en FrSky anläggning, intressant prisbild om jag nu inte skulle vilja fortsätta, men det verkar som tillgången är dålig från tillverkaren och köbildningen till vad som levereras verkar blir längre under resan.
    Har varit i kontakt med Ove på airmedia.se som meddelar möjlig leverans under december.
    Ni som redan flyger med radion, är det en stabil, driftsäker anläggning, något att rekommendera?

    Är lite dålig med besöken på denna sidan, därför undrar jag om ni vill ha besväret med att även ge mig en kommentar via e-posten, och den är: mats.i.persson@trafikverket.se.

    Tack på förhand
    /Mats i malmö

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag har ett par Taranis hemma och tycker radion är helt underbar.

    FrSky i sig har stabila sändare/mottagare, Taranis är bara deras första "hela" radio och jag kan absolut rekommendera den. Möjligheterna är otroligt många, man kan göra nästan vad som helst i den. Till en början kan det vara lite förvillande men när fått till "tänket" är det bara att köra med inställningar och mixar. Är man osäker och vill ha lite mer överskådligt är det enkelt att koppla in den i datorn, skapa mixarna där och simulera effekterna. Funktion vs. Pris är helt utanför skalan

    Ett annat alternativ kan vara att skaffa valfri radio som har ett fack för JR-modul på baksidan och trycka i en FrSky modul och köra med FrSky mottagare, detta öppnar för en rad alternativ att använda just den fysiska radio man vill han men ändå ha tillgång till FrSKys's protokoll (som är tokigt stabilt), räckvidd, ev. telemetri samt billiga mottagare.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan tillägga att det fungerar bra med en FrSky-modul i en Futaba och Hitec också om dom har Futabas "gamla" modulplats. Visserligen en annan modul än den JR-kompatibla rent fysiskt men "innehållet" är lika.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Jag är helnöjd med FrSky-modulen i min radio.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Jag kör bara Frsky sedan 1 år tillbaka. Har 6 mottagare. Allt funkar perfekt. Dessutom är prylarna billiga.

    Räckvidden är kring 2km med vanliga antenner. Det är helt ok och med riktantenn kan man köra 4.5km om man håller höjden.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Helnöjd här med! Jag är också återfallsflygare, dock med ett kortare uppehåll än de 35+ år du beskriver.

    Har en Taranis sedan 2 månader och är mycket nöjd med både FrSkys RF-system och radion. Taranis har inte utbytbar antenn, men det går att fixa genom att sätta dit en FrSky-modul. Jag har gjort det, och det funkar finfint.

  7. #7

    Standard

    open-source är vad det är. Mycket för pengarna MEN det är oftast svårare att använda. Prova att programmera en taranis innan du köper en.
    Jag köpte en 9x och flasha den med opentx (samma programvara som är i taranis) det var förmodligen det största misstaget jag har gjort på länge.

    Själv kör jag spektrum/JR och är helnöjd med dom. Man kan köpa en begagnad JR radio eller en spektrum för samma eller mindre pengar än en taranis.

  8. #8


    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    6
    Jobb
    Indatastöd
    Klubb
    MRFS-

    Standard

    Tack för detta, ni som högg på tråden, mycket av er vokabulär är "grekiska" för mig, men jag kan väl lära mig under tiden. Med tanke på att jag på 70-talet hade Graupner Varioton i handen med pulsfunktion, så förstår ni säkert att jag har en väg att vandra. Det finns bl.a. en trainer i klädkammarne, Thunder Tiger Eagle 20H som byggdes för ca 20 år sen, den har aldrig varit i luften, så ni ser, det är långt kvar till fullfjädrad aeronaut:-)

    Det som oroar mig lite med FrSky är den begränsade tillgången och oro för ev. reklamationer.

    Hälsningar
    Mats i Malmö

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Eftersom du är "ny på det" nu igen, så hade jag om jag varit i din sits tagit kontakt med närmaste klubb för att få tips & idéer. (Oss alltså, ser att du är i Malmö - kom ut till fältet nån helg när det är vettigt väder så är det garanterat folk där.)

    Moderna radioapparater skiljer sig en hel del från de som fanns förr. 2,4 GHz-systemen har både för- och nackdelar jämfört med de gamla 35 MHz FM-burkarna, framför allt så är de långt mycket mindre störkänsliga, men kräver att man tänker och gör rätt med antennplaceringen för att få ut bra räckvidd.

    Eftersom det är så pass längesedan du höll på har du ju en fördel, och det är att du inte vant in dig vid "halvmoderna" radioapparater och kan ge dig på OpenTX/Taranis utan att veta hur mycket enklare det KAN vara. (Taranisen är inte svår att programmera, egentligen, men väldans annorlunda om man är van vid JR, Futaba eller annan märkesradio som dominerat de senaste årtiondena.)

  10. #10
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    För att svara på den ursprungliga frågan så har min Taranis varit hur stabil som helst. Inga problem. Med en Taranis får du mycket för pengarna.
    Om FrSky inte hade funnits så hade jag idag köpt en Spektrum-sändare. Själva sändarna är inte ett dugg bättre än några andra men det finns en uppsjö med billiga mottagare från olika tillverkare som funkar utmärkt.
    Oavsett vilket av de större märkena du än köper så kommer du att upptäcka att dagens radiosystem är under av tillförlitlighet jämfört med det vi flög med för 10 år sedan. Men köp bara inget udda märke som det är svårt att få tag i mottagare till.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Glöm inte att med Taranis är det bara att köpa en DSMX/DSM2-modul som passar till Spektrum & kompatibla mottagare, sen kan du flyga alla FrSky och alla DSM*-grejor som finns med Taranisen.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matsipersson Visa inlägg
    Det som oroar mig lite med FrSky är den begränsade tillgången och oro för ev. reklamationer.

    Hälsningar
    Mats i Malmö
    Den begränsade tillgången gäller så vitt jag vet endast Taranissändaren. Mottagare brukar nog inte vara några problem att hitta vare sig i Sverige eller utomlands, och det är ju dom man behöver flera av. Köper du i Sverige tror jag inte du behöver oroa dig för garantin heller. Mer än att det kanske kan ta lite tid.

    Jag har ingen Taranis än men däremot en hackmodul i en JR radio. Det innebär en enklare operation med lödpennan innanför skalet på radion. Antennen sitter den där gamla 35 mhz antennen satt och radion ser ut som om den vore en 2,4 radio sedan den var ny. Jag är helnöjd med Frsky och väldigt sugen på en Taranissändare. Men jag väntar nog till dess dom finns att köpa i Sverige igen. Kostar några hundralappar mer här men tycker att det är värt det.

    /Mats

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Eftersom du är "ny på det" nu igen, så hade jag om jag varit i din sits tagit kontakt med närmaste klubb för att få tips & idéer. (Oss alltså, ser att du är i Malmö - kom ut till fältet nån helg när det är vettigt väder så är det garanterat folk där.)
    Han har redan hälsat på och jag tror att du pratade med han om frsky :P

  14. #14


    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    6
    Jobb
    Indatastöd
    Klubb
    MRFS-

    Standard

    Ser "mrfs" i inläggen, så då har vi kanske träffats också på Kvarnlanda?
    sorry, glömde logga ut igår:-)

  15. #15

    Standard

    Att glömma logga ur gör nog ingenting. Jag loggar aldrig ut men då man stänger datorn loggas man väl ut automatikst eller hur det fungerar. I alla fall loggas jag in automatiskt när jag besöker sidan.

    /Mats

  16. #16

    Standard

    Jodå vi har träffats. Jag körde skolflyg med dig.

  17. #17


    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    6
    Jobb
    Indatastöd
    Klubb
    MRFS-

    Standard

    Aha, tack lärar´n, det var en trevlig upplevelse, hoppas du har hämtat dig.
    Lämpliga kanaler för att hitta beg JR eller Spectrum, kanske något i klubben?

  18. #18

    Standard

    Lämpliga kanaler är nog här under köp och sälj och på "Svenskt Modellflyg" http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=0 Men även på Blocket kan det dyka upp ibland.

  19. #19


    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    6
    Jobb
    Indatastöd
    Klubb
    MRFS-

    Standard

    Tack, jag vet ju som du förstår av trådarna, inte så mycket om dagens teknik på, vad man ska satsa på, prisbild osv. Det ska i huvudsak användas till "trä"-flyg initialt, men det är ju inte fel om grejorna har potential för egna framsteg, gubben börjar bli gammal, men fan vet....

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du har fått förslag på frsky Taranis. Jag föreslår en sändare med minst 8 kanaler och minst 20 minnespositioner och mist 6 mixar och timer. Detta uppfylls av många sändare. Sen kan man välja telemetri så man t.ex. får ner batterispänning, radiosignalnivå eller flyghöjd till sin sändare från planet. Jag föreslår Futaba 14SG om du inte vill ha Taranis. Drygt dubbla priset men en mycket kompetent sändare.

    FrSky
    http://airmedia.se/index.php/radio/f...telemetri.html
    http://www.t9hobbysport.com/


    Futaba
    http://3fhobbyservice.jetshop.se/fut...851-c-201.aspx
    http://www.sussex-model-centre.co.uk...d.asp?id=42054
    mvh //Fredrik
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •